Jump to content

Köpråd GT -05a


Ola.L

Recommended Posts

Off-topic, surfade runt och hitta denna svenska sida http://www.swedenmustang.com/Steeda-Col ... t-CAI.aspx

Med ett öppet luftfilter så skulle man få ca 30hk mer? Det låter ju på tok för mycket! Eller har jag missuppfattat det?

Vi har uppmätt ökningar i den storleksordningen med hjälp av Steedas sportluftfilter och mappning på flera 2005+ Mustanger.

Vi har mätt med SCT Live Wire. Vi har mätt bilen när den är helt orginal och sedan mätt igen efter modifikationer.

+ att mappningen också tar hänsyn till att den får mer luft och ändrar bräsnleblandning och tändning.

Precis, att "bara" montera ett annat luftfilter räcker inte för att nå sådana resultat.

Steeda säger t ex 38 RWHP med deras filter+elbow+tune. Tror jag inte på !

Med tanke på hur stora Steeda är så riskerar dom inte sitt goda namn genom publicera resulat som är helt fel.

Därmed inte sagt att det garanterat ger 38 RWHP.

Det är givetvis så att Steeda visar lite glädjesiffor som man ska vara lyckligt lottad om man når.

Med en annan mätning, där man ligger kvar längre vid varvtalen (som leverantörerna använder sig av) kom vi upp i 292 RWHP.

Dessa siffror talar ju för vad Steeda säger. En orginal 05+ ger väl ca 255 rwhp, så 292 säger ju plus 37 HP.

Bortser man då från effekten av underdrive pulleys å så landar man på runt 30 kusar.

Här är en artikel som är rätt bra:

http://www.modulardepot.com/articlesp.php?aid=52

Om "hästkrafter" av olika "sort":

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#hp_.28SAE.29

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okej, är ju bara att hoppas på nån läser ja..

HIttat en svart mustang i Hörby. http://www.blocket.se/vi/17089381.htm?ca=23_11_s tycker dock att 240tusen är lite väl mycket för just den. Vad tycker ni?

Nu får man köra till jobb:(

Billigt tycker jag för en sån svart tjusig bil :D Dessutom med godkända bakljus och klarglas fram, bara en sån sak !! Glöm inte å kolla historiken !!! Är den ok, åk dit å pruta !!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt coola fälgar du har lumek, varför ska du sälja bilen?

Var inne på carfax och skulle kolla upp en bil. Efter slagit in chassi nr så var man tvungen att betala ju:( Kostar det 25dollar enbart eller tillkommer någon frakt med?

Vill inte bara knappa in mitt kort nr och hoppas på det bästa..

Finns det andra sidor som carfax fast som är free?

PM:a din mailadess och VIN code till mig så skall ta ut en Carfax till dig.

// Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har 19" på min bil och tyckte det var ok. Men nu skulle jag kunna gå upp till 20". Tror inte där är någon skillnad egentligen. Det handlar om däcktyp och sänkningsatser som kan göra bilen för hård att köra.

Jag hade satsat på 20" och du kommer nog inte att ångra dig.

Link to comment
Share on other sites

tänkte det...

AJ, har du kompressor? Tänkte att du har automatare och dem är känsligare har jag läst.

Oj, hade missat detta inlägg. Jo, jag har kompressor, den lite snällare modellen utan IC. Jag har läst och hört att automaten inte är lika tålig. Jag har också läst om bilar som kört tusentals mil med automat och, t ex Procharger med IC som ger 500 hk, som klarat sig utan problem. Jag tror att "problemet" är överdrivet. Det beror ju också på hur man kör, jag kör oftast lugnt å sansat :twisted: å det sliter ju inte mer på lådan än vanligt. Nåja, jag kommer att byta olja i både motor och låda efter halva rekommenderade sträckan, motorolja vid ca 500 mil och lådan vid 3000 mil. Sen får vi se hur långt det räcker. Det finns ju förstärkningskit till lådan så när det väl brakar får man väl slå till. Nåja, tills dess, kör jag så det ryker !!

Link to comment
Share on other sites

Heeej!

Var en bit ovanför Skövde (bor i malmö) och hämtade min svarta GT -05a, full utrustad!

Fick 20" + orginal fälgar, en sänkningssats som jag funderar på sälja.

Sitter Shaker 1000 i. Men det kan inte vara några 12" basar i den. Ser mer ut som 10"are...

Med Vänliga Hälsningar Ola, nu med en egen musse:D

Link to comment
Share on other sites

KOnstigt, har för mig att det stod dubbla 12or på Ford´s hemsida. Funderar på öppna upp baslådan och kolla lite hur det är uppbyggt. Kanske bygga om den lite snyggare i glasfiber.

Men men, skulle tanka fullt igår... Hade nog hunnit tanka en normal bil full 3gånger om innan mussen var full.:P Får trycka i jättre sakta.

Igår var även första gången den såg regn tydligen. Intagen från Orange County så den har gått i fint väder:)

Står M+S på båda däckuppsättningarna. Men fassan börja mumla lite om att dem inte var godkända som m+s däck här hemma i sverige? Vad är rätt?

Hade den nere på 0.94 vid 110km/h farthållare. Men när jag närma mig malmö så steg allting förrutom bensinmätaren:P

Mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

Okej, det gick ju men tog lång tid. Får testa det nästa gång, (lär ju bli snart:P)

Skruvade av baslådan för titta lite mer, det var ju inga stora steg som satt där precis...

Aja, ytterliggare en svart musse i malmö iaf=)

Fick med ett Eibach pro-kit sänkningssatts som jag funderar på sälja. Har ingen aning om vad sånt kostar. Paketen är inte ens öppnad. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Okej, det gick ju men tog lång tid. Får testa det nästa gång, (lär ju bli snart:P)

Skruvade av baslådan för titta lite mer, det var ju inga stora steg som satt där precis...

Aja, ytterliggare en svart musse i malmö iaf=)

Fick med ett Eibach pro-kit sänkningssatts som jag funderar på sälja. Har ingen aning om vad sånt kostar. Paketen är inte ens öppnad. Någon som vet?

Drygt 180 dollar på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte höra vad ni tankar? 98oktan eller ni kör V-power?

Haft bilen hemma i malmö i 14h nu, det är sjukt vilken uppmärksam het den får. Gick in och åt där hemma, efter en stund skulle jag köra en runda igen. Då stod det en 11årig kille och en lite äldre tjej som kolla på den.

Lill killen fråga om det var en GT:P

Får väl börja vänja sig vid sånt antar jag! Gilla dock inte att hon stod sååå nära den...

Link to comment
Share on other sites

Så funkar det Ola :)

Hade parkerat utanför tjejen en gång innan vi flyttade ihop.

Satt o åt när det knackade på dörren, en man i 45-50 års ålder va helt lyrisk och frågade om det va min bil. Fick avbryta maten och prata med honom. Men vad gjorde det. Hade jag faktiskt glömt bort tills nu :roll:

Edit: Jag kör på 95 har provat både 98 o Vpower. Tycker dock inte det märks nått...

Link to comment
Share on other sites

okej... Tänkte mest på vilket som var bäst för motorn...

Bara som jag tycker att det känns lite sisådär att sänka sin bil? Tycker det ser rätt maffigt ut med 20" fast den står lite högt...:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...