Jump to content

Motorhaveri


Radioman
 Share

Recommended Posts

Tjenare

Lagom till säsongens mitt och höjdpunkter small min motor ihop idag :cry:

Jag var på Allmag på Orust och det var lite folk som var intresserade av att se de sekventiella blinkerserna i aktion osv. så jag startade maskinen och blinkade lite och folk fick se i motorrummet och allt var glädje och man kände stolthet över att bilen och motorn mm är så bra och det mesta ser snyggt ut ...

Jag hade tänkt stänga av motorn när jag tänkte, OK ett litet uppvarvande kan de väl få höra. Så jag gjorde ett par rejäla trampande på gasen, som jag gjort åtskilliga gånger ... . Det hände dock något och det knackade och lät illa. Motorn stannade.

I ren panik (dumfan) så försökte jag starta den igen och det gick efter lite malande på starten men det lät inte bra. Motorn stannade igen och den gick sedan inte att får runt.

Ett vittne såg att kylarslangen blev "flat" i samband med haveriet. Allt vatten hade försvunnit in i motorn :?

Väl hemma efter bärgning och att den första chocken lagt sig blev jag ju nyfiken på va' fan det kunde ha varit som hände. Misstänkte stark "droppad" ventil, som Ford är ökänd för om man varvar lite för länge med orginalventilrena (som jag tyckte att jag inte gjorde).

Alldeles nu tömde jag motorn på vatten och olja. Därefter plockade jag ventilkåporna. Det verkar inte som någon ventil ramlat ner, vad jag kan se. Ett tag hoppades man ju att det kanske bara var någon topplockspackning som gått men det där mekaniska oljudet borgar för något annat. Sedan går ju motorn inte runt längre...

Efter allt detta snack, om ni fortfarande är med, så undrar jag om det kan vara en cylindervägg som helt gett vika? Har hört om sånt men det är väl inte så vanligt?

Ja ja jag får tids nog reda på vad felet var vartefter jag plockar ner motorn. Ville bara få utlopp för mina tankar. Min fru är deltagande men hon kan inte bolla något tekniskt angående detta.

Hoppas ni andra har bättre tur denna säsong :?

Link to comment
Share on other sites

Inge Kul - heter han som du fått besök av Ove,

Lite vilda gissningar :shock:

Vet du att vattnet kom in i motorn? I så fall hur?

Kan det vara vattenpumpen som skurit. Ja en enkel förklaring.

Att slangen blev "flat" kan lika gärna bero på ett propp å pumpen fortätter att jobba - så det blir undertryck innan proppen.

Topplockspackning - då borde det finnas olja i kylarvattnet eller ryka rejält.

En vevstake har gett sig - kolv som skurit. Hade en Granada en gång i tiden där kolven brände. Lät som du beskriver det - även om den gick att för egen maskin ta sig till närmaste verkstad. Knackade och oljetrycket försvann.

Vevlager som skurit..... usch låter dyrt....

Har du plockat ut tändstiften och kollat hur det ser ut där?

Bara en massa gissningar kanske något du kan ha nytta av...

Bit ihop det fixar sig....

Link to comment
Share on other sites

Trist för dig!! Var ju inte länge sedan du byggde den.

Vet precis hur du känner. Förbannad, uppgivenhet och ledsen.

"Been there! Done that!" :cry:

Cylindervägg haveri är inte ovanligt på dessa motorer som du var inne på.

Men som sagt det är bara hoppas det är nått enkelt och skruva isär allt och se sanningen i vitögat.

Link to comment
Share on other sites

Tack, så vänliga ni är

Trots att det bara har att göra med er "storkusin" :oops: .

Ja, jag är väl inte snäll med gasfoten men bilen har gått som en dröm de sista två säsongerna. Oerhört gott drag och jämn gång..... Jag har haft fantastiska upplevelser med denna bil sista året. Jag har kunnat lita på den och det har jag inte varit van vid förut.

Men nu är det alltså skit igen, redan...

Å andra sidan så kan denna hobby vara såhär, framförallt om man tycker om pulver och att gasa på. Jag har dock sett att andra har haft än mer otur så jag skall väl bara ta och bita i det sura. Sedan så är jag genuint intresserad av motorrenovering om du jämför med att slipa rost och laga plåt. Sånt kommer jag aldrig att vilja ha.

Jag har en kompis som har tur, fiskör och slipar rost. När bilen är lackad och fin säljer han den för en annan skrothög och börjar om igen. Så har han hållt på i 20 år och vuxit på stegen. Han kan och vill inte renovera vare sig förgasare eller motorer, och har gud som varde över oss, sluppit.

Jag som älskar teknik, har ta mej fan fått provat på.... Som Sverker säger ,... "skall det vara så här?" eller skall man bli religiös? Är det en prövning? Att var och en får ett prov på det de kan prestera i livet?

Jag mår nog bra fast lätt uppgiven ...

Naturligtvis kommer jag att meddela vad som händer :D I första hand en rapport. Sedan får familjen bestämma vad som är viktigast. Att det blir köra av igen är säkert. Men jag måste kanske samla pengar ett tag.

Då dröjer det...

Tack än en gång för deltagande support. :D8)

Link to comment
Share on other sites

En jobbarkompis renoverar en motor till en Chrysler 300. Där hade en ventil gått av. Ventilhatten lossnade från skaftet. Hatten slog sönder kolven och repade cylinderväggen. Denna motorn renoverades i USA för ett år sedan, men det verkarsom att det slarvades ordentligt. Det visade sig att flera ventilstyrningar skurit eftersom det knappt fanns något spel i styrningen. Även denna motorn "fastnade" så den inte gick att dra runt.

Hoppas att det inte är för stort haveri, utan att du kommer ut i sommar. Tyvärr händer oftast sånthär i början av sesongen.....

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Blä, vad trist Radioman! :(

Jag kan tyvärr inte bidra med något annat än mina sympatier och uppmuntran till att som Leif "Lotus" säger "Bitihopåkomigendå". :) Trots all skit och alla motgångar så är det bara att ta nya tag oavsett hur deppig och knäckt man kan bli av motgångar inom hobbyn/livet!

Jag vet själv hur j-a pissesur jag kan bli när något skiter sig och hur jag lovar mig själv att ALDRIG rör någon bil igen - lik förb. så är jag back in business någon dag därefter och härjar igen! :D

Utan att låta onödigt "morbid" så är jag också intresserad av vad som hänt med din motor!

Link to comment
Share on other sites

Ja, du Berra.

Att tänka som du gör är helt rätt. Om man nu har Alutoppar liggandes eller pengar redan intecknade. :D

Jag har mycket annat jag vill göra i sommar så denna missräkning är bara att kamma hem och försöka utvärdera senare. Jag skall dock inte vänta längre än till nästa vecka med besked om omfattningen på skadan.

Jag ställer nog ändå av försäkringen nästa vecka också.

Jag hade faktiskt tankar på att förbättra den redan legendariska Cleveland toppen. Jag har två andra i reserv som jag tänkte porta smart och fixa till efter en bra artikel jag samlat från Ford Racing siten.

Jag har funderat på när detta skulle bli, lat som jag är.

Nu behöver jag inte fundera mer .... En möjlighet? Ja, defenitivt

:D

I'll be back

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De där lät ju inge vidare. :(

Ett tipps kan ju vara att försöka få tag i en beg 351W, 302 eller va f-n som helst o lyfta i, utan några helrenoveringar. Din bil är ju så ball ändå så det vore väl värt att rulla med på sista delen av sommaren. Clevelandmaskinen bör väl dissikeras i lung och ro ( över vintern kanske) för att fastställa vad Mr Murpy ställt till med.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Hej igen på er. Long time no see :)

Ja, det tog längre tid än jag trott att få tillbaka kraft att gräva i maskinen igen. Det har snart gått ett år sedan skadan och jag har nu konstateratdet jag misstänkte. Att det var ett stort haveri. :cry:

Vad som kom först eller sist vet jag inte men i ettans cylinder hittade jag ett antal kolvdelar och söndrig cylindervägg. Avgasventilen har skurit fast i sin styrning och ventilen var av precis under knasterinfästningen i ventilfjädern. Dessutom vatten och repor i 4'ans cylinder. Varför vet jag inte ännu. Topplockspackningen såg hel ut.

I vilket fall måste motorn ur. Pengar till en hyfsad begagnad har jag kanske i sommar, om det går att få tag på någon. Hade varit roligt att få bilen körbar. Annars kanske jag skall ta isär och försöka renovera blocket igen.

För er som undrar varför det dröjt mer än lovligt länge så beror det på att jag har mycket annat roligt jag vill göra. I vinter har jag jobbat intensivt på att få klart min efterlängtade HiFi hörlursförtärkare med elektronrör. En dröm som jag lyckats genomföra efter ca 30 års längtan, grunnande, samlande och läsande. 8)

http://www.binatech.se/hem/Amps/OTL_XPP.html

Link to comment
Share on other sites

Hej igen på er. Long time no see :)

Ja, det tog längre tid än jag trott att få tillbaka kraft att gräva i maskinen igen. Det har snart gått ett år sedan skadan och jag har nu konstateratdet jag misstänkte. Att det var ett stort haveri. :cry:

Vad som kom först eller sist vet jag inte men i ettans cylinder hittade jag ett antal kolvdelar och söndrig cylindervägg. Avgasventilen har skurit fast i sin styrning och ventilen var av precis under knasterinfästningen i ventilfjädern. Dessutom vatten och repor i 4'ans cylinder. Varför vet jag inte ännu. Topplockspackningen såg hel ut.

I vilket fall måste motorn ur. Pengar till en hyfsad begagnad har jag kanske i sommar, om det går att få tag på någon. Hade varit roligt att få bilen körbar. Annars kanske jag skall ta isär och försöka renovera blocket igen.

För er som undrar varför det dröjt mer än lovligt länge så beror det på att jag har mycket annat roligt jag vill göra. I vinter har jag jobbat intensivt på att få klart min efterlängtade HiFi hörlursförtärkare med elektronrör. En dröm som jag lyckats genomföra efter ca 30 års längtan, grunnande, samlande och läsande. 8)

http://www.binatech.se/hem/Amps/OTL_XPP.html

Link to comment
Share on other sites

Rörförstärkare 8)

När jag började på Ericsson 1984 hade vi en gammal Marconi rörprovare.

Ibland blev man tvungen att "färska" gamla rör med lite överspänning, det glödde så vackert..

Riktigt roligt retrobygge.

Välkommen tillbaka till forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Jo det vill ta tid minsann.

Men allt är ju tyvärr inte beroende på en själv,när det gäller att leja bort verkar man alltid drabbas av såskoppar...

Samtidigt så är det ju en hobby så det ska väl få ta tid.

När man var i 20årsåldern var det mycket mer bråttom att få ihop prylarna,men fanns ju mindre att fokusera på då också.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo

Ja, fokuseringen är man ju inte ensam om att styra på äldre dar. :D Hus, trädgård, barn, fru och annat måste ju ha sitt också. Idag har jag t.ex "ledigt" från jobbet för att gräva upp 14 m2 gräsmatta. :?

Vi fick ärva sjöstensplattor från mina svärföräldrar för ett par år sedan....

Det är precis så jobbigt och tråkigt som jag har gruvat mig för... ända sedan vi fick dem :cry:

Så småningom blir det väl dock en öl eller två i "baden baden stolen", på det fina underlaget vad det lider. :D (Jag har varit en såskopp men ingen har lidit av det tror jag :lol: )

Tack Janne för välkomnandet :oops::)

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo

Ja, fokuseringen är man ju inte ensam om att styra på äldre dar. :D Hus, trädgård, barn, fru och annat måste ju ha sitt också. Idag har jag t.ex "ledigt" från jobbet för att gräva upp 14 m2 gräsmatta. :?

Vi fick ärva sjöstensplattor från mina svärföräldrar för ett par år sedan....

Det är precis så jobbigt och tråkigt som jag har gruvat mig för... ända sedan vi fick dem :cry:

Så småningom blir det väl dock en öl eller två i "baden baden stolen", på det fina underlaget vad det lider. :D (Jag har varit en såskopp men ingen har lidit av det tror jag :lol: )

Tack Janne för välkomnandet :oops::)

jo det finns mycket som stjäl ens tid,jag har plöjt upp 2hektar vall idag,och ångrar att jag började :D (säkert 15 år sedan jag lade om förra gången),så är det vedkapning,ommålning av huset samt att jag ska byta tak på det andra huset(lät såga lite läkt igår,men det lär knappast räcka)

svetsobjektet har man knappt hunnit titta på,utom när man hämtar verktyg för att reparerara någon traktor,och Mach1,an lär nog få stå i sommar också,men snyggat till en omgång fälgar så kanske..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...