Jump to content

Radio


Recommended Posts

Hej!

Är det där verkligen en 10-tummare? Ser liten ut. Men annars en väldigt smart

lösning på basproblemet. :D :D Måste nog testa själv.

Hur stor blev resonanslådan? I volym alltså. En tiotummare behöver ju en stor

låda för att kunna ge mycket bas ifrån sig. Vilken resonansfrekvens blev det?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det är en grej jag undrar. Det ser kanon bra ut. Men har högisar mont i hatt hyllan som går ner till skuff utrymmet. när jag hade så så bonkade basarna sönder hatt hylle högtalarna. Pga all luft som pressades där inne. Så jag byggde lådor till hatt hylle högisarna. Sen har det inte varit problem. Nu har jag två tior som sitter i ryggtödet. Jag tror den hette diver skivan där har jag satt en mdf skiva. men det borde uppstå samma luft förflyttelse fast man har en låda inne i skuffen eller har jag fel i detta.

Skulle vara roligt att få veta. Man är inte så hemma i denna värld. När det gäller bil ljud. Men älskar att på poppa på så det sjunger i huvet ett par timmar efter körning.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tjena Berra!

Om du har två tior som pumpar i skuffen så blåser dom ut vad som än sitter i

hatthyllan. Så din lösning med lådor till hatthyllehögtalarna var alldeles rätt.

Skuffen fungerar som låda om tiorna är monterade i en skiva mot ryggstödet.

Bashögtalare behöver en låda för att fungera som dom ska. Det är därför som

färdiga system man köper alltid är monterade i lådor. Och avstämda för den

lådan. Det är väldigt viktigt att lådan är rätt dimensionerad för högtalaren.

Annars kan man få en topp i basen som låter riktigt illa. Därför ska man inte

montera högtalarna lösa i en skiva. Dom kommer inte att låta bra. Det finns

flera datorprogram som kan dimensionera lådor för en speciell högtalare.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i. Men dessa högisar kan göra som man vill med enligt försäljaren. Dom funkar lika bra med låda som utan bara det var ett slutet utrymme. Och nog dunkar det. det slår så man nästan blir lös i magen. Och mår lite illa efter ett tag. Har faktisgt verit tvungen att skruva ner basen rätt mycket. Ändå så kör jag inte bryggat steg. Kör som ett par vanliga högisar ut från steget. Men skär sedan detta till sub via ett filter. Så alla höga toner samt mellanregister försvinner helt. Endast ren tung subbas kommer ur. När man sitter i garaget och poppar så fladdrar det till i håret ibland av bas trycket. Jag är ganska nöjd med ljudet i vagnen. Men när man är ute och åker så vill man höra ljudet från motorn med så man får ta det lite lungt med poppandet. Men i bland flyger fan i en när en riktig tung låt kommer. Då ska det bara blåsa om huvudet. Så det tar en kvart att höra vad folk säger till en. Hade en polare en gång i tiden som inte ville åka med för att poppade för högt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det där verkligen en 10-tummare? Ser liten ut. Men annars en väldigt smart

lösning på basproblemet. :D :D Måste nog testa själv.

Hur stor blev resonanslådan? I volym alltså. En tiotummare behöver ju en stor

låda för att kunna ge mycket bas ifrån sig. Vilken resonansfrekvens blev det?

Mvh.

Oh, yes, det är en 10". Var tveksam till dess ringa storlek till en början, men jag satsade på en lite dyrare DLS 10" W610 som nu tyvärr utgått. Den klarar att spela i en ca 25 liters låda och när jag delade av "reservhjuslådan" i drygt hälften fick jag 25l +/- 1l. Literantalet i specen är inte 25l men med Matthias hjälp på Backes Ljudbyggeri räknade vi fram att 25l ska va optimalt i en portad låda med 3" reflexrör.

Här är all data på basen:

Vikt 3,7 kg (8,16 lb)

Impedans 4 ohm

Storlek på woofer 10" (25 cm)

Effekttålighet 180 W RMS

Effekttålighet, max 360 W

Peak power 500 W

Frekvensområde 20-1000 Hz

Känslighet 90 dB (1W/1m)

Magnetstorlek 145 mm (5,7"), 40 oz

Yttre diameter woofer 262 mm (10,31")

Inbyggnadsdjup 109 mm ( 4,29")

Monteringshål 232 mm (9,13")

X-max +- 9 mm (0,35")

T/S-parametrar

enkel talspole

Fs 32,9 Hz Re 3,6 Ohm Qms 3,63

Vas 40,3 liter Vas 1,42 Cuft Qes 0,23

Qts 0,22 Sd 314,6 cm² BL 15,98

Berra, jag kör inga högtalare i hatthyllan utan bara framsystem + basen i skuffen. Personligen vill jag ha en anläggning som spelar avstämt, dvs inte bara diskand på låg volym och tokdunk på hög utan det ska låta lika bra om inte bäst på lägre volymer. Maxa volymen är inte mitt motto...fast det är lite kul ibland ;)

Ska slänga upp lite bilder på bygget av den främre delen om några dagar! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kör även fram system med extra diskanter´. Och visst är man tvungen att fadra ner bakre systemet för att det ska bli optimalt. Och själklart ska det låta rätt på låg volym. Annars får det vara. Men vill man blåsa på så skallen vibba ett par timmar efter avslut. Och det får inte dista ur. Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gammal stereo 8a har jag också, den är egentligen ny

då den aldrig tidigare varit monterad i en bil, jag kör

mp3 via en FMsändare, funkar bra. 8)

Men som någon skrev innan så lysnar jag också hellre på

V8an sång, jag klarar inte att ha dörrutan stängd, måste

vara nere vid färd för njutningens skull. :?;)

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt stilig lösning med basen Sundgren. Jag har ikväll monterat in huvudenhet i handskfacket, Bockade en plåt och fäste i orginalhålen för "handskfackslådan" får duga över denna sommar. :)

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt stilig lösning med basen Sundgren. Jag har ikväll monterat in huvudenhet i handskfacket, Bockade en plåt och fäste i orginalhålen för "handskfackslådan" får duga över denna sommar. :)

Man tackar! :D

Jag måste tyvärr hitta på nån ny infästning till min huvudenhet då den började hänga på trekvarten igår efter lite guppig körning...hoppas den sitter fast mina 40mil hem till Stockholm idag.

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja!

Nu är även de sista delarna pemanent monterade och inkopplade. Fick fast enheten med hjälp av ett stag som jag sköt ned bakom luftkanalen och mattan, samt två plattjärn som jag klämde ihop med två bultar över instrumentbrädan. Sitter som berget, inga ingrepp och dunkar som fasen. :--

160gb hårddisk ligger i handskfacket laddad med 15000 mp3:or. Borde väl räcka hela sommaren?

Allt gick bra sånär på ett missförstånd med han som sålde kickpanelerna. Ytterdiametern var 6.5"....dvs yttermått på en 5.25" en 6.5" fick 1cm överhäng runt om... Sant lite trubbel med att få hårddisken att lira med enheten. Blev en ny, den jag hade drog för mycket ström :evil:

Inser att jag kommer behöva bättringsmåla lite, dels tog färgen slut, samt allt meckande har skavt av färg här och där. Men det skiter vi i nu! Nu ska det bara åkas 8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Håller på att städa garaget och hittade denna baslåda jag byggde för snart 5 år sedan.

Nu ska den bort, så slå ett PM om någon vill överta den.

Har elementet som hör till att sälja med om det önskas.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...