Jump to content

Täckelsen har fallit, här e skönheten! Sida2


ThomasX

Recommended Posts

Hejsan

Jag är ny på det här med Mustanger, men funderar seriöst på att ta hem en bil från USA. Jag har efter en hel del letande hittat en bil jag gillar och är överens om pris med säljaren.

Bilen är en totalrenoverad cab -66.

Bilen hade orginal, enl. VIN-nr, en 6a i, men nu sitter det en 289a V8 som är uppborrad 0,30" och har fått en "mjuk" kam, med en 4-portsförgasare. Bilen är konverterad till en GT (klon). Vad jag förstått bör man byta även bakaxel och bromssystem när man byter en 6a till en V8. Något mer att tänka på angående detta?

Jag är medveten om grejen med "orginal", och även om jag tycker det vore det roligaste med en orginalbil, så kan jag långt ifrån tillräckligt för att säkerställa att det är en orginal och dessutom är jag nog mer intresserad av en bra och fin bil att glassa runt lite i. Så jag har bestämt mig helt för att strunta i den biten, och försöka koncentrera mig på att få en bra och fin bil.

Jag har noterat att här finns många mycket duktiga och kunniga personer, så jag bifogar några bilder och ber er berätta vad ni ser, som kan vara bra att veta.

Jag har funderat på om jag själv skall åka och titta på bilen, eller anlita en besiktningsman. Jag lutar åt det senare, under förutsättning att jag kan hitta en besiktningsman som inger förtroende och som kan Mustanger. Jag kan dom ju inte så bra.

Hejsvejs

ThomasX

Link to comment
Share on other sites

Det är hela framvagnen som skiljer mellan sexa och v8 modeller.

Bakaxeln också ,men det nämnde du ju.

I Usa fanns det ibland trumbromsar till v8 modeller,men aldrig på svensksålda som hade skivor fram..

men är den byggd till en GT klon,borde ju även framvagn och bakaxel vara bytta?

generellt sett så brukar det ju vara lätt att byta från sexa till V8 på amerikanska bilar,men det gäller framför allt mellanklassare och fullsize.

mustangen delar ju chassie med falcon och den var inte avsedd från början med V8.

Så för att montera v8 i en sexa musse måste det förstärkas en hel del.

så sitter sexaframvagnen o bakaxeln kvar kommer det att bli problem helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Har eg inget att säga om bilderna, annat än att det ser blankt och fint ut. Man ser inga detaljer, tyvärr.

Du accepterar ju "ej originalskick" så då handlar det väl om smak.

Min smak säger byt slangar ;)

Skämt åsido, om bilen ska kunna besiktigas i Sverige med V8 istf R6, så måste hela framvagnen inkl fjädrar etc vara bytt, och också bakaxeln. Det måste vara 5-bultade hjul på och helst skivor (besiktningen går ofta på den gamla svenska specen som säger skivor fram till V8), men den verkar ju har de kraftigare fenade trummorna, så det ska säkert gå bra ändå. Det var ju relativt sett väldigt få V8-bilar som hade skivbromsar.

Kolla gärna med säljaren vad exakt som är bytt i framvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Tack för era svar.

Jag skickade redan igårkväll även ett email till säljaren med lite frågor just om vad som var bytt i samband med V8 konverteringen m.m.

Han svarade så här

"the rear axle is a 5 lug posi rear out of a v8 car with all new brake hardware including drums and wheel cylinders. the front spindles are 5 lug out of a v8 car with new brake harware including drums,wheel cylinders hoses@ etc. we put in a brand new center link powerstering rack with cylinder , pitman arm, idler arm complete front end including upper& lower balljoints, inner & outer tie rods ,lower control arms and all the necessary rubber bushings.the shock asorbers are brand new kyb brand.the gas tank is brand new with new sending unit. the rear leaf springs and shackles are brand new...the heavy duty front coil springs are brand new. the shifter bushings are brand new. i dont not know if you heard of this product but the whole underneath of the car is painted with p.o.r 15 black rust preventive coating that is very expensive.The transmission is a c4 that is totally rebuilt with a shift kit and brand new converter. the engine is a 1966 ,,,289 that was totally rebuilt by a well known engine builder in this area. it is bored .30 over and has a mild cam in it. the oil pump is new , piston and rings,crank turned .10 over,new water pump, new lifters,push rods, new rocker arms etc. the intake is a edlebrock performer with a edelbrock 600 carb with electric choke, new heavy duty radiator. the car has new dual exhaust with flowmaster mufflers(it sounds like the brand new mustangs}.all the emblems, and chrome except front windshield mlds are brand new. now for the interior ,the following is brand new,,aqua/white pony upholstery, carpet with underlayment,kick panels,sill plates, seatbelts,dash pad,sun visors, gauge cluster with lens,door panels, glove box liner,shifter handle,steering wheel,,etc right down to the rubber bumper behing the ash tray! you can not drive this car even to a gas sation with talking to some one ooing and awing. i do not know what else to say except this car is pristine!!!!!!!!!!!!!"

Det mesta information jag lyckats samla hittills är verkar bbra och förtroendeingivande. Dessvärre är jag ju på grund av min okunskap relativt lättlurad, så därför försöker jag ta reda på så mycket som möjligt. Tänkte att det bästa då är att höra med er här, och det är ju helt klart givande!

Så snart jag känner mig lite mer trygg att ingen kommer att snyta bilen framför mina ögon ska jag visa er lite mer bilder på denna skönhet :)

Ni får gärna kommentera och bidra med era tankar och slutsatser angående säljarens svar ovan.

Hejhej Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jo, en sak som jag är lite fundersam till är de gula "detaljerna" i bakvagnen, som stötdämparna är infästa i. De ser lite påbyggda och udda ut.

Är det standard, eller någon vedertagen konvertering, eller vad? Någon särskild anledning till den gula färgen?

Hejhej Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok, så de är inte en orginalpryl alltså, detsamma gäller då stötdämparna som är fästa i dem antar jag. Jag låter dem sitta, det låter som en bra grej :)

Jag har hört att dessa bilar inte hade stötdämpare i orginal, utan bara bladfjädrar, är detta korrekt?

Hejhej Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det sitter stötdämpare på alla.

Det enda rådet jag kan ge dig om du nu skall köpa bilen är att få med registreringsbeviset på bilen från säljaren (den s.k. title:n).

Annars blir det omöjligt att registrera in den här i Sverige.

Samt att inte betala för mycket för bilen, då värdet är betydligt lägre på en konverterad 6:a musse.

Varför inte leta reda på nån Svensk overthere som kollar på bilen IRL.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Ja, värdet är en intressant fråga. Jag har försökt kolla runt en del. Tittar man på begärda priser så är mitt pris riktigt bra. Och begärda priser finns det gott om.

Att hitta priser som faktiskt betalats för bilar som sålts är svårare, men jag har hittat en del och gjort bedömningen att priset vi kommit överens om är normalt.

Jag har hittat några bilar som finns i sverige och som är i liknande skick, de ligger avsevärt högre mitt slutliga totalpris hemma och körklar.

En jag pratade med och berättade för om bilen sa -Då har du betalat mellan 20 och 30 tusen dollar. Och jag kunde bara konfirmera att så är fallet (fast jag har ju inte betalat nåt än).

Så, med den begränsade info som jag gett här, är det rimligt?

Bilen får antas vara noggrannt renoverad och nära nog i utställningsskick.

Nu har jag fått offert på transport också, det ligger inom ramen för budgeten, så än så länge är det fortfarande "all systems go".

Nu återstår att hitta någon som kan titta på bilen IRL, för min räkning.

Funderar på att anlita en IAAA - person. Är det en bra ide?

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är ingen expert på prisläget för en sån bil, men ett par frågor inställer sig.

Är du enda köparen eller har det varit budgivning. Om du har kommit överens

med köparen och han ger dej denna information som du beskrev, och fortfarande

är villig att sälja till just dej, så skulle jag nog tänka en gång till. Jag vill inte

avskräcka dej på något sätt, men priset verkar lite lågt. 20' $ är ungefär 120' kr.

30' $ är 181'. DET ÄR BILLIGT för en sån bil som beskrivs på bilderna. Kan du

få nån som tittar på bilen lite närmare så är det bra.

Var försiktig. Jag skulle definitivt köpa en sån bil som jag ser på bilderna för

betydligt mer pengar än vad som begärs!

Lycka till!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Är du enda köparen eller har det varit budgivning.

...

DET ÄR BILLIGT för en sån bil som beskrivs på bilderna. Kan du

få nån som tittar på bilen lite närmare så är det bra.

Var försiktig. Jag skulle definitivt köpa en sån bil som jag ser på bilderna för

betydligt mer pengar än vad som begärs!

Lycka till!

Tack. Jag vet med säkerhet att säljaren fått bud från andra, och jag vet belopp. Priset vi kommit överens om är lite högre. Jag har inte vunnit någon budgivning, jag är inte intresserad av att köpa bil så, jag vill ha god tid och kunna göra en seriös affär i lugn och ro. Säljaren har tackat nej till tidigare bud. Jag har kollat upp priser så gott jag har kunnat, och då priser på bilar som de facto köpts av någon. Utifrån det jag hittat tycker jag att priset på denna bilen är rimligt. Med svenska mått mätt verkar det billigt, med amerikanska normalt eller kanske lite i överkant, särskilt med tanke på att det är en 6a som konverterats till en V8. Just den konverteringen är väl det enda jag känner tveksamhet över nu, trots att allt tyder på att det är en välgjord konvertering.

Jag funderar på att anlita en IAAA-inspektör som tittar på bilen. Men jag behöver hitta lite info om att det är en bra auktorisering.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej jag skulle ta hem en musse som dom hade satt i en v8.Problem vid tullen bilen är ingen original veteran så det blir både tullavgift och moms på den.

Oooops, det hade jag inte räknat med, bara 12%.

Var går gränsen mellan en original veteran och en som inte är det? Det kan ju inte vara helt enkelt att sätta en sån gräns.

Bäst jag kollar med tullen.

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag fortsätter trakassera er med info om bilen. Här kommer kopia på den appraisal som säljaren gjort.

Det jag noterade är att det ser ut som om det suddats ut en rad under AM Radio i options-delen, samt en ev. kommentar vid Exterior Color. Kanske får ringa inspektören och kolla upp det.

Nåt annat man ska reagera på?

Jag hajade till när det stod VINYL på klädsel. Vinyl? Det var ju LP-skivorna gjorda av när man va liten. Hmmmm, det är nog ok att det är vinyl, det är nog det det ska vara. Eller hur? ;-)))

Hejsvejs Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så här säger tullens hemsida

Veteranbil

Tänker du importera en veteranbil och få den klassificerad som ett samlarobjekt så gäller följande:

* bilen ska vara minst 30 år gammal och av en modell eller typ som inte tillverkas längre.

* den ska vara körduglig och i ursprungligt skick.

* den får inte ha genomgått omfattande förändringar av underredet, styr- och bromssystemet, motorn och så vidare

* eller att det är en bil tillverkad före 1950, även sådan som inte är körduglig.

Blir bilen klassificerad som samlarobjekt, behöver du inte betala någon tull och momsen blir 12 procent. Momsen beräknas på summan av inköpspris, frakt, transportförsäkring och andra hanteringskostnader som du har haft i samband med importen.

Vid tveksamheter kan Tullverket vid klassificeringen anlita en sakkunnig för att utfärda ett intyg om att det rör sig om en bil i ursprungligt skick.

Beroende på hur man definierar "omfattande förändringar" så kan det vara ganska kört alltså. Att det är en "omfattande förändring" att byta en 6a till en V8 där bägge motorerna är orginal-motorer i olika modeller av bilarna är ju inte självklart. Fast tullen lär väl ha en bestämd åsikt.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej jag skulle ta hem en musse som dom hade satt i en v8.Problem vid tullen bilen är ingen original veteran så det blir både tullavgift och moms på den.

Tog du hem en sådan bil och fick problem, eller blev du varnad i förväg.

Jag pratade precis med en kille som har en Musse -67 cab till salu som han importerade för 5 år sedan. Den var då konverterad från 6a till V8 och han skattade bara 12% för den då. Har reglerna ändrat sig sedan dess kanske, eller gäller det att få rätt inspektör?

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Hej man får beställa en besiktningsman som kan intyga att bilen är orginal.Han som jag hade Boo Brasta sa så.Men dom kanske missade motor numret i 67-an du pratade om.

Nu har jag pratat både med Tullen och med en av västsvenska handelskammaren förordnad besiktningsman. Båda säger samma sak, en Mustang 60-tal som ursprungligen hade en 6-cyl men som fått en V8 istoppad anses inte ha genomgått omfattande förändringar.

Tullen sa "Nej, det kan den inte ha gjort eftersom det fanns sådana bilar".

Besiktningsmannen sa "Det är fortfarande en orginalbil eftersom även V8:an är en standardmotor."

Still go on all systems alltså.

Hejsvejs

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas! Likadant som bilbesiktningen,där sa han som regbesiktigade min musse du får inte ha klistrade siffror utanpå hastighetsmätaren varför då sa jag.Därför man kan inte se hastigheten när det är mörkt fick jag till svar.Ombesiktnig ändå vet jag andra som kommit igenom.Olika åsikter överallt tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...