Jump to content

Hjälp! Tänder inte :( Stått i garage 1 år...


AdmiralGanja

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har en Mustang 1966 Hardtop, 200, 3-växlad... Lyckades inte få igenom den i besiktningen förra sommaren så körde in den i ett garage där den nu har stått i ett år... Det skulle vara uppvärmt men elementet var trasigt så den har nog utsatts för en del fukt :(

Dessutom borde jag verkligen ha kört den nån gång i månaden vilket jag inte gjort *skämmas*

Nu tänkte jag i varjefall satsa 100% på bilen men nu vill den inte starta...

Så här låter den:

Jag har testat med startgas... men ingen skillnad. Den dras runt av startmotorn, men inte minsta lilla "brum". Försökte ta en tändstiftkabel och sätta mot metallen när jag vrider om nyckeln och startmotorn börjar jobba men får ingen gnista...

Motorn:

http://www.wilfing.se/forum/from_right.JPG

http://www.wilfing.se/forum/from_left.JPG

Hur skall jag felsöka detta! Im desperate och otroligt tacksam för all hjälp!

Tack!! /Jesper

Link to comment
Share on other sites

vrid på tändningen. Kolla att du har ca 8 V på tändspolen. Vrid till start och då går spänningen upp ( ca 12 V). Sedan kolla att du har en rotor innanför fördelarlocket! Skaffa en tändprovare på biltema för < 100:- som du sätter på lockets utgångar och kollar. :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Att kolla upp varför den inte vill starta är enkelt om

man bara kan funktionen, kommer det fram bensin,

har du gnista på stift. :?:

Bensin problem, bensinpump, dålig bensin stått 1år,

förgasare torkat ihop. :?

Bensin som kommer fram till förgasaren kan lösa

problemet med torkad förgasare efter någon timme. :shock:

Tändning uteslut stiftens funktion, skruva ur ett

stift för att få en liten hjälp, plaskblöta eller fuktiga,

troligen ingen gnista. :roll:

Låna tändspole vilken som helst för att utesluta

och kanske starta, kolla som någon skrev innan

brytare, rotor. :?

Drag ur en tänstiftkabel i taget till fördelarlock

och gör ren sätt tillbaka obs tag ur en i kabel i

taget, torka rent under fördelarlocket, du behöver

inte skruva på brytare. :?

Dubbelvik en fin smärjelduksbit, stoppa ner denna

mellan brytarspetsarna, fila av prytarens kontakt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Status:Ingen gnista från tändstiften om jag vrider nyckeln så startmotorn går och håller dem mot motorblocket.

Om jag mäter mellan centerstiftet på fördelarlocket och motorn när tändningen står i "on" läge mäter jag 12 v. Men ingen gnista alltså från tändstiften...

Illustration på mätpunkter:

Bil_12v.jpg

Robban cmc 1103:

Nu har jag slipat lite på brytarspetsarna och även på själva rotorn, eller snarare stiftet på där, och matat massa 5-56, ingen antydan till tändning.

Svedis:

Jag skall kolla upp den där mätaren. Låter bra!

Lars Oscarsson cmc383:

E lite nyfiken på hur man kollar om de kommer bensin. Luktar inte bensin. Men har inte läckt något och det kommer ju ändå ingen gnista.

Har sprutat 5-56 på tändstiften också och torkat å donat, men som sagt, får ingen gnista mellan tändstifts-böjenoch blocket.

Har dragit ut alla kablar och kollat, verkar ju som den inte tänder på ett enda tändstift. Funderar på om det inte finns nån kontakt mellan rotorn och de 6 brytarspetsarna, men det verkar ju orimligt att alla 6 skulle lägga ner samtidigt? Då borde man kunna utesluta det felet..

Skall testa en annan tändspole... Har nog en till min gamla renault 19.. kanske funkar de :P

MYCKET TACKSAM FÖR TIPS och VIDARE TIPS!! TACK!!! /jesper

Link to comment
Share on other sites

Du har nog missuppfattat det här med brytarspetsar se den inringade prylen det är brytarspetsen det är dess kontaktytor som måste bli rena. Den öppnar och stänger med hjälp av fördelaraxeln som har en del med sex nockar på sig ta loss locken och dra runt motorn med ett spärr skaft nere på vevaxelen

tror du får använda en 24mm hylsa men du får prova dig fram. Då ska du se att brytaren öppnar och stänger avståndet då den är öppen ska vara ca0.4mm Lycka till PS viktigt är också att Kondensatorn är hel (Delen strax ovanför) svårt att kontrollera själv den är billig så byt den gärna i vilket fall

Link to comment
Share on other sites

Tändstiftsprovaren kostar 30:- på Biltema. Då det bara är att stoppa den i ett av locketsa utgångar, och om man vill ansluta tändstiftskabeln. Sedan ser man tydligt om det kommer något. Om ej, har man ju isolerat(!) felet. :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kolla att det kommer bensin, skruva loss bensinslang från

förgasaren stoppa ner slangänden i flaska eller burk, kör

på starten så att motorn snurrar en liten stund. :)

Kommer det bensin så är det bra, kommer ingen bensin

är det antingen någon som tjuvtankat ur din Musse eller

så har du kanske fel på bensinpump allternativt stopp

i slangar och eller bensinrör. :?

Du kan prova att ge motorn en hutt bensin direkt ner

i förgasaren, det bästa är om någon kan skvätta i lite

medans du kör på starten. :roll:

Kvarstår är att kolla funktionen på förgasaren, kanske

nålventil inflöde i förgasare sitter fast, långsökt men

kanske. :(

Fortsätt med att göra dig säker på att du har gnista på

stift, en fråga till, har du skruvat ur stift och kollat om

dom eller det är blött av (bensin). :roll:

Är stiftet fuktiga eller blöta (lucktar) av bensin så har

du bara det där med tändning detaljer kvar. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En liten fråga. Hur gamla är dina tändkablar och tändstift? Byt dem om du är osäker och köp bra grejer. Det lönar sig. Samma gäller fördelarlock, rotor, brytarkontakter.

Ett tips för kolla bensinpumpen, är att koppla in en slang vid pumpen och tryck ner slangen i en bensindunk. Går bilen igång på dunkens bensin, har du hittat problemet. Gammal bensin i bilens tank alt tjuvluft nånstans i ledningen från bensinpump till tanken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...