hovis July 24, 2008 Report Share July 24, 2008 får inte motorn 289 att gå jämt kollade tändningen med lampan och när man varvar upp motorn så får jag en förtänd. på 55-60 ° samt fördelaraxeln verkar vara lite glapp hur mycket kan man tolerera i spel på axeln.hovis Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanRing August 4, 2008 Report Share August 4, 2008 Jag vet inte om du pratar om "roterande" glapp men minrotor går att föra så att brytaren går från plan yta till toppen av ett krönutan problem utan att detta har påverkat motorns gång...Är dock absolut ingen expert på detta Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 4, 2008 Report Share August 4, 2008 55-60 grader är på tok för mycket. Max förtändning är beroende av ett antal faktorer, men sikta på 36-38 grader =ungefär maximum med standard Ford toppar. Om det spikar, tar du 1-2 grader tillbaka....Har du kopplat vakuumslangen till fördelaren rätt? Är du säker att svängningsdämparens "0" - läge är vid Nr 1 kolvens ÖD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 7, 2013 Report Share May 7, 2013 vad var felet? jag har samma fel ca 40 grader tändning på tomgång. vore roligt att veta Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 7, 2013 Report Share May 7, 2013 vad var felet? jag har samma fel ca 40 grader tändning på tomgång. vore roligt att veta Låter som att du har vacuumet anslutet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 8, 2013 Report Share May 8, 2013 Låter som att du har vacuumet anslutet.jag har en nya fördelar som är brytarlös utan vakum. och 0:a stämmer när 1ans kolv är i topp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 8, 2013 Report Share May 8, 2013 Känns spontant som ett fel på mätare/skala. Skulle du ha en förtändning på 40º borde tomgången vara hög och svår att få någon ordning på, dessutom borde motorn vara i stort sett omöjlig att starta. Gränsen för att den skjuter baklänges i förgasaren vid start ligger runt 20º. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 10, 2013 Report Share May 10, 2013 tdc stämmer och mätaren fungerar stämmer på en annan bil. vad kan vara fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 10, 2013 Report Share May 10, 2013 Är det original svängningsdämpare? Kan det vara så att indelningen på skalan inte stämmer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 10, 2013 Report Share May 10, 2013 Är det original svängningsdämpare? Kan det vara så att indelningen på skalan inte stämmer?Ja den är org och har stämt förut ! kan det vara fördelaren som är något fel??vikterna i den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollel May 10, 2013 Report Share May 10, 2013 vad var felet? jag har samma fel ca 40 grader tändning på tomgång. vore roligt att veta HejUndrar bara lite,går motorn riktigt med sån förtändning, eller som janne skriver, går den å starta? Lite nyfiken:-)Mvh Olle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 11, 2013 Report Share May 11, 2013 HejUndrar bara lite,går motorn riktigt med sån förtändning, eller som janne skriver, går den å starta? Lite nyfiken:-)Mvh Ollenär man sätter tädningen på 45 grader går det inte att starta men under det är de lugnt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Soda Eriksson May 14, 2013 Report Share May 14, 2013 Skruvade igår lite. kollade kammen det står rätt. när jag satte på remskivan stämde TDC. och skalan är graderad upp till 12 grader sen tog jag tejp och gjorde egna markeringar upp till 60 mätte med skjutmått nu är det 40 grader på tomgång och då är det nästan så han vill hugga emot när man startar sen så slåt tändningen ut till 60 på varv. var ute och provade bilen går jämt och fint när den är varm och rapp på gasen. fördelaren som är lustig???? har en dubbelbrytar som ligger får välla renovera upp den och prova med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu