Jump to content

Kuggstång


Recommended Posts

Hej! Jag undrar lite om vad bilprovningen säger när man kommer det finns ju alltid nitiska besiktningsmän.Så är frågan får man bygga om styrnigen utan en massa intyg.Som till exempel med dragkrok måste man ha en monteringsanvisning att visa upp.Lite funderingar är det någon som har besiktigat med kuggstång som har svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag byggde från en SAAB 900 och är supernöjd förutom 1 sak.

Vändradien är lite liten.

I övrigt är det som en ny bil nu!

Att ta från en bil som varit bakhjulsdriven är nog en bättre ide.

Ett råd dock är att det krävs mycket mäta, energi,tid, material och en del kunskap att bygga.

Det är ingen ny börjar grej!

Är man osäker så är det lätt hänt att ett sånt här projekt blir långdraget och man tröttnar till slut.

Idag får man ju dessutom NYA färdiga satser som ligger allt mellan 10.000-30.000kr beroende på hur avancerat man vill ha.

Så tänk till en extra gång innan du gör något själv

Jag hade heller inga problem på bilprovningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Okej - kuggstång från Saab 900 eller liknande... Ni som har dessa saabastänger verkar ju vara nöjda och det ser ut att passa väldigt bra... Är bra sugen på att byta snäckan på min 67a framöver mot en stång men då kommer nästa fråga..

Är det möjligt att köra en sådan kuggstång UTAN servoassistans?

Blir det ett jätteglapp om man kör utan tryck som på en servosnäcka eller hur funkar det Ni som vet? Går ju alltid att hitta på nåt i ventilen till oljeregleringen så kuggstången blir "stel" men vore kul och veta...

Link to comment
Share on other sites

Okej - kuggstång från Saab 900 eller liknande... Ni som har dessa saabastänger verkar ju vara nöjda och det ser ut att passa väldigt bra... Är bra sugen på att byta snäckan på min 67a framöver mot en stång men då kommer nästa fråga..

Är det möjligt att köra en sådan kuggstång UTAN servoassistans?

Blir det ett jätteglapp om man kör utan tryck som på en servosnäcka eller hur funkar det Ni som vet? Går ju alltid att hitta på nåt i ventilen till oljeregleringen så kuggstången blir "stel" men vore kul och veta...

Att köra en kuggstång som är servo utan sevon inkopplad går inte, jag har provat.

Hade jag gjort ett kuggstångsbyte idag och valt att inte ha servoassisterat skulle jag leta efter en kuggstång där de inre styrlederna kommer ut i ändan av kuggstången och har samma avstånd som en original centerlink, jag har för mig att det är 42-44 cm någonting i c-c.

BMW 3 serie ser ut att ha något som kan passa, även små opel typ corsa kan stämma, ut på skroten med tumstocken :--

Måttet är viktigt, annars bygger du in bumpsteer i styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde en styrväxel från Saab 99 eller om det var från tidig 900 utan servo närjag hjälpte en kompis att bygga om till sin Pontiac Firebird -68.Det funkar kanon enda nackdel skulle väl vara vändradien möjligtvis,men ägaren vart mycket nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...