Jump to content

Att hämta upp bilen från tullen


TheGreenOne

Recommended Posts

Tjena, jag har planer på att åka till göteborg och plocka upp bilen från tullen när dom är färdiga med den, något jag behöver tänka på? Behöver man några papper med sig eller är det bara köpkontraktet som ska skickas till vägverket när man ska göra regbesiktningen sen? (dvs att tullen behöver inga extra papper förutom "Title" som dom har)

Jag har en polare som har tyska gröna skyltar, går dessa att återanvända på min bil? så jag kan köra hem bilen och använda tills jag får mina riktiga skyltar från vv, någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Tullen i Arendal säljer en trafikförsäkring för 900 kr som gäller i 30 dagar som gör att du kan köra därifrån. Däremot duger den inte som trafikförsäkring för Vägverket om du skall ansöka om tillfällig registrering. Då behövs en s.k. trafikförsäkring för tillfällig registrering. IF säljer sådana för 600 kr och de andra försäkringsbolangen har säkert liknande priser.

Varför köpte jag inte den av IF från början? Jo, det är en Moment 22-situation som gör att två försäkringar behövs om man vill köra bilen från hamnen. De vanliga försäkringsbolagen kräver ett reg.nummer vilket inte tilldelats förrän bilen är förtullad och ursprungskontrollen är klar. Ford försäkringar verkar försäkra på VIN-nummer på samma sätt som tullen enl. andra medlemmar här. Oklart om den försäkringen duger för Vägverket vid tillfällig registrering.

Det är Trafikförsäkringsföreningen som står bakom tullens försäkring.

Jag fann IF avsevärt billigare än både Trygg och Länsförs.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat alternativ, om man lyckas övertala säljaren, är att ta hit bilen med den amerikanska registreringen fortfarande giltig och plåtarna kvar på bilen, då får man köra med den en vecka här hemma efter att man hämtat den hos tullen. Finns lite info om detta på vägverkets hemsida, eller om det var hos tullen, eller bägge, eller nåt :)

Min pålle landade på kajen i måndags, ska kunna hämta den under veckan som kommer, har dom lovat. Med plåtarna kvar på! Bara att tuta och köra hem alltså. Hoppas bara det stämmer nu :)

Hejhej

Link to comment
Share on other sites

Japp det är vad jag gjorde (dvs behöll am-plåtarna på) men den amerikanska försäkringen gällde inte utanför amerikanskt territorium, så det var bara att bita i det sura äpplet. Jag vill inte gärna köra omkring utan trafikförsäkring.

Link to comment
Share on other sites

Japp det är vad jag gjorde (dvs behöll am-plåtarna på) men den amerikanska försäkringen gällde inte utanför amerikanskt territorium, så det var bara att bita i det sura äpplet. Jag vill inte gärna köra omkring utan trafikförsäkring.

Se där ja, ja, jag är väl inte direkt förvånad att det blev en käpp i hjulet, då är det säkert samma sak för mig. Har just skickat ett email till Ford försäkringar, så får vi se om dom kan hjälpa mig med en prisvärd trafikförsäkring att köra hem bilen på. Annars får det väl bli kärra istället.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

För 600kr får jag ett papper från länsförsäkringar att köra bilen i 1 vecka. Detta papper är ett trafikförsäkring och ska låta mig köra bilen under denna tiden och försäkrar mot vad en trafikförsäkring ska täcka (jag tror det var så iaf, ska få det bekräftat innan jag hämtar bilen). Killen på länsförsäkringar varnade mig dock att om en polisbil ser mig så kommer dom garanterat stanna mig pga att jag inte har några plåtar men detta papper ska ge mig ett godkännande att köra vidare (pappret är länkat till VIN numret på bilen).

Så jag hoppas på det bästa och kör på det :)

Link to comment
Share on other sites

För 600kr får jag ett papper från länsförsäkringar att köra bilen i 1 vecka. Detta papper är ett trafikförsäkring och ska låta mig köra bilen under denna tiden och försäkrar mot vad en trafikförsäkring ska täcka (jag tror det var så iaf, ska få det bekräftat innan jag hämtar bilen). Killen på länsförsäkringar varnade mig dock att om en polisbil ser mig så kommer dom garanterat stanna mig pga att jag inte har några plåtar men detta papper ska ge mig ett godkännande att köra vidare (pappret är länkat till VIN numret på bilen).

Så jag hoppas på det bästa och kör på det :)

Jag har IF som försäkringsbolag men får inte köra med bilen som "vanligt". Försäkringen täcker endast transport från hamnen hem, t/r verkstad och t/r bilprovningen om du har tillfälliga skyltar. Har pratat med länsförsäkringar och trygghansa och dom säger samma sak.

Kör du utan är det 1500 kr i böter.

Link to comment
Share on other sites

För 600kr får jag ett papper från länsförsäkringar att köra bilen i 1 vecka.

...

om en polisbil ser mig så kommer dom garanterat stanna mig pga att jag inte har några plåtar

En variant till alltså, tack för tipset.

Vilket länsförsäkringskontor förresten? Dom är ju olika i olika delar av landet och alla har inte riktigt samma erbjudanden alltid.

Jag har ju plåtar på bilen, om än amerikanska, men jag gissar att fabbro polisen kommer stanna även mig, om dom får syn på mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har IF som försäkringsbolag men får inte köra med bilen som "vanligt". Försäkringen täcker endast transport från hamnen hem, t/r verkstad och t/r bilprovningen om du har tillfälliga skyltar. Har pratat med länsförsäkringar och trygghansa och dom säger samma sak.

Kör du utan är det 1500 kr i böter.

Ja, just det, är bilen inte registrerad så räcker det väl inte med en trafikförsäkring, då måste man väl även ha en tillfällig registrering, som man kan ansöka om samtidigt som ursprungskontrollen.

Var försäkringen som tullen i arendal sålde ok att köra bilen på helt utan registrering?

Link to comment
Share on other sites

jag pratade med länsförsäkringar i Karlskrona och han sa att det ska vara "grönt" att åka bilen i en veckas tid, bara man hade det där pappret som bevis för polisen. Jag har bara pratat med dom via telefon, ska gå in på kontoret och få det förklarat igen och dom ska vara riktigt tydliga. Så får återkomma med hur det går.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jag har nu bekräftat hos länsförsäkringar, detta papper som kostar 600kr/veckan fungerar istället för skyltar, jag kan köra hur som helst och det är uppskriven mot Chassinummret. vill man ha vagnskadeförsäkring så kostar det 900kr/veckan.

Så detta blir grymt najs, så kan jag åka runt med min bil utan skyltar i ett litet tag, fett bra :)

Link to comment
Share on other sites

jag har nu bekräftat hos länsförsäkringar, detta papper som kostar 600kr/veckan fungerar istället för skyltar, jag kan köra hur som helst och det är uppskriven mot Chassinummret. vill man ha vagnskadeförsäkring så kostar det 900kr/veckan.

Så detta blir grymt najs, så kan jag åka runt med min bil utan skyltar i ett litet tag, fett bra :)

När jag pratade med vägverket var dom mycket tydliga. Man måste ha någon form av giltig registrering för att köra med bilen, endast försäkring räcker inte. Slå vägverket en signal och kolla med dem. De gånger jag pratat med försäkringsbolagen har dom varit mer än lovligt vilsna till och med när det gäller deras egna försäkringar. Jag var tvungen prata med fyra personer på If innan jag ens fick tag på en som förstod skillnaden på en försäkring för tillfällig registrering och en försäkring för en bil med utländsk registrering.

Ring vägverket och fråga dem, och/eller be försäkringbolaget om en skriftlig försäkran om att du inte behöver någon registrering för att få köra bilen. (Då kanske dom inte e lika säkra längre...)

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jag har nu bekräftat hos länsförsäkringar, detta papper som kostar 600kr/veckan fungerar istället för skyltar, jag kan köra hur som helst och det är uppskriven mot Chassinummret. vill man ha vagnskadeförsäkring så kostar det 900kr/veckan.

Så detta blir grymt najs, så kan jag åka runt med min bil utan skyltar i ett litet tag, fett bra :)

När jag pratade med vägverket var dom mycket tydliga. Man måste ha någon form av giltig registrering för att köra med bilen, endast försäkring räcker inte. Slå vägverket en signal och kolla med dem. De gånger jag pratat med försäkringsbolagen har dom varit mer än lovligt vilsna till och med när det gäller deras egna försäkringar. Jag var tvungen prata med fyra personer på If innan jag ens fick tag på en som förstod skillnaden på en försäkring för tillfällig registrering och en försäkring för en bil med utländsk registrering.

Ring vägverket och fråga dem, och/eller be försäkringbolaget om en skriftlig försäkran om att du inte behöver någon registrering för att få köra bilen. (Då kanske dom inte e lika säkra längre...)

Hejhej

Thomas

Hmm okej, ska ringa vägverket imorgon och försöka reda ut det, tack för påpekningen!

Link to comment
Share on other sites

Var försäkringen som tullen i arendal sålde ok att köra bilen på helt utan registrering?

Den gäller för bilar med utländsk reg för att åka fritt i 7 dagar, givetvis med skyltar på. Konstigt nog gäller den i 30 dgr men som svensk får man bara köra i 7 dgr. Vete fan hur det fungerar, för att citera Gösta Ekman.

Utan skyltar får man inte åka. Inte ens om Länsförsäkringar sålt en försäkring. Jag håller fullständigt med om att man kan få godtyckliga svar från både f-bolag och myndigheter. Jag ringde polisen och fick besked om att man inte får köra bilen alls, annat än till och från besiktning, men så är det ju inte. Det är bara att kolla på VVs hemsida där det tydligt står att man får köra 7 dgr efter import. Jag fick väl tag på en mindre välunderrättad anställd.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak här som med bälten... på ett ställe kan man läsa att man får köra i 7 dagar vid import och på ett annat ställe kan man läsa att ett fordon inte får framföras utan skyltar. Vilket torde betyda att man egentligen inte får köra en bil som importeras utan skyltar, som dom oftast gör från USA... beror på vilken text man vill läsa! ;)

Link to comment
Share on other sites

Så enklast är väl att skaffa tillfällig försäkring, låna ett par skyltar från en liknande bil, sen köra hem bilen... en liten tur till affärn, kiosken, kanske man kan köra sen... för hur ofta stopas man av polisen idag? Aldrig....

En kompis lånade min cheva skyltar från min gamla -50. Satte dom på sin importerade -38. Sen hade han dom i 2 månader....

Det ska mycket till för att nån ska märka nåt... en roddad cheva kan ju stå på ett -50 chassi... tror inte ens snutarna skulle fatta det var fel....

Och en mustang med mustangskyltar.... tja, fel färg, det beöver ju inte va fel för det... jag skulle låna skyltar och sen små-köra...

Link to comment
Share on other sites

Före registreringsbesiktning och kontrollbesiktning

Du får köra 7 dagar med original skyltar. Saknar bilen original skyltar eller om du måste köra bilen längre än 7 dagar måste du har tillfälliga skyltar. Med orginal eller tillfälliga skyltar får du endast köra...

...från hamnen och hem

...mellan hem och verkstad/ställe att meka på

...till förvaring i garage

...till och från bilprovningen

Däremot om du är utlänning och är på besök i Sverige får du använda bilen i 30 dagar t.ex. vid semester. Precis som du får köra din Svenska registrerade bil i USA eller något annat land.

Jag tecknade en trafikförsäkring och den gäller precis som vanligt. Men om polisen stoppar mig och det visar sig att jag har varit någon annan stans än ovan så kan jag tänka mig att det blir böter för olaglig körning då bilen inte är godkänd för svenska vägar.

Böter för att köra utan skyltar är 1500 kr. Om du kör med andra skyltar och polisen märker detta kan jag tänka mig om att det blir ett jävla liv och säkert höga böter. Då har du utgett dig för att vara någon annan..

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver stämmer, fick detta bekräftat av vägverket idag, jag måste få tag på gröna skyltar.

Jag kan ha tillgång till såna, men då kommer min nästa fråga, passar vanliga svenska bilskyltar (storleksmässigt) på skruvplatserna som finns på mussen? För jänkarnas skyltar är ju mindre än våra.

Annars får jag väl ha skyltarna i fönstret som man har sett ett antal folk ha (jobbigt om man vill köra nercabbat iofs ;))

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver stämmer, fick detta bekräftat av vägverket idag, jag måste få tag på gröna skyltar.

Jag kan ha tillgång till såna, men då kommer min nästa fråga, passar vanliga svenska bilskyltar (storleksmässigt) på skruvplatserna som finns på mussen? För jänkarnas skyltar är ju mindre än våra.

Annars får jag väl ha skyltarna i fönstret som man har sett ett antal folk ha (jobbigt om man vill köra nercabbat iofs ;))

Finns så kallade "amerikaskyltar" från vägverket som bredden är lika som de amerikanska skyltar dock ej höjden som är något mindre :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver stämmer, fick detta bekräftat av vägverket idag, jag måste få tag på gröna skyltar.

Jag kan ha tillgång till såna, men då kommer min nästa fråga, passar vanliga svenska bilskyltar (storleksmässigt) på skruvplatserna som finns på mussen? För jänkarnas skyltar är ju mindre än våra.

Annars får jag väl ha skyltarna i fönstret som man har sett ett antal folk ha (jobbigt om man vill köra nercabbat iofs ;))

Gröna skyltar, sånna som bilhandlare har?

Tänk då på att ägaren till skylten måste vara samma som till bilen om den ska gälla...

Link to comment
Share on other sites

Om man vill köra bilen direkt när den anländer, så finns bara ett alternativ, i alla fall enligt mina efterforskningar, och det är att bilen har en giltig registrering i utlandet och skyltarna kvar. Det måste också finnas en giltig försäkring, jag har inte utrett fullt om det är ok med en utländsk sådan eller om man måste ha en svensk.

Det enda andra alternativet är en tillfällig registrering, som man får när ursprungkollen är klar, för mig tog den kontrollen en vecka. Besiktningen dagen efter beskedet kom och därefter ett par dagar till skyltarna anländer. Totalt sett ca 2 veckor efter att bilen anlänt. I relation till hur lång tid köp + transport tagit är det ganska kort tid att vänta, även om man så klart är ivrig :) Jag tyckte själv inte det var värt över 1000:- för att få köra bilen några dagar tidigare på en tillfällig registering, för det skiljer bara några dagar från ursprungskontrollen godkänns till man kan köra bilen på sin ordinarie registrering.

Jag ordnade försäkring på min bil direkt efter att besiktningen var klar. Huruvuda jag får köra den då eller inte har jag ingen aning om. Det enda som saknas är ju riktiga plåtar, själva reg.beviset och att ställa på bilen.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Min kille på vägverket sa att det gick med vilka svenska gröna skyltar som helst (salu-skyltar eller vad han kallade det) som man får från diverse bilhandlare, såna funkar på alla bilar. Jag behöver inte bilen för att jag vill åka tidigare än skyltarna kommer, det är mest att jag vill köra hem bilen från tullen istället för att få den hemskickad på släp vilket kostar 2-3 gånger mer än ifall jag skulle köra den själv. Så det är två flugor i en smäll, få åka bilen tidigt och få hem den billigare.

Jag har tillfällig försäkring från försäkringsbolaget och nu ska jag höra med min kontakt på en bilfirma ifall han kan fixa skyltar till mig isf borde jag vara safe att köra hem bilen, enligt vägverket, försäkringsbolaget och polisen. (Hoppas jag på iaf).

Link to comment
Share on other sites

Ja, om polis, vägverk och försäkringsbolag är ense, då borde man kunna känna sig rätt trygg. :D

Själv hyrde jag en kärra för 300:- och körde hem bilen på. Funderade lite på vilket som hade blivit billigast, böter för att jag saknade E-kort och hade tyngre släp än bilen fick dra eller böter för att köra med en oregistrerad bil.

I vilket fall som helst var jag ganska glad att jag valde släp när jag kom hem och upptäckte att en slangklämma lossnat på mussen och den läckte transmissionsolja. Men min var ju en -66a, då är ju risken för sådana fadäser något större än när man tar hem en nyare bil.

Hejhej

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...