Jump to content

AOD slirar, vill inte växla.


Recommended Posts

Får inte min låda att funka, gick felfritt innan jag ställde undan den, men nu vill den bara slira.

Kan det vara värmeproblem eller dålig olja?

Har endast flyttat på kylaren sedan förra gången och nu är den helt CP.

Kan det vara cirkulations problem eller värmen eller vad?

Har provat att justera om TV vajern ett antal gånger men det verkar inte hjälpa.

Det sjuka är att lådan funkade helt perfekt när jag körde bilen i höstas men nu vill den inte funka.

Om det skulle vara banden/lamellerna, går dessa då att justera?

Råd tack, har sista körningen den 24 och vore överlycklig om det funkade då!

Link to comment
Share on other sites

"slirar" den även på backen ?

Låter som ett ventil problem eller dåligt tryck.

- Har Du provat att växla mellan dom olika växellägena .. och i sådana fall ... hur fungerade det då ?

mvh/frasse

Link to comment
Share on other sites

Den slirar inte på ettan eller backen, men den vill liksom inte lägga i nästa växel utan det käns som en hamnar mitt mellan två växlar.

Det som oroar mig är att det är banden/lamellerna som är slut.

Vet nån om det går att spänna dom på en AOD?

Har i alla fall beställt filter och packningar till den så jag tänker prova med ett olje byte.

Finns det nåt man kan slå i oljan för att få den att låsa bättre/slira mindre?

Jag är tacksam för alla snabba tips, men tiden börjar rinna ut, har årets sista körning på söndag den 24.

Mvh/

Husse

Link to comment
Share on other sites

Är bromsbanden dåliga (brända) brukar det innebära kraftiga ryckningar vid växlingen i samband med växling. Hoppas det blir bättre med hjälp av oljebytet, annars tarvas nog ett större ingrepp tyvärr.

mvh/frasse

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen modulator på AOD.

Pröva först att justera TV kabeln detta är kritiskt!

Om den är fel eller hakat upp sig så kan lådan ta skada.

Tex kan den tro att det är full gas

Har du gjort fel här så är lådan körd.

Det finns olja att köpa till AOD som ger ett bättre grepp och förbättrar trycket i lådan.

Men du byter all olja. En grönslimig olja som går lös på ca 200kr/liter

Link to comment
Share on other sites

Minns just nu inte vad den hette men som du ser nedan ser den knepig ut.

Jag är dessutom skeptisk till att "hokus pokus" oljor gör särskillt mycket.

Problemet du har är inte olja och du löser inget problem med det heller.

Tillsammans med en rätt byggd låda kan det hjälpa till.

Vad jag minns i ditt projekt så har du en standard AOD kopplad bakom en trimmad 5.0 och kör med den på strippen?

Det är ingen ide kladda med en orginal AOD och bara byta lameller och olja.

Lådan måste byggas om redan vid måttlig trimmning.

Den byggdes för att spara bensin och inte för att gasa.

Kort och gott orginal AOD lådan är i detta sammanhang det sämsta Ford gjort.

Vill du ha överväxel och trimmat så är det brutal ombyggnad som gäller.

För AOD är det mest ekonomiskt att rakt av köpa färdigbyggda eftersom det är så mycket som byggs om att det är svårt få ekonomi i det.

Mitt råd är sluta kasta bort pengar och spar till "RÄTT" grejjer om du vill fortsätta med överväxel låda på strippen.

Dessutom en AOD är aningen tröttare än övriga lådor p.g.a låg 2.4 utväxling på 1.an

Skaffa en AOD-E från en 90-talare pickis så får du 2.7 på 1.an och brutalt mycket bättre låda då AOD-E lådorna inte har "felen" som AOD har.

Tror till 99% att det är tekniken från dessa lådor man får vid köp av nybyggd AOD låda.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet mycket väl att AOD är en skit låda, men jag har ingen annan nu och hade så gärna velat köra på årets sista körning, så det var väl mest nån nödlösning jag var ute efter.

Kommer att byta låda till nästa år, för då kommer bilen att gå med dubbelturbo och lämna ca. 6-700hk och då finns det absolut ingen ekonomi med en AOD.

Men att hitta en C4 för 164 kuggs startkrans är inte det lättaste, ej heller att hitta en 157kuggs krans med 50oz balans.

Så för att få köra på sista racet så hoppades jag få liv i min låda igen, om än så bara för några repor, måste bara sätta en bättre tid än i fjol.

Kommer till nästa år köra med en nybyggd botten med andra stakar och kolvar, halv betongad, har även en ny axel så det är väl lådan som nu är den svaga länken.

Är det nån som vet om det går att spänna banden eller nåt, jag skiter i om lådan blir totalskrot sen om jag bara kan få den att funka i helgen.

Eller är det nån som har en hyfsad C4 till salu med tillhörande flexplatta och converter till bra pris?

Husse

Link to comment
Share on other sites

Okej förstår!

AOD har ej band. Den har kopplingspaket som ej justeras.

Troligen detta paket som har brunnit upp i din låda

Band för backväxeln har den men påverkar ej framåt.

C4 164 kugg är klart lättast att hitta.

En C4 för 6-700 häst är nästan samma investering som för AOD

Bara byta lameller och uppgradera till fler lameller, nytt ventilhus för strippen,Billet turbin, kevlar band plus lite andra småförbättringar ligger på ca 10.000

Då håller den för 4-500hk

För 6-700Hk har du gått över gränsen för mekaniken inuti lådan och du behöver byta större delen av innanmätet så som planetväxel, trumma, ingående axel.

Budgetera drygt 20.000 för ett sådant bygge och man hamnar i samma sits egentligen att det blir en bättre totalekonomi köpa färdigt

Några exempel på seriösa byggare

http://www.coanracing.com

http://www.broaderperformance.com

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna, hittade några intressanta lådor hos Broaderperformance.

Tror mig nu veta felet på min låda, tömde den idag för att prova med ett filter och oljebyte.

Fy f-n vad oljan stank lameller, sen bör ju ATF olja inte vara svart heller.

Ska göra ett dumt försök med byte i morn, samt göra en seriös TV vajer justering så får jag se om den kanske håller några repor i alla fall.

Tack för alla råd och tips!

Link to comment
Share on other sites

Broader Performance är generellt mycket duktiga på allt inom Ford.

Dom förbättrar RÄTT saker och gör det med kvalitet.

Inte som TCI packar om orginal i snygg kartong och kastar med några dekaler.

Har just nu själv special trumma med 6 lammeller på väg från Broader.

Det är bara 1 problem med dom

Dom är så inne helvete tröga i kommunikationen och speciellt mail kanske man inte får svar på alls.

Med dom måste ha tålamod och gott om tid.

Får man grejjerna på 3-4 veckor så har det gått undan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...