busse Posted June 12, 2008 Report Share Posted June 12, 2008 Var ute i går i den Norrbottniska sommaren när den är som bäst ca 5 grader plus på kvällen och då upptäckte jag att det saknades värme i bilen, det blev bara kallare då man slog på värmen. Har känt på slangarna till värmepaketet och dom verkar vara ganska kalla, inte alls lika varma som övriga kylarslangar. Detta är väl inte bra tecken, är värmepaketet igensatt eller kan det vara nåt annat? Vad jag förstår så är det bara tre olika spjäll som styr värmen ingen kran till värmepaket eller har jag fel finns det nån kran? Nån som har nåt tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted June 12, 2008 Report Share Posted June 12, 2008 Du måste berätta vad det är för bil årsmodelär det en gammelmusse kan det kärva på de "armar" som sitter på värmepaketet bara att ge dig in under instrumentpanelen och kolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 12, 2008 Report Share Posted June 12, 2008 Jag kan nog tänka mig att det är dags för nytt värmepacket,troligen dålig genomströmning av uppvärmt vatten frånpumpen gernom värmepacket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maberg Posted June 12, 2008 Report Share Posted June 12, 2008 Hej!Om Du behöver ett nytt värmepaket #Heater Core" har jag ett begagnat (felfritt som blivit över) som passar 1965-1968 utan A/C 2".Nypris c:a SEK 400:-, säljes för SEK 200:- + frakt.Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 12, 2008 Author Report Share Posted June 12, 2008 Det verkar som det löste sig, lossade slangarna till värmepaketet och kopplade på trädgårdsslangen. I ena slangen ville inte vattnet in så jag bytte till andra och då fick jag genomströmning och vattnet som kom ut var allt annat än klart, efter 20 liter vatten genom värmepaktet åt det hållet spolade jag 20 liter åt andra hållet genom andra slangen och sen på med slangarna och fyllde upp vatten i kylsystemet och då blev det värme i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 12, 2008 Report Share Posted June 12, 2008 Härligt med eklare lösningar, kan faktiskt vara ett rådtill många, spola igenom värmepacketet för att få bortsmuts. Sådana tips är välkomna, synd att man själv intetänker ett steg till ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted June 13, 2008 Report Share Posted June 13, 2008 Busse hoppas du inte att fylla på glokol bara. Det är jätte viktigt mot rost angrepp. Då slipper du framtiden problem med sånt du råkat utför som nu. Samt at kylar byte. Så var noga med glykol jämt.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 13, 2008 Author Report Share Posted June 13, 2008 Busse hoppas du inte att fylla på glokol bara. Det är jätte viktigt mot rost angrepp. Då slipper du framtiden problem med sånt du råkat utför som nu. Samt at kylar byte. Så var noga med glykol jämt.BerraJapp jag fyllde på glykol, dock så måste jag kolla hur blandningen blev. Då jag spolat ur värmepaketet så misstänker jag att det blev förmodligen blev kvar rent vatten i värmepaketet så jag fyllde på en skvätt ren glykol och sen glykol blandad med vatten. Blir nog ett byte av kylarvattnet då jag ser att allt funkar som det skall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted June 13, 2008 Report Share Posted June 13, 2008 Det verkar som det löste sig, lossade slangarna till värmepaketet och kopplade på trädgårdsslangen. I ena slangen ville inte vattnet in så jag bytte till andra och då fick jag genomströmning och vattnet som kom ut var allt annat än klart, efter 20 liter vatten genom värmepaktet åt det hållet spolade jag 20 liter åt andra hållet genom andra slangen och sen på med slangarna och fyllde upp vatten i kylsystemet och då blev det värme i bilen.När jag åkte med en 66a musse som bruksbil hade jag prolem att väremepaketet slammade igen rätt fort.Inte kul när det var 28 grader kallt ...Vet man spolade det från båda hållen så då höll det några månader ändå.Men det kan ju vara något decennium sedan man bytte kylvätska i och för sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 14, 2008 Author Report Share Posted June 14, 2008 Nu funkar värmen i bilen, tur att jag fick igång den så det blev bra väder och värme. En sak som jag funderar över är att det "låter" i värmepaktet, då man varvar så hör man vattnet cirkulera i paketet. Har kört ca 5 mil efter att jag hade loss slangarna så jag tycker att luften borde ha försvunnit om det skulle vara luft som är i värmepaketet. Skall det låta eller beror det på att värmepaketet är dåligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 14, 2008 Report Share Posted June 14, 2008 Hej.Skifta slangingångar på insug o vattenpumpen, brukarhjälpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 14, 2008 Author Report Share Posted June 14, 2008 Hej.Skifta slangingångar på insug o vattenpumpen, brukarhjälpa. Skall testa men då får jag nog flytta om på värmepaketet då slangarna är olika långa. Man kan ju testa först med att sätta dit en skarv och en slangstump på den kortare slangen för att se om det blir nån skillnad med att cirkulera åt andra hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maberg Posted June 15, 2008 Report Share Posted June 15, 2008 Hej!Tittade i mina papper, 1967 289-2V/4V skall det kopplas som följer:- Bakom termostathus (högsta punkt) = inlopp, kopplas till undre anslutning (lägsta punkt) på värmepaket, längd på slang: 801-825 mm.- På vattenpumpen (lägsta punkt) = utlopp, kopplas till övre anslutning (högsta punkt) på värmepaket, längd slang: 902-927 mm.Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 15, 2008 Author Report Share Posted June 15, 2008 Hej!Tittade i mina papper, 1967 289-2V/4V skall det kopplas som följer:- Bakom termostathus (högsta punkt) = inlopp, kopplas till undre anslutning (lägsta punkt) på värmepaket, längd på slang: 801-825 mm.- På vattenpumpen (lägsta punkt) = utlopp, kopplas till övre anslutning (högsta punkt) på värmepaket, längd slang: 902-927 mm.Mvh,Tackar för infon, detta boirde ju kunna spela roll på hur man får ut luften ur värmepaketet. Om man "fyller på" värmepaketet på högsta punkten så borde väl inte luften komma ut lika lätt som om man "fyller på" paketet längst ner då luften kommer att pressas åt upp och luften vill väl upp hur som helst då den hamnar i vatten. Skall kolla hur slangarna är anslutna på värmepaketet, vet att dom är bytta av tidigare ägaren så det är ju möjligt att dom är omkastade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
busse Posted June 16, 2008 Author Report Share Posted June 16, 2008 Nu har jag kollat och slangarna verkar sitta rätt, däremot så var"fel" slang fäst i "hållaren vid förgasaren" enligt shop manualen. Kastade om slangarna så det blev rätt slang ligger i det fästet, har haft i igång bilen ett tag och kört några ett par kilometer men ljudet i värmepaktet är kvar men det kanske tar nog längre tid att lufta ur paketet om det nu skulle visa sig vara luft i paktetet som gör ljudet. Jag funderar ändå på om det är själva värmepaketet som är lite igensatt och att det därför uppstår ljud vid en viss "strömmnings hastighet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.