Sundgren cmc1227 Posted June 15, 2008 Report Share Posted June 15, 2008 Tempmätaren i min bil ger inga utslag och jag kan inte hitta nån beskrivning i reparationshandboken om hur jag ska felsöka den. Gissar att någon av er har haft samma problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 Posted June 15, 2008 Report Share Posted June 15, 2008 Koppla lös kabeln från tempgivaren.Starta bilen och tryck sedan kontakten mot motorn (-).Rör sig mätaren sakta uppåt så fungerar den och då är det bara att betälla en ny tempgivare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted June 23, 2008 Author Report Share Posted June 23, 2008 Testade i helgen, men utan resultat!Vad göra då? Är det bara beställa en ny mätare eller kan jag gjort nåt galet när jag testade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 Posted June 23, 2008 Report Share Posted June 23, 2008 Var en äldre bilmeck som lärde mig det knepet och det har funkat på 3 bilar !Men se till att ni är två så en kan trycka dit kontakten mot motorn och att denandra har koll på mätaren.Annars så är det nog bara att köpa ny mätare. Om ingenting är glappt då ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted June 23, 2008 Author Report Share Posted June 23, 2008 Har en order på väg så jag slängde med en givare i lådan. Kostade ju inget så jag kan ju lika bra testa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted July 8, 2008 Author Report Share Posted July 8, 2008 Givaren bytt! Nu verkar den fungera som den ska. En lite fråga bara, när jag slår igång bilen vandrar den up till max och sen ned igen till botten/den temp motorn har. Är detta normalt? I övrig ligger den stabilt i mitten av mätaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted July 8, 2008 Report Share Posted July 8, 2008 Det ar helt normalt att den gar upp till max och sedantillbaka till ratt temp. Beror pa konstantspanningsrelaet.Det ar ett simpelt rela som tar in +12V och ger ut +5V pulsattill instrumenten sasom soppamataren och tempmataren.Dessa instrument ar mycket troga.Forsta gangen mitt rela spokade var pa en 66:a C-kod1973. Trodde bilen kokade fast det var 20 grader kallt imitten av nowhere i Finland. Bytte relaet och allt var bra igen.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted July 9, 2008 Author Report Share Posted July 9, 2008 Skönt att höra, då kan man cruisa lugnt till sommarstugan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts