Jump to content

Kontrollera kamaxelns läge.


Gäst

Recommended Posts

Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..?

Link to comment
Share on other sites

Tja kräver mycket av den som gör det för att se det om bara ventilkåpan tas av. Om nu kedjan hoppat ett kugg så blir det nog mycket märkbart men ska du vara säker mäste du nog demontera för att se att alla "prickar" står rätt

Som parentes har jag varit ute för en Volvo motor som hoppat ett steg och

var inte så märkbart mer en att olje nivån ihoppblandat med överskott av bensinen resulterade i konstiga fenomen.

Men som sagt bilen går riktigt skittaskigt om nu det är fallet

Och som parentes den hoppar inte av sig själv ;)

Link to comment
Share on other sites

ok... grejen är att den går ganska kasst och varken jag eller föregående ägare vet om den varit "öppnad." Håller på å joxar med insprutningen nu men leder det ingen vart måste man ju börja leta vidare...

Link to comment
Share on other sites

Det var jag som startade tråden med TPS:n mm. så du har svaret där ;) Fanns inte tid att koppla upp den förrän nästa vecka, och då började jag fundera på hur man ska gå vidare om vi inte hittar nåt knas.... Har svårt att tro att EGR historien skule göra sån skillnad oxå...

Link to comment
Share on other sites

Hur kollar man enklast att kammen står rätt i förhållande till veven på en 302:a? (5,0 HO -88) Borde väl gå se om man plockar av en ventilkåpa och snurrar moton till 1:ans Ö.D. på tändmarkeringen..?

Alt. #1 Öppna fördelningen och se att riktmärken på dreven kommer mot varandra.

Alt#2 Om du vet kamvärdena, vet exakt ÖD och har en 360 graders gradskiva, kan du mäta exakt utan att öppna frontkåpan.

Om motorn går dåligt:

Börja med att mäta insugsvakuum, om du har väldigt lågt, pumpande eller annars avvikande värde- skall du leta efter vakuumläckage eller hängande eller brända ventiler. . Om fördelningen hoppat en kugg, måste du ändå öppna fronten innan motorn används.

Motorer av okänt ursprung kan lida av annat knas ockå, givetvis.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...