Jump to content

Bilen stannar när den är varm!?


Micke Jarhl

Recommended Posts

Håller på att bli tokig! Min Musse en 68 har fått ett eget liv? Deb bara tvär dör när den har gått så den är varm sen hoppar den igång igen om man väntar en stund sen vet man aldrig hur länge den går börjar missa slutar gå på alla cylindrar så stannar den igen ::bytat brytare kondensator(kondensatorn har jag bytat 2ggr) ny tändspole ..gått igenom förgasaren då gick den länge väl 2 dagar sen började den i veckan igen frustrerande.. när den har stannat så ibland när man försöker starta den så baktänder den med en våldsam smäll :lol: ..måste väl vara tändnigs fel någonstans ..den har aldrig stannat när den är kall då bara går den hur bra som helst!! :roll: Förstår att försöka svara på detta är kanske svårt men några tips eller synpunkter vore välkommet ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte ovanligt att värmen från motorn förångar bensinen i förgasaren.

Har du en tjock packning/distans mellan förgasare och insug eller är det bara en liten tunn?

Jag sågade till en 13 mm marinplywood som mellanlägg för att hindra att värmen påverkade förgasaren när jag körde 2-port och gjutjärnsinsug.

Förmodligen räcker 6 mm bra.

Link to comment
Share on other sites

Som Janne skriver tror jag också din bil har problem med "ånglås" i förgasaren.

Viktigt om du använder plywood som spacer!

Ytor på plywood som är i kontakt med insugsluften bör förseglas med exempelvis en lack.

Annars suger trät åt sig bensinen och som resultat blir att plywooden expanderar och förgasarfoten kan då knäckas.

Det finns även spacer i plast som är effektiv barriär mot värmen

Själv sågade jag en egen platta ur POM Acetalplast.

Men de lönar sig inte om man inte behöver en särskilld tjocklek.

En ny ½'' platta kostar några hundringar

Men plywood går annars utmärkt!

sum-g1402.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat Micke rätt så dör den då motorn går och blir varm då känns det som ånglås inte är den primära orsaken väl även om den kan bidra lite, kanske är flottören feljusterad så det är för lite soppa i förgasaren så att säga då kanske det kan bli ånglåsfenomen.

Hmm snillen spekulerar på fredagskvällen ;)

Link to comment
Share on other sites

ok tack alla för era svar värmer en gröngöling hehe.. men kan bilen verkligen baktända av Ånglås?? smäller ibland så man får skrämsel hicka :D .Ska se vad man kan hitta på som en fot till förgasaren är för övrigt en 2port orginal..köpte en renoveringsats idag bytade ut allt utom på choken för den funkar inte ändå vad jag har sett iaf så sluter inte bi metallen alls..ska kika på det längre fram men inte nu vill få bilen att gå rejält först..

Link to comment
Share on other sites

Om Du är säker på att det är bränslet som försvinner så okej... Om inte - koppla på en tändningslampa (strobelampa) och kolla så det verkligen är så eller om det är tändningen som ger upp när det är varmt... Har skruvat till och från med en bil som lägger av efter en stund och det yppar sig så att gnistan helt enkelt försvinner när den blir riktigt varm... vid belastning börjar bilen missa för att till slut dö även på tomgång... med bibehållen kamvinkel så det var inte fel på fördelaren... däremot spolen...

med en tändningsinställningslampa är det lätt att se vad som falerar... om det är gnista eller inte... till att börja med... Bensinen är ju dock dålig idag och kokar nästan direkt i värmen så kan säkert vara det som spökar med... men aldrig fel och kolla...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla mustang vänner :D idag har det hänt bilen går som en mustang ska göra!! bytade stiften sen funkade det klockrent märkligt men skönt bilen är lysande nu går som ett spjut inga tjuv stop eller andra konstigheter :D 2 stift såg väldigt svarta blöta ut precis som om den inte har gott alls på dom..visst den har ju varit lite ojämn på tomgång med mera men jag tänkte att så är kanske gamla bilar :lol: men nu vet jag bättre .. den rök en del blå rök ibörjan när jag provkörde första rundan men det upphörde efter en stund, har nog varit lite fel länge det här med stiften var väl det ända jag inte har rört på den för förra ägaren sa att dom var nya.. men nu känns det kanon :--

Link to comment
Share on other sites

där satt i Bosch som jag bytade till accel men vad dom heter i modell beteckning har jag dålig koll på just nu... :lol: fått låna dessa av en kompis som är mera insatt och som lär mig ett annat om bilen hehe.. ska köpa egna nu iveckan

Link to comment
Share on other sites

Hej bilen trilskades igen nu i helgen felet kom tillbaka..vi mätade späningen till tändspole var skiftande mellan 6.5v-12,6volt hmm,, plockade isär tändlåset hittade en kabel till ett av rundstiften som var riktigt dåliga hade smällt en aning dålig isolering bytade rund stiftet klämde ihop dom andra så kontakten blev bättre + lite kontakt spray satte ihop grejorna--testade forfarande knappt 9 volt men vi tog en testrunda och bilen gick hur bra som helst tillbaka och nu hade vi 12v på tändspolen och det har förblivit så bilen funkar klockrent ,,men nu så har jag hört att brytarna inte tål 12v kör med brytarspetsar nämligen,,stämmer detta på alla årsmodeller+ att man bara ska ha 12v på brytarlöst system hmm bilen är -68,,289 2v

Link to comment
Share on other sites

Kabeln som kommer från tändlåset ska vara en motståndskabel. Alltså det är inbyggt som orginal. Vissa tar bort denna. Då är det att montera ett motstånd istället. Brytarna brukar bli brända. av ren 12V. Oftast brukar motstånd användas för brytarlöst. Men vissa kan ha innbyggt. Det gäller att läsa noga vad som står och följa beskrivningar. Har man inte det. Så är det viktigt och fråga runt. Tills man hittar någon med samma system som man har. Skönt att du hittade detta problem. Det kan ha varit en stor bov i dramat. Hoppas det funkar bra nu. Men håll koll på saker och ting. Så inget annat händer.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Kabeln som kommer från tändlåset ska vara en motståndskabel. Alltså det är inbyggt som orginal. Vissa tar bort denna. Då är det att montera ett motstånd istället. Brytarna brukar bli brända. av ren 12V. Oftast brukar motstånd användas för brytarlöst. Men vissa kan ha innbyggt. Det gäller att läsa noga vad som står och följa beskrivningar. Har man inte det. Så är det viktigt och fråga runt. Tills man hittar någon med samma system som man har. Skönt att du hittade detta problem. Det kan ha varit en stor bov i dramat. Hoppas det funkar bra nu. Men håll koll på saker och ting. Så inget annat händer.

Berra

Tackar för dit svar Berra! På min bil sitter det ingen resistor kabel vanlig svart 1,5mm och något motstånd har jag heller inte sett till.. ska test köra lite nu se vad som händer med brytare och bil :D

Link to comment
Share on other sites

Vetifan något som inte stämmer här...hittade rosa kabeln från tändninglåset den sitter där iaf,,, sätter jag på tändningen och bara mäter strömmen vid tändspolen så är där bara 8,8volt ca så är ju allt ok..men när bilen går så har jag 12v kontinuerligt något som inte stämmer här :? skit åxo... för jag har väl fattat det rätt nu bara 12v i start ögonblicket!?

Link to comment
Share on other sites

Du har 2 stift på startrelät, ena är startläget från tändlåset ( ta bort och kolla med voltmätaren). Det andra går till spolen. Lätt att kolla. När relät drar, får du 12 V ( eller batterispänning) från detta stift. Enklast att kolla med att koppla bort tjocka kabeln till startmotorn och be polaren vrida på nyckeln. Lycka till :--

Link to comment
Share on other sites

Har mätt kollat nu nyckeln i tändning läget har jag 8.8v Motorn ej igång,,,i start ögonblicket får jag direkt ca 12,6v(förbli så :evil: ), bilen startar .. detta är samma späning både på stiftet på start relä och tändspolen... när bilen går har jag en batteri spänning på runt 14,4v!? Problemet satt i Tändlåset förmodligen för efter jag hade isär det och fixade en sleten kabel + tryckte ihop rund stiften (sitter några stycken där) var väldigt dålig kontakt på dom flesta så har bilen bara gott kört ca 6 mil idag med den gått som en klocka.. ska byta ut tändnings låsets elektronik del till helgen för jag tyckte det så väl använt ut ..I höst eller vinter ska jag riva instrument panelen fixa till elektroniken där går att förbättra betydligt... Byta en del lampor mm fläkten ska ses över ja reglagen ska jag kontrollera tror inte allt funkar som det ska där hehe :-- ... köpte en Basic report från Marti Autoworks ..bilen är helt intakt från den förrutom att bilen hade vita hjul sidor vid leverans vilken åxo var 13 dagar försenad stod det,Skulle kanske valt en deluxe report(mer info) istället men det kan man ju ta senare kanske...Kanske brytarna ger upp som ni säger i förtid ska hålla koll på dom nu det ger sig... orkar inte bry mig mer nu bilen stannar iaf inte längre iaf inte än :-- vi får se vad som händer hittade ett brytarlöst system som ville ha 12v, får kanske bli ett sånt i framtiden det ger sig ..Bilen är ju min ögonsten 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...