Jump to content

tändning


hovis

Recommended Posts

får inte motorn 289 att gå jämt kollade tändningen med lampan och när man varvar upp motorn så får jag en förtänd. på 55-60 ° samt fördelaraxeln verkar vara lite glapp hur mycket kan man tolerera i spel på axeln.

hovis

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vet inte om du pratar om "roterande" glapp men min

rotor går att föra så att brytaren går från plan yta till toppen av ett krön

utan problem utan att detta har påverkat motorns gång...

Är dock absolut ingen expert på detta

Link to comment
Share on other sites

55-60 grader är på tok för mycket.

Max förtändning är beroende av ett antal faktorer, men sikta på 36-38 grader =ungefär maximum med standard Ford toppar. Om det spikar, tar du 1-2 grader tillbaka....

Har du kopplat vakuumslangen till fördelaren rätt?

Är du säker att svängningsdämparens "0" - läge är vid Nr 1 kolvens ÖD?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Känns spontant som ett fel på mätare/skala. Skulle du ha en förtändning på 40º borde tomgången vara hög och svår att få någon ordning på, dessutom borde motorn vara i stort sett omöjlig att starta. Gränsen för att den skjuter baklänges i förgasaren vid start ligger runt 20º.

Link to comment
Share on other sites

vad var felet? jag har samma fel ca 40 grader tändning på tomgång. vore roligt att veta :)

Hej

Undrar bara lite,går motorn riktigt med sån förtändning, eller som janne skriver, går den å starta? Lite nyfiken:-)

Mvh Olle

Link to comment
Share on other sites

Skruvade igår lite. kollade kammen det står rätt. när jag satte på remskivan stämde TDC. och skalan är graderad upp till 12 grader sen tog jag tejp och gjorde egna markeringar upp till 60 mätte med skjutmått nu är det 40 grader på tomgång och då är det nästan så han vill hugga emot när man startar sen så slåt tändningen ut till 60 på varv. var ute och provade bilen går jämt och fint när den är varm och rapp på gasen. fördelaren som är lustig???? har en dubbelbrytar som ligger får välla renovera upp den och prova med.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...