Jump to content

Köpa Crate motor?


crazyzed_

Recommended Posts

Jag har en Mach1 69:a som är under långsam renovering, det har stått stilla ett tag nu för jag väntar på att det nya garaget ska bli klart. Det är inte någon originalbil. Det ska sitta en 390 med C6, originalfärgen är någon form av vit. Jag har i princip allt utom motor, växellåda och kardan.

Bilen har gått på strippen för länge sedan, den har inte varit påställd sen 1990. Ägaren innan mig har låtit plåtslagare byta innerskärmar samt skärmar bak då dessa varit uppkapade för slicks. Det finns lite smått plåtjobb kvar, men den är ganska så frisk i plåten.

Jag har inte för avsikt att försöka mig på en originalrenovering då jag varken har "matching nubers" eller vill ha den vit. Jag vill dock inte ha några större utsvävningar utan den ska se "Mach1 från 69" ut, kanske "Candy Apple Red"? Jag vill nog omsider ha några trevliga fälgar, sportig ratt och växelspak, frontläppen, vingen och jalusi i bakrutan, men inte mycket mer än så.

Hur som helst, jag hade först inte planerat på att köpa motor och växellåda förrän renoveringen närmade sig sitt slut men jag börjar känna mig stressad av den låga dollarn och tror att köp av motor kan vara rätt tid nu. Jag har pratat med en bekant som renoverar en musse 68:a, han valde att renovera sin 351:a själv och har beställt massor av nytt till den från USA. Han pratade om att han nog närmade sig 60.000kr på motorn, vilket gör att jag känner mig ännu mer övertygad om att en "Crate motor" är rätt för mig. Det finns ju att göra med bilen ändå menar jag, så att köpa en motor som är startklar samt en ny (nyrenoverad) låda underlättar ju en hel del.

Jag har tittat på lite olika crate motorer, men det är svårt att välja. Eftersom min bil kom från fabrik med big block känner jag mig främst sugen på att köpa just en sådan.

Jag är ganska sugen på den här motorn: http://www.proformanceunlimited.com/spe ... P_AAL.html

Men den är ju ganska mycket dyrare än en 351 eller strokad 351, jämför HK/Pris med den här: http://www.proformanceunlimited.com/spe ... 0carb.html

Det fina med 428:an är att den bygger på en 390 vilket är vad min bil hade från början. Hade ni gått ner till Small Block för att spara pengar? Jag är ny i V8-branschen så kom med förslag. hade ni i min sitts köpt 351, strokad smallblock, 390, 428 eller ännu större?

Hur ser värdet ut på bilar med crate motorer? Mellan tummen och pekfingret, vad borde en Mach1 seriöst nyrenoverad typad bigblock med crate motor och växellåda ligga på i pris? Så man inte gör en jätteförlust menar jag!

Sen har jag tittat på nya C6 lådor från Summit Racing, modell " TCI Super StreetFighter Transmissions". Vad tror ni om dessa lådor, är det nått att ha? Har ni bättre förslag? Ska man köpa en nyrenoverad låda från sverige istället? Hur pass lika original C6 är dessa eftermarknadslådor, finns det nått som passar imellan dem. Är de "bolt on" med alla reglage och fästen osv?

Har tittat på motorer från Summit men de tycks vara dyrare samt inte lika kompletta, fattas ofta förgasare, vattenpump och flex plate osv.

Vad är det för övriga kostnader man ska räkna kring en cratemotor, de ser inte ut att komma med startmotor, generator osv.

Har ni tips på seriösa företag som säjer motorer OCH växellådor? Vore smidigt att köpa allt från en leverantör.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tycker du tänker helt rätt att titta på ny "Crate" motor och låda.

Det finns väldigt många fina maskiner om man bara hittar en seriös byggare.

Att bygga med FE som du länka till är väll inget fel om man har råd med det.

Själv tycker jag däremot att man betalar för nostalgi när det krasst sett bara är en bra kraftkälla man behöver.

Om du ändå spar ditt gamla motorpaket så tycker jag inte det finns

något som säger att du i forsättningen ska hålla dig till FE.

Men det är ju bara min åsikt och det är inget fel med FE heller! ;)

Men jag föredrar strokade 351 maskiner med tillhörande C6 låda som bästa alternativ.

Förutom priset är vikten en stor fördel.

En annan är att du faktiskt i många kit får ett nytt block som ger en tryggare körning.

Nya block från Ford Racing eller Man O War är klart fetare än orginal

och har samma små ramlager som 302 serien vilket får det snurra en gnutta effektivare.

Strokade 351or är grymt poppis och resultatet blir bra.

Så pass bra att de ofta är i topp på JEGS Engine Masters som är en årlig tävling för V8or i USA

http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/challenge/2006/0610em_challenge_results_friday/index.html

En annan nackdel med FE serien är storleken..... Det är ju brutalt svårmekat med 428 i Mustangen.

Med 351 så är det gigantiskt med plats i jämförelse

Hur stor strokning man ska ha kan ju disskuteras i evighet.

Själv är jag aningen skeptiskt till de 351or som MAX strokas till 427cui.

Motorer mellan 396-412cui känns mer beprövat.

Men det finns säker dom som vet mer om det!

Sedan nämner du andrahandsvärde dessutom!

Så fort man stoppar i något trimmat och icke orginal så sänks nästan värdet i de flesta fall.

Sällan man får tillbaka vad man investerar

Men en 69 med 390 tror jag inte är speciellt eftertraktad så ett byte

till en 428FE eller stroker 351 höjer nog värdet

SPEKULATION! :D

När det gäller TCI så håll dig undan det!!

Detta är verkligen skit enligt mig och ni som tycker ni är nöjda

med TCI har inte sett vad som händer med dessa bakom maskiner över 350Hk.

SToppar du i en kvalitetsmaskin ska du stoppa i kvalitet i transmissionen också.

Det finns många duktiga byggare.

Broader Performance

COAN Racing

PA Racing

PATC

Bowler Transmissions

etc.etc.etc

Priset på allt? Tja!!! 80-100.000 är nog ingen överdrift.

Visst orginalrenovera är billigare men inte lika roligt i slutändan! ;)

Link to comment
Share on other sites

Menar du att bilen är en S-kodad bil, alltså orginal med 390 å C6?

I så fall tycker jag att du ska satsa på en FE motor(390, 427, 428 etc)

Kolla in detta företag i USA:

http://www.survivalmotorsports.com/EngineBuilds.html

En snubbe som heter Barry Rabotnic som har firman, mycket duktig på FE motorer. Om nu bilen är S-kodad så tror jag att den bara stiger i värde om du håller dej till "rätt" motor familj, alltså FE!

Jo visst är det brutalt trångt å jävligt med en 428 CJ i bilen men det är det värt!!

FE-forever....

Kör så det ryker!!

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en stroker 427w av en kille i Sverige som heter Håkan Karlén. Känd hotrod byggare och ägare. Han har släkt i USA, CA och är där regelbundet. Han var med på bromsning av min motor som skall i vår.

Byggt med de bästa grejorna, enda jag skall byta är tråget.

Säg till så får du hans email.

MVH

Roos

Link to comment
Share on other sites

Tackar för intresset i tråden :)

Ja det är alltså en S-kodad bil, det är just det som gör att en FE motor lockar. Annars hade jag nog fokuserat på nån 351 tror jag.

Så en FE är så pass mycket större än en small block? Nån som vet vad viktskillnaden är ungefärligt mellan de två, med alu toppar och insug?

Jag har fått en del länkar jag ska kolla upp också, tack för dessa!

Ok, då ska jag hålla mig undan TCI! Det verkar ju nice att kunna peta växlar manuellt också, är det nått man ska satsa på i en C6:a eller finns det nackdelar med detta?

Hittade nytillverkade 427 från http://www.genesis427.com/ då jag inte hittade nått pris på sidan skickade jag mail angående pris på en "järn motor" men de är väl säkert svindyra?? Vi får se.

Tack för tipset Roos! Jag har lite att fundera på först!

Men vi är överens om att eftersom bilen är S-kodad kastar jag inte pengar i sjön om jag köper en FE motor?

Link to comment
Share on other sites

Tackar för intresset i tråden :)

Ja det är alltså en S-kodad bil, det är just det som gör att en FE motor lockar. Annars hade jag nog fokuserat på nån 351 tror jag.

Så en FE är så pass mycket större än en small block? Nån som vet vad viktskillnaden är ungefärligt mellan de två, med alu toppar och insug?

Men vi är överens om att eftersom bilen är S-kodad kastar jag inte pengar i sjön om jag köper en FE motor?

Vikten mellan en FE och en 351 är inte så radikalt stor om du använder alutoppar och aluinsug på Fe´n. Däremot är det ganska tajt i motorummet. En 351 ger lite utrymme för eftermek, stiftbyte osv utan att lyfta på motorn.

Link to comment
Share on other sites

Har både 428 och 351 i garaget så jag tog 2 bilder som jämförelse.

Båda har alutoppar.

Viktskillnaderna på motorerna är som JH sa inte så stor.

Kan tänka mig någonting på strax över +25kg

Däremot blir det stor skillnad på lådorna

C6 komplett med turbin och olja väger ca 100kg

C4 låda som går att bygga för en stroker ungefär 50-60Kg

Angående val av lådor så finns det som sagt 2st val

C6 som sagt för Big Block men den själ ca 45Hk från motorn

C4 för smallblock själ drygt 20-25Hk

Det går sätta C4 på FE också med lite möda men kräver tung investering i "hard parts".

Det är nog vanligast bland "racers" som jagar hästar.

Link to comment
Share on other sites

Ta också en provtur på en "kul" väg med många snabba böjar. Skillnaden mellan en 302+C4/T5 och en BB+C6/Toploader är avsevärd.

Lite snabbare Road&Track- körning kan vara en hårresande upplevelse med en bigblockare som har viktfördelning runt 58/42- jisses. Bb blåser visserligen på som ett ånglok på raksträckorna, men man är tvungen att bromsa in väldigt mycket tidigare och häftigare än om ekipaget skulle vara i bättre balans. "Just my 50 cents".

Link to comment
Share on other sites

Tackar för all hjälp, det är mycket input här :)

eBay hade jag inte ens tänkt på, och Per B, utmärkt jämförelse av motorerna!

Jag har bokat in en kaffe i veckan med en bekant som haft några mussar, jag ska se vad han har att säga också!

Link to comment
Share on other sites

Lite avvikande från ämnet men tvungen att visa detta!

Jag brukar hänga en hel del på Youtube och när jag på skoj sökte på

428 Cobra Jet så hitta jag lite tester från "Car & Track" 1969

http://www.youtube.com/watch?v=ePNAuF4IJdc

Bilen blev lite sågad.

Kolla på framvagnen i första kurvtagningen.

Ford gjorde verkligen ett uselt jobb med Mussens framvagn där!!:shock:

Man får verkligen skämmas! :oops:

Men det är kul se dessa nostalgi snuttar! :)

Hitta en Shelby KR500 och Torino 428

http://www.youtube.com/watch?v=YsZcaPD5iq8

http://www.youtube.com/watch?v=WYAVTlVnQyk&feature=related

Fanns en massa andra roliga filmer.

Som denna Avanti som klår alla muskelbilar.

http://www.youtube.com/watch?v=iPRYRTNWN9w

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Man skall kanske inte göra ett såna här inlägg när det

gäller färdigbyggda motorer, jag nämner inte namn,

en sådan typ av färdigbyggd motor togs hem, namnger

inte motorbyggaren av motorn på andra sidan. :?

I vilket fall så plockades motorn isär här hemma av

en kunnig svensk motorbyggare, denne fan allt

som allt 12 inte godtagbara fel, dessa fel har kunnat

medföra i först hand mindre och kraftiga missljud

som senare kunnat att avslutats med knas o ras. ;)

Avslutningsvis så tycker jag att man skall överväga att

kanske bygga själv eller av kunigt folk här hemma, det

blir lite närmare att åtgärda eventuella fel. :roll:

Det finns ju som du ser mycket kuniga medlemar i

detta ämne motorer här på forumet, dessa män,

(medlemmar) är vi mycket stolta för att vi har här. 8)

En köpa eller bygga ny motor är trots allt inte gratis,

bygger man motorer som jag stavar, då blir det

dyrt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite avvikande från ämnet men tvungen att visa detta!

Jag brukar hänga en hel del på Youtube och när jag på skoj sökte på

428 Cobra Jet så hitta jag lite tester från "Car & Track" 1969

http://www.youtube.com/watch?v=ePNAuF4IJdc

Bilen blev lite sågad.

Kolla på framvagnen i första kurvtagningen.

Ford gjorde verkligen ett uselt jobb med Mussens framvagn där!!:shock:

Man får verkligen skämmas! :oops:

Men det är kul se dessa nostalgi snuttar! :)

Hitta en Shelby KR500 och Torino 428

http://www.youtube.com/watch?v=YsZcaPD5iq8

http://www.youtube.com/watch?v=WYAVTlVnQyk&feature=related

Fanns en massa andra roliga filmer.

Som denna Avanti som klår alla muskelbilar.

http://www.youtube.com/watch?v=iPRYRTNWN9w

Ok, ok, jag vet att det off topic... men det är ju så himla roligt att se på!

I filmen med Avantin prisas väghållningen samtidigt som man ser på bilderna att framhjulen har så mycket positiv camber i kurvorna att navkapslarna nästan skapar i marken :shock:

För att inte tala om mustangen, hur kan man släppa ut en sådan bil från fabriken överhuvudtaget?

Mycket underhållande Per :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena, ville bara meddela att efter mycket funderingar blev det en beställning av en 418w stroker på 500hp från pro-formance unlimited samt ett " March Performance Alternator Serpentine Kit" :D Leveranstiden är 4 veckor, hoppas jag blir nöjd!

Nu har jag gått in i djupa funderingar kring transmissionen men jag kommer starta en tråd kring det i sub-kategorin där det hör hemma! :)

Tack för hjälpen gott folk!

Link to comment
Share on other sites

Ok du köpte färdigt. Ett bra val, men det är samtidigt ganska kul att skruva ihop en egen spis. Fördelen är att man exakt vet vad som blir gjort. Du vet det där med matchande delar och balansering, samt oljeflöden ser man endast om man gör det själv.

Link to comment
Share on other sites

Det är läckert när de står där färdiga i motorstället får jag lov att säga! Jo absolut, det lär vara en lärorik och kul resa att skruva ihop den själv. Det hade jag nog kanske gjort om jag hade en färdig bil att stoppa den i. Min bil har dock många timmar kvar innan den blir klar, så jag vill förkorta processen så gott jag kan. Dessutom är jag inte världens snabbaste i garaget ska erkännas ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...