Svedis Posted August 17, 2008 Report Posted August 17, 2008 På Mythbusters konstaterades, att socker i bensinen inte påverkade något utan motorn gick på. Skrönan säger att en bensinmotor skär. Det har man "vetat" sedan moppeåldern!!Men vad kan man hälla i tanken för att "garanterat" paja en motor?? Bensin, diesel eller två-taktare?? Quote
Tobias CMC1505 Posted August 17, 2008 Report Posted August 17, 2008 20%ig Metanol i en FS-1:a funkar skitbra som förstörelsemedel !Den gick som f-n i 5 minuter tills kolven packade ihop sitt å gav vika. Quote
JanneJ Posted August 17, 2008 Report Posted August 17, 2008 Jag tror det var Bosse bildoktorn som riggade en BMC motor på ett stativ och testade sockerskrönan.Till slut hällde han i socker direkt i förgasaren utan att motorn skar, den gick lite dåligt då sockret inte har energi som kan utvinnas genom förbränning i en motor Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 17, 2008 Report Posted August 17, 2008 Hej Janne.Det var väll en Amazon med B18 som fick en kraftig dos strösocker. Det som händer är bara att sockret proppar igen bensintillförseln. Quote
Tomas Stein CMC 1966 Posted August 17, 2008 Report Posted August 17, 2008 Jag har en egen erfarenhet av detta med socker när det gäller min Mustang.Min sambo och jag var ute och åkte i Sankt Annas skärgård för några somrar sedan på midsommarafton och som ni säkert vet så finns det inget lås på tanklocket på en 66:a.När vi hade gjort några stopp under dagen och åkte vidare så gick bilen fruktansvärt dåligt, när jag släppte gasen så dog den .Vi tog oss hem efter mycket om och men, det blev bökigast vid stopptecken och rödljus för jag var tvungen att ha ett högt varv och kasta i driven för att motorn inte skulle dö .När jag sedan skulle ta reda på vad det var som var fel så tog jag bort bensinslangen in i förgasaren så tyckte jag att bensinen såg konstig ut och det var då jag upptäckte att det var socker i bensinen .Jag blev tvungen att göra rent förgasaren ( det blir som kristaller av sockret som fastnar överallt) , spola bränsleledningen, ta bort och göra rent tanken .Så numera har jag konstruerat ett lås på tanklocket via en vajer som går in i kofferten Men motorn tog ingen skada vad jag vet och det mesta av sockret hamnade nog i förgasaren.Jag tror att jag råkade ut för någonting som brukar kallas " den svenska avundssjukan" // Tomas Quote
ThomasFB Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Så numera har jag konstruerat ett lås på tanklocket via en vajer som går in i kofferten Jag tror att jag råkade ut för någonting som brukar kallas " den svenska avundssjukan" // TomasHar haft samma erfarenhet med Hemicudan...Därför används den väldigt sparsamt. (pop-up tanklock...utan lås alltså) Hur gjorde du låsviren på Mussen? Måste göra samma på vår 65:a innan den kommer i trafik igen. Quote
Jonasm Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 På min Musse har jag borrat ett hål i tanklocket. Som jag har en sprint av mässing i med en låspinne på insidan av skuffen. Funkar bra = Ingen kan ta mitt lock eller socker i tanken mm Quote
Tomas Stein CMC 1966 Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Jag har kapat av vajern som sitter orginal i tanklocket och sedan så har jag en ny vajer som jag låser runt en bult inne i kofferten via i ögla på vajern.Vajern går in i kofferten via ett hål som blir när man tar bort fästet för den gamla vajern // Tomas Quote
ThomasFB Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Okej, tack. Vill oxå ha.... Tittade på Mussens originalwire. Skall fixa till. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.