Jump to content

fråga om förgasare


Freddy berg

Recommended Posts

Hej! har haft mycket strul med min bil. nu verkar det som om allt börjar fungera som det ska. motorn startar lätt kall men vill ha lite choke för att gå jämt (anser detta som normalt) . när den är varm så går den bra. men jag tycker att den drar lite för mycket ligger på 2 liter/milen. vid lugn körning. har en 351C med en holley 600vac med primär munstycken 65 och sek 75. funderar på att testa med lite mindre munstycken. Eller vad tycker ni? förgasaren är renoverad med nya nålventiler, packningar m.m. och det gjorde stor skillnad

MVH

Freddy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Även bromsarna kan göra mycket på förbrukningen kontrollera att dom inte ligger på utan släpper helt så hjulen rullar helt lätt, ibland på gamla amerikanare kan bromsslangarna vara lite halv täppta svällt gummi i dom och behöva bytas för att bromsarna inte ska ligga på en stund innan dom släpper igen, samt att tändningen är rätt sjusterad och att vacum klockan på fördelaren fungerar är två grejer som gör underverk på låg bränsleförbrukning.

Men även bestyckningen är inte omöjligt att du kan dra ner lite på kontrolera färgen på stiften när du är säker på att tändningen är helt rätt, är du van kan du även känna på luckten om avgaserna om du är nära rätt instälning, har varit med om 350 motorer som gått att bestycka ner till 66 på primären med en 750 vac och ändå kunnat startas utan choke, dock med lite pumpande och hålla lite höjd tomgång första minuten.

Du skriver att du behöver choken när den är kall för att den ska gå jämnt är det med lite gas (höjd tomgång så den går på venturina istället för tomgångsdelen) eller är det bara på tomgång som choken gör skillnad kall?

Ge dig inte borrde gå att få ner den lite om den nu inte är extremt högvarvig typ 4,11 i bakaxeln, kanske du har en C6:a som drar lite extra och du kanske kör rätt hårt även när du skriver att du kör lungt.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

hej! tack för hjälpen håller på att göra en ny mätning av förbrukningen. då jag hadde kopplat en massa vakuum slangar fel. nu går bilen mycket jämnare och har mycket bättre tomgång ialf. + att den drog tjuvlyft!

Mvh

Freddy

Link to comment
Share on other sites

jag hade kopplat fördelaren fel kopplade den på fullt vakuum. och sen drog det tjuvluft där bromsservot ska sitta. ska tanka i mon o räkna ut hur mycket den drog.

MVH

Freddy

Med andra ord det blev som att köra med en fast tändkurva.

Då förstår jag att den vart törstig. När du inte fick tändkurvehöjningen som vacummet ger på försiktig gas.

Själv brukar jag alltid kontrollera vad tändningen kastar ut till utan vacummet inkoplat för att ha koll på det, testa någonstanns i regionen 25-32 grader beroende på vad din motor vill ha vid ca 3000 rpm då den brukar ha kastat ut fullt, sen blir tändningen det den blir på tomgång tyvärr men den går bra när man gasar. Sen kopplar in vacummet och testa att kurvan reaggerar uppåt speciellt när du gassar på rätt mycket och släpper sak tändkurvan gå upp rejält.

Lycka till, lär bli en mycket roligare bil nu :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

jag hade kopplat fördelaren fel kopplade den på fullt vakuum. och sen drog det tjuvluft där bromsservot ska sitta. ska tanka i mon o räkna ut hur mycket den drog.

MVH

Freddy

Med andra ord det blev som att köra med en fast tändkurva.

Då förstår jag att den vart törstig. När du inte fick tändkurvehöjningen som vacummet ger på försiktig gas.

Själv brukar jag alltid kontrollera vad tändningen kastar ut till utan vacummet inkoplat för att ha koll på det, testa någonstanns i regionen 25-32 grader (dessvärre brukar ju inte markeringarna räcka till på svängdämaren men mätt upp och rita ut extra tändgrader är mitt råd här) beroende på vad din motor vill ha vid ca 3000 rpm då den brukar ha kastat ut fullt, sen blir tändningen det den blir på tomgång tyvärr men brukar alldrig vara några problem om man nu inte tycker att en lite jämnare och lite ska vi säga ivrigare tomgång är ett problem, för det brukar nästan alltid bli att tomgångsgraderna blir lite högre än vad som rekomenderades från fabrik, med den här metoden, men i stället går den bättre när man gasar och snållare. Sen kopplar in vacummet och testa att kurvan reaggerar uppåt speciellt när du gassar på rätt mycket och släpper ska tändkurvan gå upp rejält.

Lycka till, lär bli en mycket roligare bil nu :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag har själv inte provat weber. Har haft kompisar som provat. Alltså ett par kompisar. Vad jag vet så hade dom problem med för hög furbrukning. Vet att dom lade ner mycket tid och arbete även en del pengar på att försöka åtgärda detta. Det slutade med att dom gav upp.

Det var för törstigt att hålla på med. Vet att dom pratade med olika weber experter. Men det blev alldrig riktigt nöjda.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Har ett par weber 40DCOE som jag tänkte renovera och snygga till. Läste att man kan sänka ner dom i kalkosan i 30 min för att få en fin finish och bra invändig tvätt. Någon här som har testat och rekommenderar detta?

Ska webrarna sitta på cortinan kanske?

i så fall är det ena riktiga höjdare, underbar respons och ett sagolikt insugningsljud :--:-- .

Rengöring? tandborste och tålamod eller en ultraljudstvätt från Kjell & co ( om den är stor nog ?? )

Link to comment
Share on other sites

Japp, dom ska sitta på Cortinan... :oops:

Har länge haft funderingar på ultraljudstvätt men det krävs en större än den Kjell har så priset drog iväg nåt grymt... :shock:

Sen lästa jag om kalkosan och blev nyfiken... problemet är att det tydligen "fräter" på ytan vilket gör den ren och fin men det känns ju lite vanskligt även om det fräter försiktigt... :?

Soppaförbrukningen är oftast direkt knuten till hur roligt man har så det har jag inget problem med! 8)

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha dem så som nya så ska du glasblästra dem, inte med sand, så får du dem riktigt blanka.

Vill du inte ha dem alls så köper jag dem av dig för de skulle passa väldigt bra på min -73a BMW 2000 Touring. :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...