Jump to content

Service i Västragötaland?


Hinther

Recommended Posts

Tjenare! Ja då var det snart dax för en service på min musse så jag skulle vilja ha lite tips om var jag bör göra den. Det ser ut att bli en större service denna gången och jag har letat runt lite, och efter att jag blivit slussad omkring bland alla Ford verkstäder så hamnade jag till slut hos en verkstad i Göteborg som visst tar emot de flesta mustanger som Ford får in > Jernbergs Bil & Maskin AB. Några kommentarer om dom?

Ser på kommentarerna från Eniro att dom är väldigt kompetenta men väldigt dyra med service.

För en fullservice på min Mustang 03a 3.6l V6 så skulle jag få betala mellan 6000-6500 PLUS moms, med moms typ 7000:- ?

Men då bytte dom inte tändstiften, för det tar dom extra 1200 för jobbet och 660 för stiften. Hyrbil ingår ej.

Jämför man med Grufman bil i stockholm så är dom ju vädligt dyra. Dom tog typ 5900 INKL moms utan tändstiftsbyte för en full service och då ingår hyrbil.

Så om någon vet någon bra verkstad för US bilar i V. Götaland så skulle jag vara tacksam för den informationen!

Men klart, dom på Jernbergs Bil verkar veta va dom snackar om när det gäller Mustang och det har jag inte hittat någon som kan här i min stad.

Får väl bita i det sura äpplet som vanligt..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok allt klart, och han gjorde ett bra jobb, absolut.

Fast är lite besviken, Han hade lovat ett pris under 10,000, någonstans mellan 7-8000. Istället gick allt på 12.000 (exkl moms) när räkningen kom.. Men det kanske fortfarande är ett bra pris? För oljebyte och byte av ett Ok.

Dom på Jernberg gav mig ett fast pris för en full service 7000:- (exkl moms) men då var inte ett Ok-byte inräknat, (Det kostade 1900).. men det hade nog fan hamnat på samma pris kanske? :x Men va fan, va har man för val?... och bilar ska väl inte vara billiga att äga antar jag ^^

Link to comment
Share on other sites

Ok allt klart, och han gjorde ett bra jobb, absolut.

Fast är lite besviken, Han hade lovat ett pris under 10,000, någonstans mellan 7-8000. Istället gick allt på 12.000 (exkl moms) när räkningen kom.. Men det kanske fortfarande är ett bra pris? För oljebyte och byte av ett Ok.

Dom på Jernberg gav mig ett fast pris för en full service 7000:- (exkl moms) men då var inte ett Ok-byte inräknat, (Det kostade 1900).. men det hade nog fan hamnat på samma pris kanske? :x Men va fan, va har man för val?... och bilar ska väl inte vara billiga att äga antar jag ^^

Lätt å tycka till... men jag hade inte accepterat 12000 om han sagt 7-8000.

Utan att förstå riktigt vad du gjort på servicen så låter det himla dyrt.

Det är inget unikt med en Mustang - alla kan byta grejer.

Rekomenderar att köpa grejer av Grufman - och hitta en verkstad som går å prata med å gör jobbet. (Du kan till och få vara med å praktisera)

När man frågar om service (1000, 2000 mil osv - typ) så är det STORA marginaler i de priserna - ja de är ju fasta!!!

En bättre affär är att själv byta olja, filter, bromsbelägg etc. å köpa till det extra (det man känner sig osäker inför). Enkelt och roligt.

Ska villigt erkänna att jag lärt mig den "dyra" vägen. Trots en lista med vad jag ville ha gjort så satsade (fina) verkstaden på att "pula" med MAF:en (som det visad sig inte hjälpte) i stället för att kolla tändningen - som tog 10 minuter för en CMC:are att inse, 10 minuter till att justera.

Nä ingen "fin" verkstad för mig igen.

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag håller absolut med dig! men vad kan jag egentligen göra? Det är väl bara att betala och se glad ut, det är ju lön idag!.. Jag blev rekommenderad att gå till han, och fick för mig att han var en seriös person, men sen att det visade sig att han var en skojare är ju bara mitt eget fel.. Och nä det var ingen dyr service egentligen, det som kostade var ju hans timpeng.. och det tog tyvärr lång tid för han.. Jaja, man lär sig utav sina misstag. Eller? :?

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag håller absolut med dig! men vad kan jag egentligen göra? Det är väl bara att betala och se glad ut, det är ju lön idag!.. Jag blev rekommenderad att gå till han, och fick för mig att han var en seriös person, men sen att det visade sig att han var en skojare är ju bara mitt eget fel.. Och nä det var ingen dyr service egentligen, det som kostade var ju hans timpeng.. och det tog tyvärr lång tid för han.. Jaja, man lär sig utav sina misstag. Eller? :?

Hejsan, ja just nu är väl inte så mycket att göra - än att lära :( till nästa gång.

Mitt tips är som jag skrev tidigare - fixa det enkla själv (Grufman har ju nu oljebytarkit till facila priser t.ex), köpa delar och hitta en vanlig verkstad. Vid svåra grejer - ja då står man där - men hur ofta händer det?

Sedan hänger jag inte med när du skriver "servicen var ok men timpengen hög". Om det är en service enligt boken så ingår väl arbete :?:

Se så - gaska upp dig nu och ut å brumma lite. Ja får man gasa lite i Mussen - så flyger bekymren bort - lika fort som soppapengarna :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ok allt klart, och han gjorde ett bra jobb, absolut.

Fast är lite besviken, Han hade lovat ett pris under 10,000, någonstans mellan 7-8000. Istället gick allt på 12.000 (exkl moms) när räkningen kom.. Men det kanske fortfarande är ett bra pris? För oljebyte och byte av ett Ok.

Dom på Jernberg gav mig ett fast pris för en full service 7000:- (exkl moms) men då var inte ett Ok-byte inräknat, (Det kostade 1900).. men det hade nog fan hamnat på samma pris kanske? :x Men va fan, va har man för val?... och bilar ska väl inte vara billiga att äga antar jag ^^

Är man auktoriserad verkstad kan man inte göra hur som helst! Det finns regler för hur mycket verkstaden kan lägga på. Följande text har jag hämtat från Konsumentverkets hemsida:

"Om en ungefärlig prisuppgift lämnas får den inte överskridas med mer än 15 %, dock högst 1 000 kr, om inte någon annan prisgräns har avtalats. Har konsumenten angett ett högsta pris (pristak) får det inte överskridas."

Se även:

http://www.kbv.nu/dok/Repvillkor.pdf

Tycker definitivt att du inte bara ska acceptera detta pålägg (som väl i ditt fall ligger på ca 50%) utan istället hänvisa till vad som gäller. Är bilverkstaden seriös ska den känna till detta.

Lycka till!

Mvh Mats-Olof

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg. Men jo bromsoken var inräknat när han första gången sa till mig att det kommer gå på ungefär 7000-8000:-.

Men jag tänkte inte på att han hela tiden snackade EXKL moms.

Allt som allt så gick arbetet på 11132:- exkl moms.. Med moms (+2783) så slutade det på 13.915:-. Så det är väl mitt fel där också att jag inte tänkte på det.. Gör inte så här stora affärer varje dag.

Det första priset han sa i telefonen på bromsoket var 1500:-, men nu på räkningen så ser jag att det gick på 1925:- sen plus då 25% moms = 2567:-

Totalt gick hela arbetet på 10 timmar á 600/h = 6000 :-

(Oljeservice, byte av bromsok V.F & bromsolja, svarvning av skivor)

När jag hämtade bilen och frågade vad hela kalaset skulle gå på så sa han att han inte exakt visste det utan att han skulle in och göra räkningen senare, men han sa att det skulle gå på under 10.000:-. Men han snackade väl även där exkl moms. Men ang det MOS skrev om 15% så faller väl detta under det?

Som Håkan sa, det är bara att lära tills nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg. Men jo bromsoken var inräknat när han första gången sa till mig att det kommer gå på ungefär 7000-8000:-.

Men jag tänkte inte på att han hela tiden snackade EXKL moms.

Allt som allt så gick arbetet på 11132:- exkl moms.. Med moms (+2783) så slutade det på 13.915:-. Så det är väl mitt fel där också att jag inte tänkte på det.. Gör inte så här stora affärer varje dag.

Det första priset han sa i telefonen på bromsoket var 1500:-, men nu på räkningen så ser jag att det gick på 1925:- sen plus då 25% moms = 2567:-

Totalt gick hela arbetet på 10 timmar á 600/h = 6000 :-

(Oljeservice, byte av bromsok V.F & bromsolja, svarvning av skivor)

När jag hämtade bilen och frågade vad hela kalaset skulle gå på så sa han att han inte exakt visste det utan att han skulle in och göra räkningen senare, men han sa att det skulle gå på under 10.000:-. Men han snackade väl även där exkl moms. Men ang det MOS skrev om 15% så faller väl detta under det?

Som Håkan sa, det är bara att lära tills nästa gång.

Det är såpass mkt pengar det handlar om att jag hade nog försökt gå vidare med ärendet till annan instans. Exempelvis konsumentverket, för att försöka få hjälp att bestrida kostnaden.

Visst brukar det förresten vara så att om man som företag ger ett pris på en produkt till en privatperson, skall momsen vara inräknad - i annat fall måste det poängteras att momsen inte ingår i priset?!

MVH

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg. Men jo bromsoken var inräknat när han första gången sa till mig att det kommer gå på ungefär 7000-8000:-.

Men jag tänkte inte på att han hela tiden snackade EXKL moms.

Allt som allt så gick arbetet på 11132:- exkl moms.. Med moms (+2783) så slutade det på 13.915:-. Så det är väl mitt fel där också att jag inte tänkte på det.. Gör inte så här stora affärer varje dag.

Det första priset han sa i telefonen på bromsoket var 1500:-, men nu på räkningen så ser jag att det gick på 1925:- sen plus då 25% moms = 2567:-

Totalt gick hela arbetet på 10 timmar á 600/h = 6000 :-

(Oljeservice, byte av bromsok V.F & bromsolja, svarvning av skivor)

När jag hämtade bilen och frågade vad hela kalaset skulle gå på så sa han att han inte exakt visste det utan att han skulle in och göra räkningen senare, men han sa att det skulle gå på under 10.000:-. Men han snackade väl även där exkl moms. Men ang det MOS skrev om 15% så faller väl detta under det?

Som Håkan sa, det är bara att lära tills nästa gång.

Den prisuppgift du fått var 7-8000:-. Ok, räkna utan moms upp till 11132:- som räkningen hamnade på så blir det i alla fall inte acceptabelt!

7000:- till 11132:- motsvarar en ökning med 59%.

8000:- till 11132:- motsvarar en ökning med 39%.

Maximalt pålägg (utan att först kontakta kunden och få ett godkännande) är 15% vilket skulle ge:

8000*1,15=9200:-

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Om du vill gå den hårda vägen. Så måste du göra det före innan du går till fogden. Då går du till H.Ao Dom kan hjälpa till med. Men det brukar inte vara så kul att blanda in dom. Däremot fogden brukar inte göra så mycket tyvär. Men visst ska du markera. Att du känner dig lurad. Så kanske han drar öronen åt sig. Och talar sanning. Nästa gång. Förstår att du inte kommer ta kontakt. Med denna verkstad mer gång. Men jag tänker på andra som blir drabbade. Hoppas du vinner i detta.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Känns skönt att säga att allt detta nu äntligen är avklarat!

Glenn gick med på att betala tillbaka en viss summa utav beloppet och höll med om att han hade gjort fel och att han lärt sig något av detta!

Han bjöd även på en oljeservice som en gåva för allt besvär.

Jag har också lärt mig en hel del utav detta, gör som sagt inte så här stora affärer så ofta, och jag kan säga att jag helt klart kommer att besöka Glenn i framtiden, inte minst på grund utav oljeservicen nästa år, hehe.

Tack för alla svar och all hjälp! Uppskattar det väldigt mycket, och tack Håkan för all hjälp! :D

Link to comment
Share on other sites

Blir lite nyfiken.

visst måste det ha varit en hel del mer som gjordes i den servicen än bara oljebyte och byte av ett broms ok?

Låter ju snarare som en riktig genomgång med oljebyte i alla saker samt genomgång av bromsarna med nermontering och återmontering m.m.

Du har inte lust att lista vad som gjordes under servicen.

Kul att höra att du och Glenn kom överens så bra att du även besöker honom i framtiden.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...