Jump to content

Hjälp med bilbarnstol i V70g


Henke_69HT

Recommended Posts

Vi fick låna en bilbarnstol till våran kommande tillökning för ett tag sen. Jättebra tänkte jag, finns ju annat o lägga pengar på. Dock får jag verkligen inte dit stolen, eftersom bältet ska dras på baksidan av stolsryggen. Bältena räcker inte till!!

Finns det bältesförlängare att köpa och är de "godkända" av försäkringsbolagen??

Trodde att alla stolar skulle passa i en v70 som ju är en "familjebil".

Självklart har jag provat att dra fram o bak sätena.

Hur gör ni??

Link to comment
Share on other sites

Den första baby stolen brukar numera bestå av en modell som består av två delar en basenhet som fäst i bilen sedan den andra stoldelen som klickas basen.

Inget krångel med korta bälten.

Det finns många sådana stolar på blocket mm och är klart värda sina pengar.

Man kan använda stoldelen utan basenhet men det brukar som sagt vara svårt med bälteslängden.

Sök på autobaby på blocket....

Link to comment
Share on other sites

Vi hade samma problem. Bälterna räcker inte i varken V70 eller en gamal 740. Köpte en Akta Garco stol med en insats som man spänner fast i bilen med det befintliga bältet. Stolen klickas sedan bara dit. Kanonsmidigt! Stolen kostade ju en slant, men säkerheten kommer först tycker jag. Denna stolen passar även suveränt utan insatsen i bilar som har tillräckligt långa bälten, t.ex. mustangen.

Bältesförlängare säljs t.ex. hos Volvo, men om man läser i manualen till dessa så är dom inte godkända att anvädas tillsammans med barnstol, trots att volvo säljer dem till just det. Så håll er undan dessa!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...