Jump to content

Förgasarmällar vid belastning!?!


Dr Frelin

Recommended Posts

Sådär! Fick tag i en tändinställningslampa sent igår kväll... kunde inte låta bli att åka förbi garaget och åtminstone kolla tändningen innan läggdags... startade bilen med vakum inkopplat och tändningen låg ca 9grader före... varvade och den flyttades snyggt och prydligt. Passerade 30 strecket med nån centimeter då man varvade upp den (skalan slutar där...)

Ska upp igen ikväll och ställa ner den till 8 grader enligt er instruktion men kan verkligen detta vara problemet?

Min känsla är att den smäller då dom bakre portarna öppnas i Edelbrocken... inget bevisat men en känsla jag har... inte så sugen på att bli svart över sommaren så jag har ej kollat sambandet liggandes över förgasarn :D KANSKE LITE FEGT...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan

Att den skjuter ur förgasaren vid belastning kan bero på för lite soppa

titta över bestyckningen så den är lämplig.

Tackar... ska titta vad som sitter där nu! :)

Link to comment
Share on other sites

Köpte ny bensinpump och bensinfilter från Hansen Racing... ska byta ikväll... men hur och var är det tänkt att bensinfiltret ska sitta? Det är ju gängat på ena sidan och passar inte i gängen på pumpen... hörde att det orginal ska vara rör hela vägen till pumpen men jag har en slangbit sista 2 dm mellan skärmkanten och pumpen...

Link to comment
Share on other sites

Köpte ny bensinpump och bensinfilter från Hansen Racing... ska byta ikväll... men hur och var är det tänkt att bensinfiltret ska sitta? Det är ju gängat på ena sidan och passar inte i gängen på pumpen... hörde att det orginal ska vara rör hela vägen till pumpen men jag har en slangbit sista 2 dm mellan skärmkanten och pumpen...

Är det ett sånt här filter du menar? http://johnsmustang.com/Parts/details-3898.html

Det ska i så fall gängas in i förgasaren (på en original Autoliteförgasare).

Det ska vara slang mellan röret på innerskärmen och bränslepumpen, precis som du har.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ny bensinpump och bensinfilter från Hansen Racing... ska byta ikväll... men hur och var är det tänkt att bensinfiltret ska sitta? Det är ju gängat på ena sidan och passar inte i gängen på pumpen... hörde att det orginal ska vara rör hela vägen till pumpen men jag har en slangbit sista 2 dm mellan skärmkanten och pumpen...

Är det ett sånt här filter du menar? http://johnsmustang.com/Parts/details-3898.html

Det ska i så fall gängas in i förgasaren (på en original Autoliteförgasare).

Det ska vara slang mellan röret på innerskärmen och bränslepumpen, precis som du har.[/quote:3l4egvp3]

Ok, tackar! Misstänkte nästan att det skulle va till Autoliten... :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bytt bensinpump och slangar… kollat tändningen ett flertal gånger och den verkar vandra som den ska mellan 9 upp till ca:35 Har även kollat på motsatt tändkabel (6:an) och tändkurvan ter sig lika så jag antar att fördelaren borde vara hyfsat ok! Kan säga att jag på vägen har fått en någorlunda körbar bil men den är fortfarande inte helt ok. Misständer fortfarande vid belastning men inte lika tidigt och lätt som när jag började. Inte lika våldsamt heller…

Tändstiften är lite lagom sotiga så jag antar att den inte är för snålt bestyckad, däremot kanske tvärt om… eller om jag kör med för kallt tändstift… har BPR6FS monterat nu…

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ritat min första 11:a med Nora!!! :-- Inte så lång men jag blev så sugen... satan vad den går nu! :):shock:

Låter som den går bra nu :D

Vad var det faktiska felet till slut?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ska jag dra den långa eller korta varianten... känns rätt bra nu när bilen är reggad iaf. så jag tar den långa! :)

Efter att ha bytt soppapumpen i helgen så bar det iväg på en testrunda (för 1000:e gången) igår kväll (dagen innan regbesiktning) Körde ca 1 mil och bilen va körbar men så fort man vill gasa på lite extra så small det... samma visa igen... stod och svor till klockan 22.00 igår kväll och började sakta men långsamt demontera stiften för att kolla hur förbränningen såg ut. 1,2,6,8 såg helt perfekta ut medan 3,7,5,4 va blöta och sotiga... tyckte det kändes otroligt att två på varje sida skulle se så pass annorlunda ut så jag började kika i mina anteckningar och såg att det va precis dom som skillde sig mot 351:ans tändföljd... så till alla tvivlare, den kan gå rätt skapligt med fel tändföljd! bytte plats på 4:a tändkablar och sen gick den som ett skott! :D

Så idag blev det en tur på nätta 10 mil förbi vägning samt bilprovning så nu återstår "bara" den vanliga besiktningen! :--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nya bekymmer! :) Börjar bli lagom roligt det här... :?

Sen jag fick motorn att gå ordentligt har den börjat ticka likt en Sierra vilket är otroligt störande... gick helt tyst innan... bilen ryker inget men jag har lite problem med oljetrycket (tror jag) Mätaren sjunker iaf. när den blir varm (vilken den kanske ska göra en aning med ökad temp) men det är svårt att avgöra om det är för lågt på orginalmätaren... kör på nybytt mineral 10W-40... får inte oljepluggen helt tät så jag tänkte byta ut tråget som verkar ha fått sig en törn precis där bulten sitter. Ser hoptryckt ut...

Kan jag ha förstört nån lyftare på de milen som kördes med fel tändföljd?

Link to comment
Share on other sites

Knappast att du har förstört en lyftare Pga fel tändföljd. Snara att lyftaren tappar tryck. Villket inte är helt ovanligt. Blir den tyst någon gång? Eller tickar den ständigt? Tickar den ständigt. så kan du göra en justering. fortsätter den att ticka vid körning. så kan det vara läge att byta. Men tickar den bara vid uppstart och tystnar efter ett tag så prova med en 20- 50 olja istället. det kan du köra på sedan med. Det är bra med lite trögare olja på våra gamla motorer. Jag använde en rak olja förut. Dvs endast 40. Bara för att den ska vara trög. Men 20- 50 olja är riktigt bra.

Skriv och bärtta hur det går.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar! Får testa att justera dom först... tycker det tickar hela tiden och då mest från femmans cylinder (får jag för mig). Annar får man väl byta lyftarna helt... kanske någon har nåt tips på vilka lyftare som är bäst om det blir byte... :)

Sen kan man ju alltid prova en trögare olja som sagt! :)

I let you know!

Link to comment
Share on other sites

Tydligen Har du den nyare som inte går att justera. Det ska sitta en mutter som man skruvar på. Dina som du har där ska skruvas i botten. Men varför inte testa en tjockare olja. Eller vet du att excentern är okay till bensinpumpen som sitter fast skruvad på kamaxeln. Är allt detta okay. Då kan du nog tänka på nya lyftare.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kolla på skicket på excentern men jag ska testa att hälla i en burk Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate samt byta till en trögare olja :) Önskar att jag kan köra säsongen ut iaf. för att sen byta lyftarna i vinter då det är mörkt och kallt ute :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en soppapump som tickar som en lyftare.

Köpte den ny förra året, åkte kanske typ 50mil sedan började den ticka.

Jag tog bort den och det visade sig att den glappar halva vägen innan den börjar pumpa. Nu ligger den i baggaget som reserv.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slog mig angående oljetrycket... ibland har man svårt att sova! :D Kanske en dum fråga men är det så att oljepumpen drivs av axeln från fördelaren på dom här motorerna? I så fall har jag rimliga själ att misstänka att felet kan ligga där... :?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...