Jump to content

Förgasarmällar vid belastning!?!


Dr Frelin

Recommended Posts

Hej igen! Nu är bilen nästan helt klar för regbesiktning... men jag får inte motorhelvetet att gå som den ska... HJÄLP!!!

Den låter hur fint som helst på tomgång och när man står och tomgasar. Svarar bra på gasen osv. Men så fort jag ska ut och köra så ger den ifrån sig mer eller mindre hemska förgasarsmällar när man drar på... har bytt allt i tändningsväg utom tändspolen och testat ställa tändningen på 1 miljon olika sätt utan att det just skiljer så jättemycke... har vänt fördelaren det berömda halvvarvet flera gånger men utan resultat... kollat tändföljden 1000ggr... mm.

Nån som har nån ledtråd?

När jag har fått den att gå som bäst så har den gått att köra i ca: 50-60km/h utan problem och allt känns som det ska tills man drar på en aning... pang, puff, pang puff osv.

Det enda jag kan komma på är att kammen möjligen kan vara felkuggad en kugg eller nåt... köpte en gammal BMW en gång med liknande symtom och då va det så, men jag vill inte gjärna riva i onödan ifall det kan va nåt annat... kanske någon här vet hur en felkuggad 302:a brukar gå? :)

Sitter ett edelbrock insug och en Edelbrock cmc 600... i princip det enda jag vet om motorn samt att det "ska" vara en 302:a... kan förgasaren ställa till sånna här problem?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag får uppfattningen att du har bytt och kollat ganska mycket men samma fel finns kvar.

Du skriver att du inte har bytt tändspolen. Låna en annan och testa för att vara säker på att det inte är den som spökar. Spänningen till tändspolen är viktig, dra en direktledning till batteriet och testa.

Kolla jordningen av motorn.

Är bränslepumpen ny eller gammal? finns det filter? är tanken rengjord?

Har bilen stått länge kan det vara fullt av skräp i tank och ledningar.

Följer tändningen med när du varvar? Förtändningen ska öka utan hopp och stegvisa ändringar när du varvar upp.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Hej.

Hur sitter fördelaren, något kugg fel kan ställa till

problem, kastvickter (förtändníng) under fördelarens

platta för brytare, kondensator kan också ställa

till en del. :roll:;)

Har testat att kugga om den men inget har blivit bättre. Står nu snett mot förarplatsen och pekar på 1:ans tändkabel vid TDC enligt vibrationsdämparens markeringar. kondensatorn är ny men jag har inte kollat kastviketer under plattan... borde inte dom följa varvtalet på motorn och isfåfall ställa till problem för motorn även då den står still? Bara en tanke...

Jag får uppfattningen att du har bytt och kollat ganska mycket men samma fel finns kvar.

Du skriver att du inte har bytt tändspolen. Låna en annan och testa för att vara säker på att det inte är den som spökar. Spänningen till tändspolen är viktig, dra en direktledning till batteriet och testa.

Kolla jordningen av motorn.

Är bränslepumpen ny eller gammal? finns det filter? är tanken rengjord?

Har bilen stått länge kan det vara fullt av skräp i tank och ledningar.

Följer tändningen med när du varvar? Förtändningen ska öka utan hopp och stegvisa ändringar när du varvar upp.

Ska se om jag hittar nån spole... har nog en gammal Ford Cortina spole liggandes. :D Det där med spänningen till den lät intressant... ska kollas! Hade ju problem med blinkreläet av den orsaken...

Jordningen av motorn är ok!

Bränslepumpen är nog gammal som det ser ut. Har monterat dit ett genomskinligt filter och tanken är ny. Soppan som passerar filtret ser ut som ny 8)

Har inte kollat hur smidigt tändningen hänger med men borde inte den vara samma med obelastad motor som belastad... eller? :?

Link to comment
Share on other sites

Försök skaffa en "riktig" spole, de som ska va till "småbilar" som Amazoner och Cortinor, brukar inte hålla måttet så länge...

Link to comment
Share on other sites

Jag menade att du skulle kolla att tändningen följer med när du står med huvudet under huven ;)

En gammal bensinpump skulle jag byta omgående, krånglar den inte just nu så kommer den att krångla rätt snart, oftast när det är långt hem..

Du kan använda din cortinaspole som test men den kanske inte är lämpad för fortsatt användning.

lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag grubblar lite om det kan vara vacumförställningen som ballat ur?.

har jag varit med om på en mopar 440.

Även centrifugalvikterna kan ju ställa till det ,fast antagligen mer begränsat.

testa att koppla ur vacumet och se vad som händer..

När det gäller tändningen kan det vara massor av prylar som spökar.

Tändspolar brukar ju dö,när dom pajar ,men inte alltid.

varit med om att kabeln mellan spole o fördelarlock varit defekt,trots ,att jag fick en synlig gnista..,

är du säler på att du har rätt tändläge?,vissa motorer är lite speciella och så kanske någon pryl kommer från en annan motor.

tändföljden kan ju också spöka på vissa fordar,om man tagit en kam som inte hör till just den motorfamiljen,då ska man ju byta tändföljd till den som är avsedd för kammen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med när det gäller tändföljd, ett annat problem med

just 260-289-302 som har en tädföljd som slutar med

7-8. :?

Mycket vanligt med s.k. simultantändning :?: d.v.s.

7 kan gnista över till 8 och tvärt om, viktigt är att lägga

dessa två kablar längst ut på vardera sidan i

tändkabelhållare för att slippa problemet, finns upptaget

i FORDs verkstadsböcker för dessa smalblock. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kontrollerat matningen till tändspolen... OK!

Testat Cortinatändspolen... ingen skillnad!

Kontrollerat jordningen av motorn, OK!

Kontrollerat tändföljden och särat på kabel 7 & 8. Låg naturligtvis på varann på ett ställe... ingen skillnad!

Kontrollerat soppa tillförseln. Har ett genomskinligt bensinfilter och när jag står och tomgasar så smäller det som vanligt lite då och då trots att filtret är fullt... vet dock inte hur det ser ut vid belastning!

Fråga... plattan (där brytare och konding sitter) som ska röra sig med vaccumet... ska inte den vara fjädrad så att den går tillbaka på ett bra sätt?

Link to comment
Share on other sites

Fördelaren har centrifugal och vaccumförställning.

Centrifugalförställningen är vikterna som sitter under plattan. När varvtalet ökar ska vikterna fjädra ut och tidigareställa tändningen.

Ex: vid tomgång har du kanske 12 grader förställning, när du varvar förskjuts tändningen linjärt till ett maxvärde som ligger runt 35-38 grader.

Vaccumförställningen jobbar med vaccumet som bildas när gasspjället är stängt eller lite öppet, alltså vid fullgas händer det inte så mycket. Vitsen med vaccum förställning är att bättra på förbränningen vid små gaspådrag eller när man släpper gasen, i slutändan blir det bättre bränsleekonomi.

På racebilar har man oftast ingen vaccumförställning för där är inte bränsleekonomi prioriterad.

Link to comment
Share on other sites

hm... ok, har bara det främre röret på klockan kopplad till edelbrockens variabla vacum (den vänstra framifrån sett). Enda vacumet som är kopplat för övrigt...

fordelarejb2.jpg

Så man ska ganska enkelt kunna vrida plattan fram och tillbaka?

Ska rotorn peka exakt mot föraplatsen vid TDC eller mer mot bromscylindern?

Skulle bilen kunna gå så pass som den gör ifall tändkablarna ska sitta i 351 tändföljd (1,3,7,2,6,5,4,8.) tex.? Bara en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Nej det är kammae n som bestämmer vilken tändföljd du har. Så om det siter tvärt om då kommer den knappast att gå överhuvudtaget. Jag tror ditt problem ligger någanstans med tändningen. Vikter kanske slår ut för fort. Eller kamvinkeln kan vandra. Har du papper på orginal kopplingar till vacum. Så följ dom anvisningar som står där. Annars så spikar du fast fördelaren så att den inte slår ut och höjer tändning till 15 grader inget vacum kopplat då. Det får inte röra sig något på toppen. När du har gjort en sådan fusk test.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Är tändföljden fel hostar och spottar bilen hela tiden..

För att grundinställa tändningen: Ta bort vaccumslangen från fördelaren och plugga den med t.ex en skruv. Anslut tändinställningslampan på cylinder 1 och starta motorn. Låt motorn gå på tomgång och rikta lampan mot remskivan, ställ in förtändningen till 8-10 grader genom att vrida på fördelaren. Dra fast fördelaren och kolla att inte inställningen ändrades. Öka varvtalet och fortsätt hålla tändinställningslampan riktad mot remskivan, tändningen ska nu vandra linjärt utan ryck och hopp upp till maxvärdet ca 35-38 grader och följa med när du släpper gasen igen.

Anslut vaccumet och kolla vad värdet blev på tomgång, det ska inte öka mycket. Ökar det ordentligt, upp mot 30 grader kan man misstänka att vaccumet inte är ansluten på rätt port på förgasaren, det ska inte vara full vaccum.

Link to comment
Share on other sites

Tack än en gång för tipsen! Ska se om jag kan låna en "stroblampa" av nån här i krokarna så jag kan kolla tändningen på riktigt... men man brukar ju kunna få bilarna körbara iaf. utan en sådan, det oroar mig mest! Men dom här motorerna kanske är lite kännsliga 8) Igår kväll fick jag den att gå utan att smälla iaf. men det blev inget rivjärn direkt... :cry:

Kan nåt ta skada av att testa byta tändföljd till 351:ans... har som sagt ingen aning om vad det sitter för kam osv. egentligen så vet jag inte ens 100% om det är en 302 eller 351 som sitter i den... kul va! :?

Link to comment
Share on other sites

Strobolampa kostar inte en förmögenhet, skulle själv inte vilja vara utan.

Om motorn startar bra och går lungt på tomgång är tändföljden inte fel, den borde vara mycket svårstartad och gå mycket ojämt om det är tändföljden.

302 eller 351? mät bredden på insuget ca 24 cm= 302, ca 27 cm = 351.

Link to comment
Share on other sites

Tack än en gång för tipsen! Ska se om jag kan låna en "stroblampa" av nån här i krokarna så jag kan kolla tändningen på riktigt... men man brukar ju kunna få bilarna körbara iaf. utan en sådan, det oroar mig mest! Men dom här motorerna kanske är lite kännsliga 8) Igår kväll fick jag den att gå utan att smälla iaf. men det blev inget rivjärn direkt... :cry:

Kan nåt ta skada av att testa byta tändföljd till 351:ans... har som sagt ingen aning om vad det sitter för kam osv. egentligen så vet jag inte ens 100% om det är en 302 eller 351 som sitter i den... kul va! :?

Jo med stroblampan ser man ju om fördelaren gör några konstiga utspel..

Man vacumregleringen gissar jag...

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att köra utan vaccumregleringen för att testa, plugga bara slangen från förgasaren.

Den kommer att gå lite sämre vid små gaspådrag men det händer inget skadligt för motorn.

Link to comment
Share on other sites

När jag ställer tändningen på 8-10 grader utan vaccum så ändrar sig tändningen till ca 20-25 grader när jag sätter dit vaccumslangen på fördelaren. Det finns bara ett ställe på min 2-ports Holley att sätta vaccumslangen på. Så vad gör man då?

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

plugga hålet och provkör bilen utan vacumklockan kopplad..

På vissa bilar går det två slangar till vacumklockan ,och då kan man lättare koppla fel,det är lite nyare bilar där man börjat tjafsa mer med avgasrening.

Men du kanske bara hade haft fördelaren konstigt inställd,för ibland är det känsligt...

såg på bilden att du verkar ha två uttag på vacumklockan,alltså ska det gå en slang till någonstans.

Antagligen till någon slags givare som sitter i blocket och från den en till insuget..

OM det är orginal föredelare alltså..

Link to comment
Share on other sites

OK, här kommer en bild... har rätt mycke puts kvar...

motorzh0.jpg

Har legat lite lågt senaste veckan och pysslat med stugan istället, men ska ta nya tag igen... när motorn har stått i 1 vecka så hade bensinfiltret blivit nästan tomt... verkade lite skumt tycker jag! Har fortfaramde inte fått tag i en tändinställningslampa men när man bor i urskogen med 30 mil till närmsta Biltema så kan det vara så... tror att det ska lösa sig i helgen. Bara jag kan få ett kvitto på att tändningen är rätt så kan jag gå vidare och byta pumpen och därefter kanske demontera förgasaren... eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...