Jump to content

Släpp hästarna fria.........Aftonbladet artikel idag.....


pineman

Recommended Posts

Testet av dom båda.

Mustang vs Mustang

289 GT och GT500.

Mera Mustang!

Duellen: Mustang GT från 1966 mot dagens vilde – Shelby GT500 "Lagom stora, sköna att köra."

Gammal är äldst.

Det visade sig när vi testade Mustang 289 GT från 1966 mot dagens Shelby GT 500.

Mustang GT500 är ett riktigt monster. Trimmad av Shelby har den inte bara en hiskeligt stark kompressormatad 5,4-liters V8 på 500 hästar utan även bra väghållning och dugliga bromsar.

Motorcentralen i Eskilstuna äger bilen och har inte nöjt sig med det. Med större remskiva till kompressorn får man högre laddtryck, ny motorprogramvara och raceavgassystem gör att uppskattad effekt idag är galna 650 hästar.

Seriös kurvtagning

Full gas från start och bilen ritar svarta ränder i backen upp till treans växel.

På låga varv mullrar motorn gott men på höga varv dominerar ett ylande kompressorljud. Busfaktorn är skyhög men efter några timmar bakom ratten inser jag att bilen även fungerar för seriös kurvtagning. En liten nervositet vid hård inbromsning och samtidig kursändring kan skönjas, men 4-kolvsoken med hårdare belägg bettar bra kring 14-tumsskivorna. Brembo vet hur man bygger bromsar. Bäst är kanske ändå växellådan med kortad växelföring från Steeda, bara att knycka till med handleden så ligger nästa växel i.

Jag steppar över till cabben och flyttar inte bara 40 år tillbaka i tiden, utan även till Mustangs rötter. Finns det några likheter mellan bilarna, eller är det bara utseendet som sammanför?

Överraskande nätt

Första känslan är viktig.

Bilen känns överraskande nätt att köra. Inte alls jänkefläskig, gungig eller svårplacerad på vägen. Styrningen är lätt men ändå med lite känsla och kontroll. Motorn på 4,7 liter svarar snabbt på gaspådrag och gurglar sådär skönt som bara ett vinkeljärn från staterna kan göra. Tack för att taket är kapat och vi kan njuta av skönsången extra mycket.

Byggda för att köras

Den främsta beröringspunkten bilarna emellan är den tydliga känslan av användarvändlighet. Båda är byggda för att användas varje dag och fungera utmärkt, men ändå kunna prestera när det behövs och det är en dominerande känsla. Alltså precis såsom Ford tänkte sig när de valde att bygga en fyrsitsig men ändå sportig bil istället för en renodlad tvåsitsracer.

Mustang-fantasten Björn Wallman väljer ursprunget och hur fräck den moderna GT500 än är jag nog böjd att hålla med. Klassikern är svårslagen.

Martin Ström

Ford Mustang 289 GT -66

FAKTA

Nypris 1966: 2 633 dollar utan tillval (cirka 16 000 kr).

Pris i dag: varierar enormt, denna bil cirka 400 000 kr.

Testad motor: 8-cyl, 4 736 cm3, 225 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 305 Nm vid 3 200 varv/min.

Förbrukning: Ej angivet.

CO2: Uppgift saknas.

Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 s.

Toppfart: cirka 188 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 461/173/130 cm.

Bageutrymme: 374 l.

Tjänstevikt: 1 550 kg.

BETYG

Äga

Okej, det är inte billigt att köpa rätt Mustang i rätt skick, men du kan gå plus på affären i långa loppet. Som ny var den relativt billig.

Köra

Ingen racer men härligt bottenvrid. Och gurgel-gurgel-ljudet gör halva grejen. Känns klart nyare än de 40 år som den de facto är.

Komfort

Mjuk fjädring utan att bli för mycket gunggung och härligt vindrufs utan fåniga vindavvisare. Lite små stolar med dagens mått mätt.

Utrymme

Originalmussen är faktiskt en relativt liten bil, men fyra personer kan åka och det finns plats för bagage.

Säkerhet

Sett ur dagens perspektiv närmast obefintlig. Men den här bilen har skivbromsar och bättre väghållning vilket var dåtidens säkerhetstänk.

Känsla

Snyggare än så här blir det inte. Inte mycket slår känslan av att glida fram i en öppen klassiker och lyssna på en blandning av V8-muller och fågelkvitter.

Totalt: 20 plus

HELHET

På sin tid var Mustang egentligen inte särskilt märkvärdig, i alla fall inte tekniskt eller körmässigt. Men idag känns bilen modernare än den är. Riktigt nätt och fin att köra.

Ford Mustang Shelby GT500

FAKTA

Grundpris: 650 000 kr.

Testbilens pris: 549 000 kr (rullat 1 100 mil, trimmad till 650 hk)

Originalmotor: 8-cyl med kompressor, 5 411 cm3, 500 hk vid 6 000 varv/min, vridmoment 651 Nm vid 4 500 varv/min.

Förbrukning: 1,3 l/mil (bl).

Testförbrukning: 1,8 l/mil (bl).

CO2: 300 g/km.

Acceleration: 0–100 km/tim på 4,6 s (original).

Toppfart: 250 km/tim (begr).

Längd/bredd/höjd: 477/188/138 cm.

Bageutrymme: 348 l.

Tjänstevikt: 1 778 kg.

BETYG

Äga

Shelby GT500 är eftertraktad och har klassikerpotential. Ett trimmat exemplar som detta är mer svårsålt och 550 000 kronor är mycket pengar. Drar rejält med soppa.

Köra

Fantastisk motor som ger hisnande acceleration. Härlig växelspakskänsla, bra bromsbett. Men högfartsegenskaperna håller inte superbilsklass.

Komfort

Sittkomforten är det inget fel på. Fjädringen är hård men inte så följsam på dålig väg. Och bullret från hjulen är jobbigt i längden.

Utrymme

Inte särskilt stort bagageutrymme. Däremot gott om plats i kupén med bra takhöjd, går även att sitta bak hyggligt bekvämt.

Säkerhet

Ej testad i Euro Ncap. Antisladd jobbar på typiskt amerikanskt lössläppt manér. Kul när man ska sladda, men inte när det väl behövs.

Känsla

Brutala prestanda, mulligt ljud och fräckt utseende – vad mer kan man begära?

Totalt: 17 plus

HELHET

Egentligen känns det fånigt med ett totalbetyg på tre plus för en så här buskul bil. Men verkligheten är lika hård mot dom hårda som Fantomen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pineman. Efter att läst artikeln, förstår jag att du bytte ner dig när du bytte din fina -65 mot nyare??? :--:--:--
Jag saknar den ibland, men kanske hittar jag på nåt snart och köper nåt gammalt igen. Saknar det mera genuina som finns i dom äldre.
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...