Jump to content

Bilen stannar när den är varm!?


Micke Jarhl

Recommended Posts

Fråga, är det inte så enkelt att tändspolen blir för varm?

Glömt tala om att vi hittade felet i tändlåset bytade ut el delen där sen gick hon och peppar peppar :D så går hon fint nu bytade även till brytarlöst i helgen vilket inte gjorde saken sämre jämn och fin tomgång och hon startar direkt jäkligt skön känsla ,men det har varit samtidigt en lärorik tid..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hastigt och olustigt har jag fått samma problem... :( Går som en klocka och startar hur bra som helst men när motorn blir riktigt varm efter några rundor på byn så börjar den misstända och gå ojämt. Stänger jag av den så är den otroligt svårstartad om man inte väntar 45 min. Då hoppar den igång direkt! :)

Har flyttad tändspolen en bit från blocket... byggde en liten distans och spolen blir inte lika het... men problemet kvarstår! Ska mäta spänningen och se om jag har samma problem som Micke ovan annars misstänker jag starkt ånglås... har ett Performer insug samt Edelbrock 600 cfm med en liten tunn packning...

Vad rekommenderas för höjd på spacerplattan?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Det finns olika isolerplattor. Det finns en i trä. som är mycket bra. men den höjer förgaseren lite ett par cm. Sedan finns det en värme plåt i aluminium som man måste ha packning på vadera sidan om. Är okay den med. sedan finns det plattor i aluminium som är lika stora som förgaserens botten del. Det är flera lager liksom, med packningar imellan.Dom tycker jag inte om. Det är lätt att spräcka förgasar foten. Man måste ha mycket känsla i fingrarna när man drar åt. Annars kan man få obehagliga överasknigar som följd. Sedan tror jag som Lasse säger. Med spolen.

Berra

Link to comment
Share on other sites

En isolerplatta ska jag satsa på framöver för jag märkte vid varma dagar och när bilen är riktigt varm så är hon lite svår flörtad full gas som gäller...säkert ånglås som är boven i dom lägena...kör med 2 port orginal förgasare.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Sådär! Då skruvar man musse igen...

Gatans! Har fortfarande kvar mitt problem med att bilen krånglar då den blir varm... startar som en klocka då den är kall, går att köra ca. 4mil sen börjar den misstända, blir svagare och sen lägger den av! Sen går den inte att starta... väntar man ett längre tag så smäller den igång direkt!

Har monterat isolationsplatta mellan insug och förgasare för att motverka ev. ånglås. Har sett till att spolen kommer ut en bit från blocket och närmare fläkten, lite svalare nu! Kollat så att jag bara har 9V på spolen vid drift.

Nu till min nuvarande teori... kollade brytarspetsarna igår och det verkar som att jag har bränt ena kontaktytan... bytte alla tänddetaljer då jag köpte bilen men jag hade en krånglande spänningsregulator i början som gav allt mellan 12-18V lite som den ville. Körde inte mycket så innan jag köpte en ny men det kanske räckte för att knäcka kondensatorn som sedan har gjort att jag bränt brytaren... men det känns ändå inte som att det här fenomenet ska uppstå på grund av att brytaren är dålig... eller?

Funderar på en Ignitor II men jag skulle gärna se att motorn funkar på det gamla hederliga viset förtst!

Link to comment
Share on other sites

Upplevt fenomenet förut men min bil gick bara 1,5 mil innan den började rycka och tillslut stannade den. Väntade en stund och då hoppade den igång. Åkte så här länge för den gjorde bara så här ibland.

Felet var att återgångsfjädern i bränslepumpen inte orkade dra armen tillbaka efter pumprörelsen. Plockade ur den och det räckte med ett lätt tryck med fingret så hoppade den tillbaka.

Bytte pump funkade sen.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...