Jump to content

Var hitta beg. bakaxel?


Magic

Recommended Posts

som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det lager med offset. Problemet är förmodligen att ifall lagret är kass så är även drivaxeln skadad då lagret löper fritt mot den. Du kan själv plocka ut axlarna och byta ändlagren utan att behöva dela eller plocka ut diffklumpen, och det är inget svårt om du inte ha centraltumme. Problemet då är att få allting rent igen ifall du har spån i oljan. Ifall du plockar ut diffklumpen, håll reda på var alla shims sitter så att du kan återställa efteråt.

8.8 axlarna tål massor av stryk om man bara har dem vettigt byggda. Drivaxlarna gav sig för mig andra säsongen på slicks med den här behandligen som du ser på den bifogade bilden. Efter byte till grövre axlar från Moser, och i mitt fall en spole så är det inte längre något problem. Det som måste göras är att svetsa rören vid anslutningen till klumpen, samt att man använder stödgördel. Som sagt så är detta vid extrem behandling, vid "normal" körning och regelbundet underhåll så är de här axlarna väldigt bra.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

87gt50

Var det en helt orginal 8,8tum som höll för den där behandlingen i nästan 2 säsonger :shock:

Iså fall är jag grymt imponerad av hållbarheten. Som jag redan sen innan inte har betvivlat på dessa axlar.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

87gt50

Var det en helt orginal 8,8tum som höll för den där behandlingen i nästan 2 säsonger :shock:

Iså fall är jag grymt imponerad av hållbarheten. Som jag redan sen innan inte har betvivlat på dessa axlar.

Mvh

MrV8

läs mitt föregående inlägg så ser du vad som gjordes vid min axel för att få det att hålla. Bilen vägde vid bildtillfället över 1560 kg, vilket var minvikt för klassen då.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har iaf jag tagit tummen ur och rivit ner bakaxeln och öppnat klumpen.

Plockade ur diffen och drivaxlarna och konstaterade att det är ett utav dom inre lagrerna som spökat för mig, det rasade isär när jag tog ur diffen :shock:

Så, nu ska jag byta lite lager.. Dom båda yttre lagrena har jag men jag måste beställa dom båda inre, tänkte även byta pinjonglagret i samma veva när jag ändå har nere bakaxeln.

Så, det var ett ganska lätt ingrepp bara man hittade motivationen att göra det.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

det är fullt normalt att lagren vid diffen delas, lagerbanan är lös från det koniska lagret. Hoppas du håller reda på vad som suttit var när du plockade ner klumpen då den chimsats in.

Dags att skaffa en reparationshandbok med sprängskisser?

Link to comment
Share on other sites

Jo att lagerbanan lossna förstår man ju, dom är ju separata, men själva lagret rasa ihop :lol:

Jag lyfte bara ut diffen i helhet och om det är shimsen på sidan av lagrena du menar så har jag inte rört dom, dom sitter kvar.

Så jag smäller bara ihop den som den var och hoppas på att det kommer funka! :)

Nu är iaf lager beställt, fick även tag på friction modifier olja från redline.. Så i slutet av veckan rullar nog min ponycar igen 8)

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering, nu har alla lager kommit, så ikväll blir det att leka mekaniker igen!

En fråga bara, när jag nu sätter ihop bakaxeln igen, är det någonting som ska momentdras? Isåfall vad och hur hårt?

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering, nu har alla lager kommit, så ikväll blir det att leka mekaniker igen!

En fråga bara, när jag nu sätter ihop bakaxeln igen, är det någonting som ska momentdras? Isåfall vad och hur hårt?

Jag gav dig en länk i ett tidigare svar. Har du överhuvudtaget läst vad som stod där?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...