Jump to content

KOEO felkoder, motorn går i nödläge?


Gäst

Recommended Posts

Har nu hittat STI och STO sladdarna på mitt något lemlästade elsystem och därigenom kunnat köra ett KOEO test. Fick då upp några intressanta och inte helt oväntade felkoder..

Finns det något nödläge på EEC IV? Och hur vet man i så fall om den går i nödläge?

Nämnas bör också att den inte tillät mig göra KOER testet... Motorn är en 5,0 HO -88 Som nu sitter i 67:a Är därför det är bortplockat en hel del grejer tyvärr...

Vad kan vara prioritet 1 för att överhuvudtaget få den att uppföra sig ungefär som den ska? Nu känns den mycket trött och med dålig tomgång...

Såg ut som följer:

On Demand:

31 (PFE or EVP circuit has intermittently failed below minimum voltage of 0.24 volts)

67 (Neutral safety circuit failure.)

81 (Air management 2 circuit failure (AM2/TAD).

82 (Hittar ingen översättning i KOEO läget?) KOER = Air management 1 circuit failure (AM1/TAB)

85 (Canister Purge Solenoid circuit failure)

84 (EGR Vacuum Solenoid circuit failure)

Continues Memory:

31 (PFE or EVP circuit has intermittently failed below minimum voltage of 0.24 volts)

Fler Continues Memory koder kan säkert poppa upp o man kör mer än den varmkörning jag gjort sedan batteriet varit av. EGR mm borta, däremot finns en del kontakter och givare kvar..

Link to comment
Share on other sites

Ursäka min dumhet men vad är eg denna canister och vad har den för funktion? Var ska den sitta och hur ser den ut? Är säkert borta den med... Allt som är kvar av EGR är lägesgivaren? (Se bild) Spjälhustet sitter nu direkt på insuget...

Link to comment
Share on other sites

Kan du nolla bort dina felkoder och starta om? den felkod som först dyker upp BRUKAR det vara dom andra är sekundära följdfel!

kolkanistern sitter i nyare bilar har ett slutet bränslesystem där trycket i tanken skiljer sig från atmosfärstrycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu lyckats få bort merparten av felkoderna som fanns. (se ovan)

Kod 31 försvann vid rätt spänning genom EGR lägesgivaren. Gjorde en grej som möjliggör justering av piggen som på själva givaren. 0,5 V = EGR closed enligt den info jag hittat

Kod 81, 82, 84, 85 är alla solenoider (spolar) vilka går ersätta med effektmotstånd på 3 w och 75 ohm mellan respektive funktion och stift 57.

Så det som nu är kvar är nr 67 som enligt uppgift ska vara 0.0 V vid neutral växel. Om den då är klippt och isolerad borde den kretsen ju omöjligt ha någon spänning... suck...

Kan fortfarande inte köra KOER test. Det rycker till i motorn ungefär som om man dödar tändningen några tiondelar men sen händer inget mer. Visar aldrig antal cylindrar som ska vara det första utslag testet ger.

Börjar överväga konvertering till konventionell raggarmotor med förgasare, känns fegt att ge upp men strulande elektronik och kablar är något som tilltalar mig ytterst marginellt. Då hade man kunnat pyssla med japs riskokare istället...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...