Fröberg Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Jaha då var det gjort. Registrerings- och kontroll besiktning genomförd. Brände runt halva stan för att hitta stansar för att stansa in chassinumret. Fick inte tag i rätt storlek. På väg till besiktningen börjar hastighetsmätaren att balla ut. Nålen hoppar upp och ner under 60 km/h. Över 60 km/h fungerar mätaren som den ska.Fick nedslag på följande:- Ojämn bromsverkan bak Detta viste jag dock om... försökte en fuling som inte gick hem.- Hastighetsmätaren- Chassinummer saknas Ska tydligen sitta balken i överkant under vänster framskärm (där motorhuven "lägger" sig. Normalt är det en bit plåt utskuren men inte i mitt fall. Troligen är skärmen bytt och ägaren har inte brytt sig om att ta upp ett hål.- SäkerhetsbältenaDet ska vara trepunktsbälten både fram och bak, jag har bara midjebälten. Tydligen gäller detta från årsmodell 1970 eller senare. Fick för mig att det räckte med midjebältet.Behövde inte montera reflexer bak då det redan sitter i glaset. Glappet i styrningen hade han inget att säga om. Har han rätt om bilbältena? Quote
Dr Frelin Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Tråkigt! Men nu vet du ju vad som måste fixas!Det här borde gälla för din bil om du har importerat för eget bruk enligt VVFS 2004:149... om undantag för fordon importeradeför eget bruk och fordon som utgör flyttsak eller som har förvärvatsfrån utlandet genom arv eller testamente...4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importeratför eget bruk skall vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter(VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras avbilar anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005. Ett sådantfordon får brukas i trafik även om1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om dettaundantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexS2004:1493anordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikanskstandard SAE,2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyllerkraven i 6 kap. 6 och 7 §§,3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,4. dörrar, dörrlås och dörrgångjärn i personbil inteuppfyller kraven i 16 kap. 17–24 §§. Kraven i 19 och 21 §§skall dock vara uppfyllda,5. utrymme för förare och passagerare inte uppfyllerkraven i 28 kap. Kraven i 1–4 §§ skall dock vara uppfyllda,6. bilbälte inte uppfyller kraven enligt 30 kap. 6 §,7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §.Dock skall fästpunkterna för bilbälte vara placerade i fordonetskarosseri eller säte,8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1–4 och 7 §§,9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap.15 och 25 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak anslutatill fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset ochkarosseriet får uppgå till högst 50 mm,10. vindrutetorkare och vindrutespolare inte uppfyllerkraven i 31 kap. Fordonet skall dock ha vindrutetorkare ochvindrutespolare som uppfyller kraven i 29–31 och 33 §§,11. ljudsignalanordning inte uppfyller kraven i 22 kap.Fordonet skall dock ha ljudsignalanordning som avger jämnton med godtagbar styrka,12. kraven på kollisionsegenskaper i 27 kap. 2–6, 12 och13 §§ inte är uppfyllda,13. sätesfastsättning i 29 kap. inte är uppfyllt. Dock skallsäte vara väl fastsatt till fordonets karosseri eller ram ochutformat så att personskada vid en trafikolycka eller eninbromsning hindras eller begränsas. Fällbart säte och fällbartryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för attfrikoppla spärren. Sådant manöverdon skall lätt kunna nås avden som måste passera det fällbara sätet.Länk till (VVFS 2003:22) http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858bilen är ju bevisligen tagen i bruk innan 2005... Quote
Fröberg Posted September 5, 2008 Author Report Posted September 5, 2008 Mina bilbälten uppfyller inte kraven enligt 30 kap. Men det är dock bilbälten, därför tolkar jag det som om att det räcker med midjebälte... Quote
Janne Holm CMC1740 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Tråkigt att du fick en lite taskig besiktningsman.Bältena tror jag han har helt fel om men då du har tak skulle jag montera i alla fall trepunkt.Samt att numret finns under skärmen är helt riktigt fast jag tror det bara var utskuret på tidigare mussar, men jag kan ha fel här. Men stansa in numret på fjäderbenstornet. Quote
Per Berglund Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 I länken står det rätt tydligt att det ska vara 3-punkts bälte bak från 1971 och frammåt. Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.Föresten grabbar det är väll inte "tråkigt" att inte gå igenom besiktningen på säkerhetspunkter.Det är väll bra att tex få veta hur bromsarna mår! Nått som är tråkigt är att istället linda mustangen runt lyktstolpen pågrund av ojämn bromsverkan. Quote
Fröberg Posted September 5, 2008 Author Report Posted September 5, 2008 I länken står det rätt tydligt att det ska vara 3-punkts bälte bak från 1971 och frammåt. Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte. Föresten grabbar det är väll inte "tråkigt" att inte gå igenom besiktningen på säkerhetspunkter. Det är väll bra att tex få veta hur bromsarna mår! Nått som är tråkigt är att istället linda mustangen runt lyktstolpen pågrund av ojämn bromsverkan.Har absolut inga problem med att få nedslag i besiktningen, tycker det är bra att få reda på bridter. Men när man ringer deras tekniker och får beskedet att trepunkts inte behövs bak och sen säger bediktningsmannen att det måste... Ska försöka fixa allt under nästa vecka. Bromsbackar och bromscylindrar finns hos hansen racing. Ska jag svarva trummorna eller vad tycker Ni?Sen vill jag gärna få tips om vart jag kan köpa bältena till framsätet. Quote
Per Berglund Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Nja det är inte så ofta trummor behöver svarvas.Är det bara fina i ytan så bör det gå fint.Har inte Hansen bälten också om du vill ha nytt?Annars rota runt på skroten?Hansen och Åbergs VTC sysslar ju mycket med Pickuper och Vans.Till dessa brukar det finnas ganska mycket bra bälten med utanpåliggande rulle. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Hej.Det är så rätt så Pelle, i onsdags höll jag på att linda min Musse runt en stolpe, tryckte kick down halvvägs genom en rodell. Ganska säker på att det inte var långt ifrån i alla fall, sådet där med bromsar är bra även om det är renoveradeoriginal. Gled ifrån ämnet igen jag har bara svårt att förstådet där med schassinr, men besikningsgubben måste vällveta hur dom gjorde märkningarna eller. Jag förstår men ändå inte varför man skall göra någotsom aldrig gjordes, synlig stansningen på skärminfästning vänster togs bort redan 1968 vid starten av 69 produktion. Quote
Fröberg Posted September 5, 2008 Author Report Posted September 5, 2008 Hej. Det är så rätt så Pelle, i onsdags höll jag på att linda min Musse runt en stolpe, tryckte kick down halvvägs genom en rodell. Ganska säker på att det inte var långt ifrån i alla fall, så det där med bromsar är bra även om det är renoverade original. Gled ifrån ämnet igen jag har bara svårt att förstå det där med schassinr, men besikningsgubben måste väll veta hur dom gjorde märkningarna eller. Jag förstår men ändå inte varför man skall göra något som aldrig gjordes, synlig stansningen på skärminfästning vänster togs bort redan 1968 vid starten av 69 produktion. Stansar in nr i tornet, fixar nya bromsprylar och bälten hos Hansen på måndag. Sen bokar jag en tid på en annan bilprovning... Quote
429SCJ-R Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Stansa inte in numret i tornet, stansa det hellre på en rambalk under bilen eller i kofferten. Det är svårt att slå in nummret snyggt när man gör det för hand. Så varför förstöra motorrummet.Sedan så kan det gå att avläsa det instansade chassinumret inifrån hjulhusen i fram (det är stansat på båda sidor vid stötdämpartornen) eventuellt med hjälp av en spegel. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Alla bilprovningsställe måste väl hålla sig till vägverkets regler, och inte ha olika regler på olika ställen för F.... Men det måste väl vara så om jag förstår det rätt. Quote
429SCJ-R Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Det är inte lag på att det skall vara instansat i motorrummet Quote
Tobias CMC1505 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Hur kommer det sig att min bil går igenom med midjebälten?Är ju också en 1971.Dethär har jag undrat länge och ställde frågan förut men fick inge svar.Går inte min bil under den lagen iom att den är tillverkad och tagen i bruk 1970 ? Går det nu att smita igenom på detta vis?Ursäkta att jag snor tråden Fröberg. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Vad står det att det skall finnas trepunktsbälte bak Har haft nyare bilar Camaro,trans am och Porshe 928, och där har bara funnits midjebälte.inga problem vid besiktning. Det skulle vara roligt att åka till 10 olika ställen i Sverige och regbesiktiga en gammal 30 årig bil. Troligtsvis skulle man få lika många svar. Quote
Fröberg Posted September 5, 2008 Author Report Posted September 5, 2008 Vad står det att det skall finnas trepunktsbälte bak Har haft nyare bilar Camaro,trans am och Porshe 928, och där har bara funnits midjebälte.inga problem vid besiktning. Det skulle vara roligt att åka till 10 olika ställen i Sverige och regbesiktiga en gammal 30 årig bil. Troligtsvis skulle man få lika många svar.Det står i lagen att bilen ska utrustas med det. Men det finns även en notering om dispens om fästet inte går att sätta på ett bra sätt. Det är inte meningen att placeringen av bältet ska bli farligt, tex över halsen. Monterar in i framsätet och åker till en annan station.Vore jäkligt kul att göra en undersökning, besiktiga bilen på flera olika stationer och se hur dom bedömmer... Quote
Fröberg Posted September 5, 2008 Author Report Posted September 5, 2008 Det är inte lag på att det skall vara instansat i motorrummetInte? Funderade på att sätta numret i en av balkarna man ser nere i motorrummet. Borde kunna lyfta bilen och stansa in det från sidanm får man det tro? Quote
Tobias CMC1505 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 Det räcker nog med att byta gubbe på samma besiktningsstation faktiskt.En gång fick jag nedslag på bromsrör på min Vento, som jag såklart bytte men gick över tiden såfick åka dit på ny besiktning. Och då säger gubbfan (ursäkta men han var runt 60 och sur) att jag var lat som inte bytte ALLA bromsrör på en gång och så fick jag nedslag på besiktningen på resterande rör.Samma station och den förra besiktningsmannen stod en bit bort.Ibland förstår man varför folk får ovänner.Grr. Quote
Tommyax Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Det är inte lag på att det skall vara instansat i motorrummetInte? Funderade på att sätta numret i en av balkarna man ser nere i motorrummet. Borde kunna lyfta bilen och stansa in det från sidanm får man det tro?[/quote:1xya6r0u]Enklare och stansa på balk i bagagerummet, anledningen till att det stansas på innerskärmskant/torn är för att det är lätt för besman och kolla. Om du sansar på annan bärande del så skrivd en not. i regunderlaget som anger placeringen av ch nr./Tommy. Quote
Tony.S CMC 2246 Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Jag såg att våra -73 är tillverkade med 6 dagars mellanrum i Nov 1972 Fröberg. Lite roligt eftersom vi köpte dem nästan samtidigt i år, och båda har vinyltak. Förrästen kommer den hem nu på Onsdag,spännande Kommer med simalift till Gnosjö,bara 2 mil hem till garaget. Quote
Fröberg Posted September 8, 2008 Author Report Posted September 8, 2008 Jag såg att våra -73 är tillverkade med 6 dagars mellanrum i Nov 1972 Fröberg. Lite roligt eftersom vi köpte dem nästan samtidigt i år, och båda har vinyltak. Förrästen kommer den hem nu på Onsdag,spännande Kommer med simalift till Gnosjö,bara 2 mil hem till garaget. Quote
Fröberg Posted September 16, 2008 Author Report Posted September 16, 2008 Sååååå jag. har mekat in i det sista. Var hemma strax efter 23.00 i går kväll.Fixade förstärkning i form av 3 mm stål 20 x 20 cm i hatthyllan som säkerhetsbältet gick galant att fästa i.Hittade även ett bullthål i balken i taket i höjd med quarter-window listen. Bullt 3/8 UNC, troligen inte en fästpunkt till bältet i framsätet men fick duga för att få bilen genom besiktningen. Säkerhetsbältet sitter inte perfekt över skuldran, får se över det i vinter. Någon som vet vad det är för fäste?Stansade in Chassinummret på stötdämpartornet, blev helt ok. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 16, 2008 Report Posted September 16, 2008 Hej.Lycka till igen då, fästet över quarterwindow är till bälteshållarefram, där hänger en förlängning som bältet går genom, dettaför att bältet skall hamna över axel istället för mot hals,öra. Quote
Fröberg Posted September 16, 2008 Author Report Posted September 16, 2008 Hej.Lycka till igen då, fästet över quarterwindow är till bälteshållarefram, där hänger en förlängning som bältet går genom, dettaför att bältet skall hamna över axel istället för mot hals,öra. AHA Så förlägningen ska sitta där och bältet i en fästpunkt en bit bakom? Har inte sett någon fästpunkt längre bak?Vart får jag tag i förlägningen?Lars, du är som ett levande uppsalgsverk. Vad skulle jag göra utan dig Får bjuda på ett par öl vid lämpligt tillfälle. Quote
Tobias CMC1505 Posted September 16, 2008 Report Posted September 16, 2008 Satt precis å tänkte på att det kanske går att göra en "bmw-lösning" dvs att man sätter bältet på fel sida. Kan kanske vara lämpligt då man slipper snubbla över någonting när man hoppar in.. Det är ju bra trångt där bak ändå. Ska filura lite på det när jag kommer hem, vill också ha riktiga trepunkts bak som sagt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.