Jump to content

Bil Lyft


ESO553

Recommended Posts

Det är så att jag precis har fått mitt garage färdig

Jag planerade ju för en billyft så jag har 3.6 m takhöjd i garaget

Men jag kan inte hitta någon vettig 2 pelar lyft

Så är det någon som har några tips?

Finns ju hur många olika modeler som helst i varierande pris klasser

Link to comment
Share on other sites

Jag håller oxå på att tittar runt efter en 2 pelar lyft.

Räcker med en 3 tonare för min del, bästa pris jag fått 12800kr exkl moms och frakt, den lyfter 180cm. jag har ca 4m till tak så d funkar bra.

Jag tänker satsa på en ny lyft. tror det är bättre :roll: Än en 70-80 talare för 5-10.000kr klassen som man inte vet om man lär

rusta för lika mycket :shock: .

Jag tycker att priserna skiljer sig mer än lyftarna :!: 12.800-25000kr.

men det kanske finns en anledning :? .

//Micke.

Link to comment
Share on other sites

Samma funderingar….

Med dubbelgarage på gång, har jag för framtida valmöjligheter tagit 150 mm betonggolv ( mot normalt 100mm). 2-pelarlyft rekommenderas minst 150 mm.

4-pelare: trevligast att jobba med? Man kan flytta bilen lite framåt eller bakåt. Frihjulslyft + belysning och vintern är räddad. Men tar en sabla plats med en stålpinne i varje hörn.

Mycket begagnat från 5000-20000

2-pelare: kanske optimalt? Kräver väl lite mer precision vid lyft. Endast 2 pinnar som är i främre delen av garaget. Kanske bäst vid plåtjobb? Enklare att montera.

Mycket begagnat från 5000-15000

Saxlyft: är väl det som kommer mest nu på bilservice. Dyrare än allt annat. Klarar inte en rosthög ( svårt byta tröskellådor med bilen upplyft!!). Klarar inte min gamla valp som bara har 110 cm mellan fram- och bakhjul. Men inga pinnar i vägen. Garaget ganska fritt för alternativa jobb. Kan ju ta in båten utan bekymmer. Enklast att montera.

Obefintligt med begagnat på marknaden

Jag hoppas komma till insikt innan vintern ( blir väl om man hittar något billigt!!)

Link to comment
Share on other sites

Förra ägaren till fastigheten hadde en 4pelarlyft, som han tog med sej när han flyttade :cry:

Men den tog en jävla plats :!: Så jag kommer att satsa på en 2 pelare.

Vet inte tjockleken på betongen, men det går att förstärka med med stålplator under benen på lyften ca (50x50x10) borra.svetsa.borra.....

Måste hålla med ca 10-15cm betong då :roll: .

// Micke.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Förra vintern lånade jag ett garage med en hydraulisk enpelrlarlyft. Funkade

perfekt för det jag gjorde. Men, den kräver förstås källare under, för tuben.

Motorn i förgrunden är en 351:a, ska lyftas in i Cougar:n under täckena till

höger. Det är en 71:a.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som besiktningsingenjör skulle jag inte rekommendera att köpa en beg lyft för 5-10000.

Bilverkstäder o.d. brukar få 10000 i inbyte för de gamla när de köper nytt.

Vilket borde antyda att en billyft under det priset är bara skrot.

Udda märken är svårare att få tag på ev. reservdelar.

2 pelare med skruv har en säkerhetsmutter med ett visst mått som skall kontrolleras årligen.

Personligen skulle jag aldrig gissa mig till vad som räcker för montage av 2 p lyft. Det är bara tillverkarens anvisningar som gäller, samt att golvet håller rätt kvalite.

Skulle aldrig sticka in en fot under en obesiktad gammal lyft eller ens tänka tanken på att hissa upp klenoden i densamma.

För att försäkring skall gälla så måste lyften montagebesiktas och sedan kontrolleras årligen.

Har själv planer på en 2P lyft, men har glidit över till 4 p då man på köpet får en bra xtra p plats (lyft upp och kör in en annan under).

Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

FastMagnus skrev : min egen favorit är Stenhoj fundaments fri med klick klack lyftarmar+ belysnings satsen till som vi har på jobbet.

Har du någon länk till den lyften eller någon återförsäljare?

Lyft med klick system är ju grymt bra

Tommy skrev : Har själv planer på en 2P lyft, men har glidit över till 4 p då man på köpet får en bra xtra p plats (lyft upp och kör in en annan under).

Men det får du ju med en 2 pelar lyft också, eller hur menar du?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja det går väl lika bra med 2p lyft, men som parkeringsplats känns 4p på nått sätt mer safe. Dessa går också att komplettera med domkraft för frihjulslyft.

För min del så har jag en lagård med betonggolv som inte är särskilt pålitligt, därför att bila ut golvet och gjuta fundament etc för 2p lyft så går jag för en 4p istället, verktygsboden har en till hyffsat pris.

Om jag valde en 2p skulle jag ta en med hydraulisk lyft istf. en med skruv. Dock dyrare.

Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Du ska välja lyften utan fundament mellan pelarna. Vi satte upp en helt ny Stenhöj idag på jobbet med Klickklack system belysningssats+ dubbla manöver paneler. helt underbar att jobba vid

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...