Jump to content

Det närmar sig...


Leffe N cmc712

Recommended Posts

Efter en lång och utdragen renovering så börjar det äntligen likna en färdig bil. 8) Karossen kom tillbaka från lack i slutet av april, hela maj var det många kvällar och helger i garaget och nu efter 3 veckors maraton-mekande under semestern (12-14 timmar om dagen :roll: ) så börjar det faktiskt se ut som en Mustang igen.

I fredags blev det byte av olja och filter, kolla så inget blivit missat (kollade nog 3-4 gånger...), i med en skvätt bensin i tanken och en liten skvätt direkt i förgasaren, sen var det ÄNTLIGEN dags...

För första gången på 2år och 9½ månad(!) så vred jag nyckeln till startläget. :--

Och faktiskt, den hoppade igång direkt. Den dog ju ganska snabbt när "snapsen" i förgasaren tog slut, men efter en "snaps" till så hade den gått så pass länge så pumpen hunnit pumpa fram soppa till förgasaren och motorn gick helt av egen kraft. :D Det enda problemet som uppstog var att givaren till oljetrycksmätaren sått och gått sönder men den ersattes snabbt med en mekanisk mätare som jag hade liggande i firmabilen... :--

Helgen ägnades åt att skruva ihop det sista på framvagnen, koppla ihop dom sista bromsledningarna och lufta bromssystemet, fylla upp med kylarvätska och växellådsolja och som avslutning å semestern: lägga i backen och backa ut till brevlådan, i med driven och köra tillbaka. Jag tror det blev 4 vändor till brevlådan... 8)

En längre provtur får vänta tills inredningen är kompletterad med en del nödvändiga detaljer som tex. stolar... ;)

Men gissa om det känndes skönt att bilen äntligen fick röra på sig för egen maskin efter alla timmar i garaget och säkert flera kilometer med svetstråd... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

Att den skulle bli helt klar är helt otänkbart för mig... :--

Jag har planer på nya projekt med den bilen så det säkert räcker i 5 år till. :roll: Men i fortsättningen så ska jag hålla mig till att skruva på vinterhalvåret. :D

Vi (jag och bilen alltså ;) ) kommer garanterat att dyka upp före höstträffen. Besiktning är bokad till mitten av augusti så det gäller att lägga på en rem med det sista som är kvar. Sen blir det till att köra så mycket som möjligt innan det är dax att parkera i garaget igen... 8)

Hemsidan ska igång snart igen med nya berättelser om vad som händer i garaget, men eftersom det ska bli en helt ny sida så har den legat lite på is till förmån för skruvandet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kulör...? Hahaha, det skulle ni bra gärna vilja veta va? :--

Fortsätt gissa, den först kommer med rätt svar vinner en kexchoklad. ;)

Rätt svar avslöjas när bilen rullar ute på vägarna igen... :lol:

Rosa var det väl Leffe?!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Varför inte själva cholkadens färg. Bajssnyggt.

Berra

Njae... :roll: Bajsbrun metallic var den förut, nu blir det en "riktig" färg. :--

Rosa som Fredde föreslog skulle ju kunna vara rätt, eller oxå så långt ifrån verkligheten man kan komma... :--

Link to comment
Share on other sites

70-talsbilar - ofta vaga färger i bruna nyanser. Iget skrikit där inte.... :(

Alltså - du tar fram en distingerad färg - som förstärker bilens linjer och ger intrycka av kraft, klass och skönhet... kan bara var en djup metalic blå..... som en nästan blå stjärnhimmel.

Sen är det bara å glida - höra alla ÅÅÅÅÅÅÅOOOOOOO eller OOOOOÅÅÅÅÅ...

Link to comment
Share on other sites

Kawasakigrön och brandbilsröd.

Berra

Hahaha...! :lol: Det hade nog varit snyggt, men jag fastnade för en annan kombination. ;)

För tillfället står bilen hos en glasmästare och får en glänsande ny vindruta monterad, istället för den gamla som suttit i sen -72. Såg nästan ut som någon hade blästrat den... :?

Så snart bilen är tillbaka så är det "bara" att plocka på lite lister, caben, förnsterhissar, sidorutor och sen så...! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka i garaget igen med en ny fin vindruta, tack vare superbra service från Mats på Norrglas i Spånga/Lunda. Kan varmt rekommendera honom.

Trots att hela gården var fullparkerad med kundbilar så tog han min före så jag fick tillbaka den före helgen så jag kan fortsätta skruva, DET är service! 8)

Till helgen så blir det montering av fönsterhissar och sidorutor, och om tiden räcker till så kan det nog bli cabmontering oxå. :D Det blir bara återmontering av den gamla "trasan" eftersom den såg riktigt skaplig ut. Byte får vänta till en annan säsong...

Klart att Leffe valt någon av de häftiga grabberfärgerna.

grabbergreen, grabberorange, grabberblue

Bra tänkt... Det kan vara rätt, eller oxå helt fel... :--

Rätt svar presenteras inom ett par veckor. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En vinnare är utsedd i "Gissa färgen-tävlingen" :--

Klart att Leffe valt någon av de häftiga grabberfärgerna.

grabbergreen, grabberorange, grabberblue

Priset i form av en kexchoklad kommer i brevlådan inom kort... ;)

Efter mycket slit så blev bilen tillslut så färdig att den gick att köra till Barkarby-träffen. :--

Dom sista delarna monterades så sent som i torsdags och ännu så återstår det en hel del innan bilen är "färdig". Men nu så är den iallafall klar för besiktning och går det bra så blir det bara "åka" fram till hösten när jag planerar att fortsätta med alla små detaljer som inte hunnits med. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...