Jump to content

Mach 1 -71 - CMC 1505 - Vinterparkerad.


Tobias CMC1505

Recommended Posts

Hann iaf med att göra klart motorn inför målningen idag, täcka å dona.

Men känner att jag vill köra en dusch med lacknafta till faktiskt, just in case.

Man hinner dock inte göra så mycket med bilen samtidigt som man flyttar. Tragiskt. :--

Fick iaf hem denna;

http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=68494

Iom att det inte står någonting under info så blev jag tvungen att ringa.

Först så kunde få dom bara få fram att den är till för motorer.. men efter mycket om och men så visste någon där

på företaget att färgen tålde 80 grader utan att bli missfärgad.

80 Grader?! I mina ögon låter det som om att min motor kommer bli missfärgad.. men jag kanske (som vanligt) har fel?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Majha, säg för fasen inte att det är fel färg nu. :lol:

Nu är den"Ford Traktor Blå nyans" - efter majoriteten fick bestämma.

bild225ix6.th.jpgthpix.gif ---> bild279dm7.th.jpgthpix.gif

Efter 3 avduschningar med lacknafta och massa jobb med stålborsten så nöjde jag mig och började måla.

Blev hur bra som helst! Målade även en massa andra grejor och gick fram å tillbaka till motorn för att se att

det inte började rinna.

Dum som man är så monterade man inte ner hela motorn.. men hade iaf köpt väldigt små penslar så det löste sig ändå. :)

Nästa helg kan jag montera dit allt på motorn igen ! Woooohooo! 8)

(Jag kommer vara som ett stort frågetecken hela helgen) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så har man gått hela veckan och sett fram emot att få sätta ihop motorn och så visar det sig, såklart att

jag täckt förmycket vid insuget så 3mm gammalt syntes efter hela insuget.

Men fick iaf "Testmontera" bara för att få se.. skoj ju. :lol:

bild137zh4.th.jpgthpix.gif bild295bn7.th.jpgthpix.gif

Duger det för en nybörjare? :)

Ps. Bakom servon så måste det ha suttit en distans någon gång i tiden.

Satt som sagt brickor där samt 53245st brickor som distans till generatorn. Såg att dom sålde distans

till generatorn för typ 28$ vilket jag tycker är idiotiskt. Tänker ta en bit rostfritt rör av tjock gods och högpolera.

Känns som om att det kan bli snyggare.

Sen så dom 12st bultarna som håller i framskärmarna under huven tänker jag byta till svarta.

Det är dom små detaljerna som gör den stora skillnaden. ;):--

Link to comment
Share on other sites

Så har man gått hela veckan och sett fram emot att få sätta ihop motorn och så visar det sig, såklart att

jag täckt förmycket vid insuget så 3mm gammalt syntes efter hela insuget.

Men fick iaf "Testmontera" bara för att få se.. skoj ju. :lol:

bild137zh4.th.jpgthpix.gif bild295bn7.th.jpgthpix.gif

Duger det för en nybörjare? :)

Det duger mer än väl ser riktigt fräscht ut :--:--

En nybörjare njaaa då kanske till och med en annan skulle klara av att få smuts under naglarna istället för vax och polerrester som nu :--:--

Link to comment
Share on other sites

Majha, säg för fasen inte att det är fel färg nu. :lol:

Nu är den"Ford Traktor Blå nyans" - efter majoriteten fick bestämma.

Hej Tobias. Har följt den här tråden med intresse. Och du gör verkligen ett

jättebra jobb.

Jag vill inte kritisera ditt färgval på något sätt, men, om du nu lägger ner så

mycket jobb i övrigt så kanske du skulle överväga att välja den rätta färgen till

din motor innan du monterar ihop allt.

http://www.mustangmonthly.com/howto/173 ... index.html

Den färgen finns hos: http://www.skevab.se/ bl.a. Den stryker du på med

pensel utanpå den färg du redan målat med. (hoppas jag) :?

Fortsatt lycka till med bilen. :D

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hallå pools!

Det får gärna lämnas kritik i tråden, det hjälper mig bara på vägen till att göra rätt.

Jag är en vilsen själ inom området som sagt. :)

Har funderat på det du säger faktiskt, hade varit riktigt snyggt med originalblå.

Under tiden jag hållit på så har jag haft originalfärgen på tutorna å jämfört.

Men måste faktiskt erkänna att denna ljusare babyblå/traktorblå är mer rätt i mina ögon.

Måste dra mig en funderare till innan jag sätter i motorn.

Synd att du inte nämnde Skevab tidigare bara, för då hade det nog blivit original från start.

Men tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Majha, säg för fasen inte att det är fel färg nu. :lol:

Nu är den"Ford Traktor Blå nyans" - efter majoriteten fick bestämma.

bild225ix6.th.jpgthpix.gif ---> bild279dm7.th.jpgthpix.gif

Efter 3 avduschningar med lacknafta och massa jobb med stålborsten så nöjde jag mig och började måla.

Blev hur bra som helst! Målade även en massa andra grejor och gick fram å tillbaka till motorn för att se att

det inte började rinna.

Dum som man är så monterade man inte ner hela motorn.. men hade iaf köpt väldigt små penslar så det löste sig ändå. :)

Nästa helg kan jag montera dit allt på motorn igen ! Woooohooo! 8)

(Jag kommer vara som ett stort frågetecken hela helgen) :lol:

Ser att du målat svänghjulet också eller :roll: inte så bra där är markeringarna för tändningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu när Västbo bara springer med sin renovering mår man ju riktigt dåligt.

Har inte hunnit med någonting här.. eller jo, fyllt år och flyttat. Får la ta det som ursäkt. *host* :roll:

Väntar på packningar till insuget så jag kan montera ihop motorn och slänga i den igen. Motorutrymmet är för övrigt klart.

Kollat upp priser på renovering av min FMX låda.. vilket gjorde att ögona flög ur och jag slocknade på golvet en stund.

Men vid tillvaknande så insåg jag att det blir byte till en C6 som för övrigt passar min bil bättre. Detta när pengarna finns dvs.

Har jag inte råd innan sommaren så får jag helt enkelt åka med en FMX som susar på 1;ans växel.

Är det något jag bör tänka på när jag väl ska köpa en C6? Modell som passar min 302 etc etc.

Eller ska jag ha en C4? Humms..

Annars så har jag väl nöjt mig med att pula med sånthär. I like it plåtrent before i lack it i tell you.

bild317et1.th.jpgthpix.gif bild318vv6.th.jpgthpix.gif bild327ar6.th.jpgthpix.gif

Om inte annat så måste jag ta tummen ur arselet och köpa distanser (rostfria rör) och även rostfria bultar.

Finns tydligen en Butik i Söderhamn som består utav några gubbar, en liten disk och ett STORT lager med bara bult

av alla dimensioner, tillverkare, mönster, ja allt. Dit ska jag. A small piece of Heaven. :lol:

Blir snyggare med bara rostfritt än såhär.

bild319et6.th.jpgthpix.gif

Hit med kardan! Haha.. uhm.. *host*

bild324qk4.th.jpgthpix.gif

Link to comment
Share on other sites

Inte för att det har någonting att göra med bilen. Eller på ett vis, vid denhär sitter jag ju

hela tiden när jag uppdaterar här på forumet. Så därför får den vara med.

Plus att den är förjävla cool. :--

bild338bm1.th.jpgthpix.gif

Så kan det gå när två gubbar har tråkigt en dag. :)

Link to comment
Share on other sites

Amerikanare;

Stora tunga bilar med noll väghållning och allt sitter med två bultar. UTOM fronten.

Vem var det som kom på lösningen med 10 bult för att hålla fast en glödlampa? Gah.

Men nu sitter det där å det kommer nog börja likna en bil snart.

Nästa vecka kommer förhoppningsvis insugspackningen och då åker motorn i !

Även bakaxel å bladfjädrar åkte in på blästring idag, äntligen fått tummen ur arslet.

bild349ng6.th.jpgthpix.gif

Men vart ska domhär vara?

Hade för mig att dom skulle sitta i fronten för styrning av lampan.. men tji fick man där, igen. :lol:

bild348bh9.th.jpgthpix.gif

Nu kom jag ju faktiskt på när jag tittar på dom lite extra.

Det är ju hållarna till kylaren, och så ska gummigrejen fästas på undersidan där. Right?

Minnet är bra men kort. :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär ja !

Äntligen har sista leveransen med grejor anlänt så nu kan det ta fart igen.. bara halsflussen släpper. Grr.

Att få en hel framvagn på posten, det är julafton det. :--

Men men, fick halft dit motorn idag iaf innan jag insåg att någon varit där och lånat domkraften. Så tilta vxl-lådan gick inte.

Bara titta.. man blir ju glad ända in i själen. 8)

bild397ck9.th.jpgthpix.gif bild219ob5.th.jpg

Och ni bakåtsträvare, byt till traktorblå. Titta vilken inbjudande färg. :D

Bytte även oljetrycksmätaren som ni ser men har kvar "distansen". Det kan väl inte göra något?

Såg i boken att dom satte denna typ av mätare direkt i maskin.

Beställde ett motorutrymmes dekal paket till Mussen och fick med alla dekaler UTOM den viktigaste.

"Emission decal". -- http://www.mustangsunlimited.com/ProdImages/DF763-B.jpg

Någon som har en sådan liggandes eller om ni återförsäljare har så kontakta gärna mig.

Ska sitta en 351w i bilen original men sitter en 302, så vilken ni nu än har rör inte mig i ryggen. Vill bara ha en. :P

Sen så måste jag tacka JockeH här på forumet som så snällt gav mig sitt ex av "How to Rebuild Small-Block Ford Engines".

Riktigt snällt ! Och på ett vips så var allt med tändningen ordnat också. Woho ! :)

Update;

Slänger in en bild på hur det blev utan lyften då, stor skillnad va?

Dethär var någonting jag aldrig tänker göra igen, ensam.

Fy vilket härjande upp å ner och hålla i där å se till att den går dit och blaaha.. men bra blev det!

bild400qx3.th.jpgthpix.gif

Link to comment
Share on other sites

Alltid trevligt när man kan glädja någon med enkla medel.

Ser riktigt bra ut det du gör med Mustangen, själv håller jag inte samma höga tempo med min Ford. Motorbygget får gå först nu i vinter för det är det roligaste projektet. Sedan kommer ju bromsar etc. så man får stopp på grejjerna från Schenströms över järnvägsviadukten i sommar, man vill ju inte hamna i Vågen direkt... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke !

Haha, ja det hade varit en fin syn.

Fairlainen är ju så go och bullig. Du får se till att fylla alla bulliga utrymmen med frigolit för säkerhetsskull. 8)

Ps.

Hupp hupp hupp !

Tänkte bara slänga in en såndär slentrian efter jag suttit på Wikipedia och läst lite.

Inte för att dethär har någonting med läsning att göra, men ändå !

1967 Fastback - 302 "Hi-po"

250px-1967_Ford_Mustang_fastback_302_Hi-Po.JPG

bild400qx3.th.jpg

Ser ni färgen? :--8)

Link to comment
Share on other sites

Mjaha så det säger du ja?

Bättre att det händer lite än ingenting, right?

Headers, el, förgasare, tändspole och lite nya slangar till bensin etc etc.

Väldigt irriterad på att jag måste använda dom gamla bultarna, ser så ******* ut !

Tänkte byta ut dom med tiden lika så generatorn.. så lite finare kan det bli ändå. :)

Beställde även remmar från Hansen Racing för den lilla petitessen att det ska stå "Ford" på dom.

Och såklart passade bara 1 av 3. Det får bli Okq8 ändå helt enkelt.

bild418ee5.th.jpg

Kan äntligen lyfta upp bilen igen också och det var så skoj att få se det helt svarta underredet igen!

Man är störd. :--

Passade även på att måla stötdämparna gula. Inte för att någon kommer se dom, men vadå. :)

bild423oe8.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Riktigt snyggt måste jag säga! 8)

Det går lite segt då jag inte fått bakaxel och bladfjädrar än.. den eviga väntan på någonting gott.

Idag har jag hunnit med att montera bärarmar, styrleder samt lite diverse småskit som kromat soppafilter.

Och ja jag vet att det inte sitter några slangklämmor på filtret än.

Fick chans att ta lite bättre bilder iaf ! Nu syns det att det är svart å fint under. :lol:

Att få i dom undre bärarmarna var ju en konst i sig.

På vänster sida blev jag tvungen att använda bilens vikt med lyften för att pressa in bärarmen. Funka klockrent!

Man får inte vara dum inte. 8)

img4221qz2.th.jpg img4208rb1.th.jpg img4205qq2.th.jpg imgagafn0.th.jpg

Har inte kunnat tagit bort staget som går framåt men tydligen hade bror min en sådan djup hylsa någonstans så

nu är det bara att leta så det går att byta bussningar och måla!

Irriterande;

Gamla rostiga muttrar.

Rostiga headers.

Växellådan.

Men det blir ju bra iaf, tycker jag då. :--8)

Link to comment
Share on other sites

Det blir skitfint Tobias. :--:--

Lyckliga du som kommit en bit på väg.

Jag skall köra hem min imorgon 6 mil i en okänd bil med amerikanska skyltar håll tummarna att det går vägen.Snön är borta plusgrader imorgon blir det sol,sol och en go V8-sång :--:--:--

O Tony jag har precis fått min saxlift så om jag lackar under så slipper jag också ligga under :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...