Jump to content

Ingen värme


busse

Recommended Posts

Var ute i går i den Norrbottniska sommaren när den är som bäst ca 5 grader plus på kvällen och då upptäckte jag att det saknades värme i bilen, det blev bara kallare då man slog på värmen. Har känt på slangarna till värmepaketet och dom verkar vara ganska kalla, inte alls lika varma som övriga kylarslangar. Detta är väl inte bra tecken, är värmepaketet igensatt eller kan det vara nåt annat? Vad jag förstår så är det bara tre olika spjäll som styr värmen ingen kran till värmepaket eller har jag fel finns det nån kran? Nån som har nåt tips?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om Du behöver ett nytt värmepaket #Heater Core" har jag ett begagnat (felfritt som blivit över) som passar 1965-1968 utan A/C 2".

Nypris c:a SEK 400:-, säljes för SEK 200:- + frakt.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som det löste sig, lossade slangarna till värmepaketet och kopplade på trädgårdsslangen. I ena slangen ville inte vattnet in så jag bytte till andra och då fick jag genomströmning och vattnet som kom ut var allt annat än klart, efter 20 liter vatten genom värmepaktet åt det hållet spolade jag 20 liter åt andra hållet genom andra slangen och sen på med slangarna och fyllde upp vatten i kylsystemet och då blev det värme i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Busse hoppas du inte att fylla på glokol bara. Det är jätte viktigt mot rost angrepp. Då slipper du framtiden problem med sånt du råkat utför som nu. Samt at kylar byte. Så var noga med glykol jämt.

Berra

Japp jag fyllde på glykol, dock så måste jag kolla hur blandningen blev. Då jag spolat ur värmepaketet så misstänker jag att det blev förmodligen blev kvar rent vatten i värmepaketet så jag fyllde på en skvätt ren glykol och sen glykol blandad med vatten. Blir nog ett byte av kylarvattnet då jag ser att allt funkar som det skall.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som det löste sig, lossade slangarna till värmepaketet och kopplade på trädgårdsslangen. I ena slangen ville inte vattnet in så jag bytte till andra och då fick jag genomströmning och vattnet som kom ut var allt annat än klart, efter 20 liter vatten genom värmepaktet åt det hållet spolade jag 20 liter åt andra hållet genom andra slangen och sen på med slangarna och fyllde upp vatten i kylsystemet och då blev det värme i bilen.

När jag åkte med en 66a musse som bruksbil hade jag prolem att väremepaketet slammade igen rätt fort.

Inte kul när det var 28 grader kallt :D ...

Vet man spolade det från båda hållen så då höll det några månader ändå.

Men det kan ju vara något decennium sedan man bytte kylvätska i och för sig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nu funkar värmen i bilen, tur att jag fick igång den så det blev bra väder och värme. En sak som jag funderar över är att det "låter" i värmepaktet, då man varvar så hör man vattnet cirkulera i paketet. Har kört ca 5 mil efter att jag hade loss slangarna så jag tycker att luften borde ha försvunnit om det skulle vara luft som är i värmepaketet. Skall det låta eller beror det på att värmepaketet är dåligt?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Skifta slangingångar på insug o vattenpumpen, brukar

hjälpa. ;)

Skall testa men då får jag nog flytta om på värmepaketet då slangarna är olika långa. Man kan ju testa först med att sätta dit en skarv och en slangstump på den kortare slangen för att se om det blir nån skillnad med att cirkulera åt andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tittade i mina papper, 1967 289-2V/4V skall det kopplas som följer:

- Bakom termostathus (högsta punkt) = inlopp, kopplas till undre

anslutning (lägsta punkt) på värmepaket, längd på slang: 801-825 mm.

- På vattenpumpen (lägsta punkt) = utlopp, kopplas till övre anslutning

(högsta punkt) på värmepaket, längd slang: 902-927 mm.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tittade i mina papper, 1967 289-2V/4V skall det kopplas som följer:

- Bakom termostathus (högsta punkt) = inlopp, kopplas till undre

anslutning (lägsta punkt) på värmepaket, längd på slang: 801-825 mm.

- På vattenpumpen (lägsta punkt) = utlopp, kopplas till övre anslutning

(högsta punkt) på värmepaket, längd slang: 902-927 mm.

Mvh,

Tackar för infon, detta boirde ju kunna spela roll på hur man får ut luften ur värmepaketet. Om man "fyller på" värmepaketet på högsta punkten så borde väl inte luften komma ut lika lätt som om man "fyller på" paketet längst ner då luften kommer att pressas åt upp och luften vill väl upp hur som helst då den hamnar i vatten. Skall kolla hur slangarna är anslutna på värmepaketet, vet att dom är bytta av tidigare ägaren så det är ju möjligt att dom är omkastade.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat och slangarna verkar sitta rätt, däremot så var"fel" slang fäst i "hållaren vid förgasaren" enligt shop manualen. Kastade om slangarna så det blev rätt slang ligger i det fästet, har haft i igång bilen ett tag och kört några ett par kilometer men ljudet i värmepaktet är kvar men det kanske tar nog längre tid att lufta ur paketet om det nu skulle visa sig vara luft i paktetet som gör ljudet. Jag funderar ändå på om det är själva värmepaketet som är lite igensatt och att det därför uppstår ljud vid en viss "strömmnings hastighet".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...