Jump to content

A-code och GT?


ThomasX

Recommended Posts

Hejsan

Jag hade fått för mig att en A-code alltid var en GT, åtminstone vad gäller cabbar, men så är det visst inte, för jag hittade just en A-code som inte är en GT.

Kan man alltså inte via VIN-numret säkerställa att en bil är en orginal GT?

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet att konfirmera att en 65/66a är en GT via kod är om den har en Buck-tag. Där ska det i så fall stå "PI" eller "PIO", som står för Performance Image, eller Performance Image Option.

I övrigt finns lite indikationer typ förstärkningar i rambalkarna för dubbelt avgas, stansade hål ikykarramen för Fog LAmps kablaget, och ett D-format hål i instrumentbrädan för Fog-lampknappen (+ en del annat...) åsså A-eller K-koden ihop med detövriga.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har lite funderingar på att dra på mig ett till projekt... blir nog tillsammans med min far och bror i så fall... vet att det finns hundra frågor om vad saker och ting är värda men kan en 67:a fastback 2+2 a-code va nåt att satsa på? Bilen har relativt lite rost men är isärplockad, kräver lack och mycke jobb... :?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som vanligt så är jag kanske lite tjatig, en 67cab eller

67 alla modeller är klart värt att sattsa på.

Jag har tidigare berättat för fler om 67 serien, årsmod

67 är den mest påkostade modellen i Mustangserien.

Det finns ingen av Mustangerna som har ett så häftigt

utbud av tillbehör (option), jag skulle inte tveka ett

dugg på att renovera om jag haft ekonomi.

Läs gärna om just årsmodell 1967, årsmodellens

De Luxe delar är något helt fantastisk, det finns inte

någon motsvarighet till den, inte tidigare och inte

senare heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Läs gärna om just årsmodell 1967, årsmodellens

De Luxe delar är något helt fantastisk, det finns inte

någon motsvarighet till den, inte tidigare och inte

senare heller. ;)

Finns någon bra läsning på nätet om -67 DeLuxe?

Link to comment
Share on other sites

Har lite funderingar på att dra på mig ett till projekt... blir nog tillsammans med min far och bror i så fall... vet att det finns hundra frågor om vad saker och ting är värda men kan en 67:a fastback 2+2 a-code va nåt att satsa på? Bilen har relativt lite rost men är isärplockad, kräver lack och mycke jobb... :?

Oj oj oj, en -67 FB är alltid värd att satsa på. Ännu bättre om den är rostfri..

Link to comment
Share on other sites

:shock: Grymt! :D

Ska fundera och räkna lite till så får vi se vad som händer... vet ju inte vad som är rimligt att betala för ett sånt här objekt... som sagt lite rost men en hel del slip kvar innan lack. Sen måste nog stolar stoppas och kläs om. Motorn måste få sig en genomgång mm. Har visst skivbromsar fram iaf. Springtime Yellow orginalfärg och Parchment standard inredning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Vad skiljer Deluxe och Luxury interior? Eller är det samma sak? Min fb har nämnligen luxury interior som jag får fram genom mustangdecodern..

1967 var enda året med denna inredning som tillval, det officiella namnet är "Interior Decor Group". Det består av aluminium på instrumentbrädan, andra dörrsidor med alu-paneler (och även inre dörrhantag som skiljer sig från standard), ribbad panel med lampor i nederkant på dörrsidan, plastpaneler på stolarna och kromknappar på sätesryggarna. Den kallas både DeLuxe och Luxury. Sen fanns det ytterligare tillval invändigt, konsoller, ratt, tilt-away, varningslampor osv.

Det fanns även ett "Extrerior Decor Group", med det som kallas "GT-huv" dvs blinkersindikator på huven, kromlister runt hjulhusen, kromlister bak på HT och cab (standard på FB) och pop-open tanklock. Kunde alltså beställas utan att bilen var en GT eller GTA.

En bra källa är "Mustang Recognition Guide", ISBN 0-9624908-2-2 (tid ISBN 0-941596-00-1)

Det fanns så många options 67 så det är svårt att räkna upp dom :?

Mvh trotte

Link to comment
Share on other sites

Trotte,

Den första bilden du visade tror jag mig känna igen bilen på.

En 67 GT500 från Texas som renoverades av Tom Daniels

och var i absolut superskick. Han sålde bilen ungefär ett år

efter renoveringen.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har ingen aning vad det är för modell. Jag har sparat massa intressanta bilder jag stött på under år av surfande efter referensmaterial vad gäller färg och utseende på Parchment DeLuxe inredningar. Har inte noterat var jag hittat bilderna, tyvärr. Men det borde vara en Shelby, om man går på ratten och mätarna under panelen. Världen är liten, iaf med internet :)

Mvh Trotte

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Vad skiljer Deluxe och Luxury interior? Eller är det samma sak? Min fb har nämnligen luxury interior som jag får fram genom mustangdecodern..

Ribborna längs ner på dörrarna på bilden... fanns dom till 68:an också som tillbehör? Finns dom att köpa lösa idag... nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Dessa "ribbor" som bla är högtalargaller och dessutom släpper igenom ljuset från de lampor som sitter i deluxe inredningens dörrar, finns nytillverkade.

Kolla NPD sidan 26, part# 20956-1A, 136.95 per par. Detta är garanterat bara gallren och man måste ha/skaffa lamporna och ev högtalare...om man väljer att installera högtalare är det väl så att dörrarna måste borras upp, likaså dörrstolpen och man kan då köpa reprokablar om man vill och har råd:-)

http://npd.dirxion.com/WebProject.asp?B ... flx&from=2

Link to comment
Share on other sites

Ok tackar! Har en till fundering i ämnet... fick med omonterade Delux handtag till min projectcar -68 och det gick hur bra som helst att skruva dit det på förardörren men på passagerardörren är skruvhålen helt åt fanders... har inte lossat dörrsidan än men jag gissar att det är helt olika c/c och kanske lite annan placering. Är dörrplåten förborrad för båda alternativen eller hur kunde det passa rätt av på den vänstra? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Dr Frelin,

Du bör nog ta av dörrsidorna för att passa in de övre handtagen och de nedre armstöden.

Det skall sitta metallclips bakom som skruvarna fäster i. På min fanns det varken clips eller handtag, men det är fixat nu.

Jag har sk. deLuxe inredning på min -68 vilket var tillval (eller standard på Shelby-bilarna).

Dock kom den med 67´ans armstöd och inga övre handtag så de beställdes fr USA...(dyrt.. :shock: )

Lycka till!

/Björn 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tackar! Detta va ju lätt som en plätt. dörrplåten har färdigstansade hål för båda alternativen precis som jag hade hoppats på. :) Blev lite nyfiken bara... för det främre clipset till dörrhandtaget finns det ett tredje alternativ. Vad är detta till för?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...