Jump to content

Diverse frågor!!


DanRing

Recommended Posts

Jag har en mustang 70:a 302 och har bytt brytare på denna, krukset är att jag inte har en aning om vad det ska vara för brytaravstånd? Någon som kan hjälpa mig med detta?

Har ännu ett problem, min bil blir väldigt varm och jag kan inte förstå varför den ska bli så varm för? Jag har en stor fläkt monterad med stålblad som böjersig allt efter som man varvar (finns i hansen katalogen) men även när jag kör vanligt längre sträckor så har den en tendens till att koka och det blev tydligt nu när det var så varmt ute! Är det någon som kan ge mig tipps på hur man kan avhjälpa detta problem?

Det sissta jag skulle vilja ha lite åsikter om är att min växellåda (c4) typ "frikopplar" mellan 2:an och 3:ans växel... Någon som har några tankar kring detta? Jag har ATF F i lådan nu som jag blivet rekomenderad här på forumet.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att mäta upp brytar avståndet med bladmått blir nästan aldrig bra och det hänger lite på tur. Men det ska vara 0,53mm orginal.

Det är mycket bättre du använder en stroblampa som kan mäta "kamvinkeln".

Den mäter alltså i grader hur länge brytaren är öppen och det blir allra bäst.

Kamvinkeln för din motor ska vara 27 grader

Att den är varm kan vara många orsaker och tändning är en.

Vore jag du så skulle jag börja med att byta termostaten till en termostat med lägsta temperatur.

Nästan alltid så på Ford att en termostat med lägre temp behövs.

Har för mig det är 68grader men kolla med Hansen dom har!

Om lådan släpper så mellan 2-3 så är det nog dags för renovering.

Har du bytt olja och problemet kvarstår så är det nog så pass slitet att lameller inte orkar hålla trycket.

Kan vara något som är trasigt också som gör att oljetrycket försvinner.

Väldigt vanligt!

Om det nu inte är renoverat?

Link to comment
Share on other sites

Angående temperaturen så prova som Per skrev att kolla/byta termostaten, har du fläktkåpan kvar? finns en del som har tagit bort kåpan och kör med vanlig fläkt och får då stora problem med tempen.

Utan kåpa= el-fläkt monterad på kylaren

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Fläktkåpan är kvar men jag har ej monterat någon elfläkt då det tar emot en del att montera det. Angående termostat, ska det vara nödvändigt att ha någon alls då min motor blir varm på en halvmiss?

Angående lådan så har jag bytt olja som sagt, Jag måste dock tillägga att det inte är alltid den släpper mellan 2:an och 3:an vilket jag finner lite konstigt.. Om det nu är så slitet så borde det ju inträffa jämt i mindre eller större utsträckning. Men även vid plattan i botten så klarar den ofta att växla helt felfritt och det är ju då påfrestningen borde vara som störst?

Link to comment
Share on other sites

Sen vet jag om en i klubben som hade samma problem trots ny kylare

fläktkåpa, rätt termostat, fembladig fläkt. Det problemet han hade var

skit i systemet, han fick med sig säkert et halvkilo gammal silicon m.m.

efter detta funkar den klockrent. Men var försiktig med att använda kem

kan lösa upp för mycket skit så det börjar läcka igen speciell om det är gamla frostpluggar sittande på motorn ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...