Jump to content

Rostskyddsbehandling?


Papz

Recommended Posts

Om man ska bevara orginalskicket som det såg ut från fabrik så kanske man bara ska klarlacka direkt på bakaxeln då den antagligen var "lagom" ytrostig redan då den lämnade bandet, lägger man på färg innan så gör man ju avsteg från orginal :D:D

Skämt åsido, någon som har tips på ngn bra färg? vanlig billack eller? Tycker personligen att hammarlacken blir så onödigt tjock

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg att det finns olika grader av rostskyddsbehandling och att det finns en nivå där man bara behandlar inre sidor av tröskellådor dörrar huvar etc dvs ställen där man inte kan se när det blir rostangripet.

Kanske kan vara något för jag vill inte att min huv ser ut så här om några år:

5766369944.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, den huven såg inte så kul ut. Men visst är det väl aliminium ? Men, lacken är ju sä extremt dålig, vet inte vad det är men det minsta lilla man kommer åt så "rullar" ju lacken av. Har aldrig vart med om liknande så det måste nog ändå lackas om efter några år ! Kanske dags för lite flames :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
...:idea:....

Vi har en "tävling"

vilken gör bakaxeln snyggast :!:

jag är med :D och min är rostbrun nu :( .

// Micke

Jag är med :D:D

Tänkte försöka hålla den så orginal som möjligt, så därför provar jag nu Smedjans rostbortagare som ska vid upprepade behandlingar även ge ett rostskydd.. vi får väl se om det funkar...

Före

S1050609.JPG

S1050607.JPG

Sprayade på i går kväll och så här såg det ut i morse utan att jag vare sig borstad eller torkat....

Efter

S1050610.JPG

Lite häftigt, medlet verkar endast ge sig på rost då klisterdekalerna fortfarande är helt oförstörda....

S1050611.JPG

Ska nu ta ett varv till för att se om det blir någon "yta"

Har i varje fall antagit utmaningen... :D:D

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det finns något motsvarande men egentligen behöver man väl inte leta då denna produkten finns :D:D

Hittade detta i en tråd på detta forum "fosfortråden nånting" som i sin tur länkade till USbil.nu forumet där det här medlet diskuterades. Det som tar bort rosten är fosforsyra sen finns det lite kemikalier till som ska ge den rostskyddande effekten. Man hittar produkten här: www.smedjansrostborttagare.se

Har nu sprayat bakaxeln 2 varv och gjort av med drygt 1dl

Fosfortråden hittar du här om du bläddrar lite...

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=15098

Link to comment
Share on other sites

Fan också, borde ju ringa Nisse Persson och begära provision :D:D:D

Skämt åsido så verkar deras "häxbrygd" funka riktigt bra. Ska testa den på drivknutarna på Aquadrevet på min gamla Penta (årsmodell 1972) och se om det kan bli bukt på dom. Kan man hålla dom rostfria så är medlet så bra det kan bli....

Såg ju också att jag behöver köra ett varv på kardanen på Mustangen också. Blir nog några Fosforvintertimmar......

Link to comment
Share on other sites

Jag som håller på med riiiiktigt gamla fordar vet att det ÄR bra.

Har en kompis som behandlat stora delar av sin 40-talare med sådant, tak golv, you name it, nästan hela bilen.

Det blir ju lite svartgrått (metallaktigt) när det skyddande lagret är klart, så nån ytterligare behandling behövs knappt om man vill ha lite "originalfeeling".

Link to comment
Share on other sites

...:idea:....

Vi har en "tävling"

vilken gör bakaxeln snyggast :!:

jag är med :D och min är rostbrun nu :( .

// Micke

Jag är med :D:D

Tänkte försöka hålla den så orginal som möjligt, så därför provar jag nu Smedjans rostbortagare som ska vid upprepade behandlingar även ge ett rostskydd.. vi får väl se om det funkar...

Före

S1050609.JPG

S1050607.JPG

Sprayade på i går kväll och så här såg det ut i morse utan att jag vare sig borstad eller torkat....

Efter

S1050610.JPG

Lite häftigt, medlet verkar endast ge sig på rost då klisterdekalerna fortfarande är helt oförstörda....

S1050611.JPG

Ska nu ta ett varv till för att se om det blir någon "yta"

Har i varje fall antagit utmaningen... :D:D

Chili - var är pallbockarna??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har funderingar på att lossa hela bakaxeln och kardanen. Allt för att kunna sprutmåla och putsa ordentligt. Undrar bara om man sabbar några inställningar. Vad jag kan se är det bara skruvhål som inte medger någon justeringsmån, eller har jag fel?? Någon som vet?

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Har funderingar på att lossa hela bakaxeln och kardanen. Allt för att kunna sprutmåla och putsa ordentligt. Undrar bara om man sabbar några inställningar. Vad jag kan se är det bara skruvhål som inte medger någon justeringsmån, eller har jag fel?? Någon som vet?

/Daniel

Skulle gissa att om du gör en fyrhjulsinställning utan att ha gjort något överhuvudtaget så behövs det justeras ändå.... och om du lossar något och sen sätter tillbaka det så får man inte det exakt då det inte är nolltolerans mellan hål och bult. Dessutom verkar det som man behöver ett justerbart panhardstag även utan sänkning för att få bakaxeln i rätt läge...

Link to comment
Share on other sites

Har funderingar på att lossa hela bakaxeln och kardanen. Allt för att kunna sprutmåla och putsa ordentligt. Undrar bara om man sabbar några inställningar. Vad jag kan se är det bara skruvhål som inte medger någon justeringsmån, eller har jag fel?? Någon som vet?

/Daniel

Skulle gissa att om du gör en fyrhjulsinställning utan att ha gjort något överhuvudtaget så behövs det justeras ändå.... och om du lossar något och sen sätter tillbaka det så får man inte det exakt då det inte är nolltolerans mellan hål och bult. Dessutom verkar det som man behöver ett justerbart panhardstag även utan sänkning för att få bakaxeln i rätt läge...

Kan det inte dessutom vara så som det var på våra Jeepars bärarmar, Chili, att det sitter en excenterbultkonstruktion som går att rotera för justering, mao släpper du där så = injustering....... eller?

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag hittat shimssatser både fram och bak till Mustangen (ska försöka leta på det igen)

Om det finns exenterbrickor eller ej vet jag inte, tror inte att det finns bak i varje fall (fanns väl bara fram på Jeeparna??) det ser inte ut som om det finns några vid bärarmsbultinfästningen på bakaxeln men det kanske finns vid främre fästet mot kaross?

När jag hade Corvette sa dom lokala förmågorna att man bara kunde justera framvagnen och då bara toe in/out, hittade då en däckgubbe i Solna som justerade upp hela bilen och dessutom med lite "baninställning" och jävlar i berget vilken skillnad det blev på väghållningen, dessutom ej märkbart snedslitage på däcken (gäller att svänga hela tiden.....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...