Jump to content

Vin-nr. fråga?


Tommyax
 Share

Recommended Posts

Har fått nyss om en 65:a HT med 289 4V och manuell låda.

Skylten är lite otydlig så allt går inte läsa ut.

Ungefär när kan den vara tillverkad, månad?

5F Dearborn, nr 652??? kan utläsas. DSO 98.

Det mesta behövs göras på detta objekt,,som stått länge, ca 20 år.

Skall jag förbarma mig över den?

Kan det vara en GT?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Går förstås inte att säga ngt om GT - måste ses, så att man kan se om den har "rätt" hål etc. Sök på nätet så finnsdet flertalet sajter med info om vad som måste finnas för GT.

Är 652 de första tre siffrorna så aär det en ganska sen 65a.

DSO 98 är export, men inte till Sverige. 65 brukar det vara 90 elr 91 och för 66 är det 95.

Lägg ut en bild och prislappen, så kan vi ha en uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

OK, DSO kan vara 90 iofs, då skylten är väldigt skavd.

De är i ganska dåligt skick, har GT utrustning.

Har ännu inte sett den i verkligheten,,bara info i 2:a hand,,

Vilken motor hade GT? 224 och/eller 271 hk?

Osäker på inredningen,, men funderar på att slå till då priset är väl överkomligt även om det inte är en GT.

Den är manuell, vilken växellåda fanns på 65:orna 3, 4?

Vilken typ BW eller toploader?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Troligast är att det är en "vanlig" svensksåld bil.

Iom att de var utrustade snarlikt GT så kan man förstås ta miste.

Det som saknas på de svenska jfrt med GT är i princip dubbelt avgas, GT instrumentering, emblem och dimljusen. Dubbelt avgas fanns inte att få till V8 förutom 271 HP, innan GTmodellen kom våren 65, pga att det inte fanns en H-pipa framtagen. GT-paketet krävde 225 eller 271 hkr.

Inredningen och fälgarna är inte kopplade till GT (vanlig missuppfattning).

De "Svenska" V8-bilarna hade 225 hkr, oftast 4 vxl (BW), skivbromsar, konsol, rally-pac, snabbare styrsnäcka och uppgraderad fjädring/stötdämpare (ej kränghämmaren).

Link to comment
Share on other sites

Här är några länkar du kan kolla på:

http://www.karmustang.com/factory_gts.php

http://www.kcode.net/GT65-66.htm

Jag kollade på dessa + annan litteratur innan jag köpte min GT. Den finns vissa saker som måste finnas för att det ska vara en "äkta" GT. Vad jag har förstått så finns det minst en sak som inte går att montera i efterhand. det är förstärkningarna för avgasupphängningen i de längsgående balkarna innan sandplåten. Där finns ett hål på sidan, har jag för mig, här stoppar du in fingrarna bakåt. Då kommer du att känna ifal det finns en förstärkningsplåt. Finns inte den så har det inte varit dubbla avgas på den från fabrik och då är det inte en fabriksGT.

Hoppas att det hjälper, och lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Nu vet jag lite mer, tack för infon, har förstått att det kan vara knepigt att säkerställa det här med GT.

Tyvärr är bilen í rätt dåligt skick, men det finns vissa GT options på den, men kan vara en std.

224 hkr och 4 växlad manuell är det, std inredning, dock ingen rallypack, men kan iofs vara bortplockad eller aldrig funnits.

GT utblås finns, det finns heller ingen mittkonsoll.

Grillen saknas helt,, nån som behövde den kanske,,

Övriga detaljer får jag kolla upp när jag köpt, vilket jag i princip gjort, dock en bit att transportera.

Planen blir nog att återställa den till ett bra skick och forma den som en GT,,, äkta eller inte.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...