Janne Holm CMC1740 August 8, 2008 Report Share August 8, 2008 Har jag tolkat detta rätt är det en diff som driver det hjul som har mest kontakt med vägen d.v.s tvärtom normal diffhttp://www.powertrax.com/powertrax/lockright.html Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ August 8, 2008 Report Share August 8, 2008 Utan att vara en expert på diffar så tolkar jag det som att det är en vanlig låsdiff typ detroit locker. När hjulen spinner går en klo in och låser diffen, oftast med ett tydligt klonk. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielG August 8, 2008 Report Share August 8, 2008 Nja, den är normalt sett helt låst (som en spole) när du åker rakt fram. Vid en kurva gör kuggarnas vinkel i differentialen att det hjul som går längst väg kommer "kugga över". Det är alltså ingen diffbroms, utan mer en diff med spärrfunktion.Så visst kommer kraften gå till det hjul som har bäst grepp, men det gör det på en diffbroms också. Skillnaden är med en diffbroms kan bara en viss del av kraften överföras men med en diffspärr så kan ju all kraft överföras till ett hjul.Den kan låta och hugga lite på vanlig väg. I längden skulle den kunna ge metallpartiklar i oljan (ung. som kondiff) då metall slirar mot metall i kurvorna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 August 8, 2008 Author Report Share August 8, 2008 Okey då fattar jag dess funktion Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Husse August 17, 2008 Report Share August 17, 2008 Det du söker är en Torsen diff, dessa för över kraften till det hjul som har högst moment/grepp.Diffen du länkade till är av typen Detroitlocker/Aussielocker alltså en spärrdiff ej LSD. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.