Jump to content

Besiktningen gjord - Gick ej igenom. 080916 - GODKÄND


Recommended Posts

Posted

Jaha då var det gjort. Registrerings- och kontroll besiktning genomförd. Brände runt halva stan för att hitta stansar för att stansa in chassinumret. Fick inte tag i rätt storlek.

På väg till besiktningen börjar hastighetsmätaren att balla ut. Nålen hoppar upp och ner under 60 km/h. Över 60 km/h fungerar mätaren som den ska.

Fick nedslag på följande:

- Ojämn bromsverkan bak

Detta viste jag dock om... försökte en fuling som inte gick hem.

- Hastighetsmätaren

- Chassinummer saknas

Ska tydligen sitta balken i överkant under vänster framskärm (där motorhuven "lägger" sig. Normalt är det en bit plåt utskuren men inte i mitt fall. Troligen är skärmen bytt och ägaren har inte brytt sig om att ta upp ett hål.

- Säkerhetsbältena

Det ska vara trepunktsbälten både fram och bak, jag har bara midjebälten. Tydligen gäller detta från årsmodell 1970 eller senare. Fick för mig att det räckte med midjebältet.

Behövde inte montera reflexer bak då det redan sitter i glaset. Glappet i styrningen hade han inget att säga om.

:?: Har han rätt om bilbältena?

Posted

Tråkigt! Men nu vet du ju vad som måste fixas!

Det här borde gälla för din bil om du har importerat för eget bruk enligt VVFS 2004:149

... om undantag för fordon importerade

för eget bruk och fordon som utgör flyttsak eller som har förvärvats

från utlandet genom arv eller testamente...

4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat

för eget bruk skall vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter

(VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av

bilar anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005. Ett sådant

fordon får brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta

undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexS

2004:149

3

anordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk

standard SAE,

2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller

kraven i 6 kap. 6 och 7 §§,

3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i

3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

4. dörrar, dörrlås och dörrgångjärn i personbil inte

uppfyller kraven i 16 kap. 17–24 §§. Kraven i 19 och 21 §§

skall dock vara uppfyllda,

5. utrymme för förare och passagerare inte uppfyller

kraven i 28 kap. Kraven i 1–4 §§ skall dock vara uppfyllda,

6. bilbälte inte uppfyller kraven enligt 30 kap. 6 §,

7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §.

Dock skall fästpunkterna för bilbälte vara placerade i fordonets

karosseri eller säte,

8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1–4 och 7 §§,

9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap.

15 och 25 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta

till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och

karosseriet får uppgå till högst 50 mm,

10. vindrutetorkare och vindrutespolare inte uppfyller

kraven i 31 kap. Fordonet skall dock ha vindrutetorkare och

vindrutespolare som uppfyller kraven i 29–31 och 33 §§,

11. ljudsignalanordning inte uppfyller kraven i 22 kap.

Fordonet skall dock ha ljudsignalanordning som avger jämn

ton med godtagbar styrka,

12. kraven på kollisionsegenskaper i 27 kap. 2–6, 12 och

13 §§ inte är uppfyllda,

13. sätesfastsättning i 29 kap. inte är uppfyllt. Dock skall

säte vara väl fastsatt till fordonets karosseri eller ram och

utformat så att personskada vid en trafikolycka eller en

inbromsning hindras eller begränsas. Fällbart säte och fällbart

ryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för att

frikoppla spärren. Sådant manöverdon skall lätt kunna nås av

den som måste passera det fällbara sätet.

Länk till (VVFS 2003:22) http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858

bilen är ju bevisligen tagen i bruk innan 2005... :)

Posted

Tråkigt att du fick en lite taskig besiktningsman.

Bältena tror jag han har helt fel om men då du har tak skulle jag montera i alla fall trepunkt.

Samt att numret finns under skärmen är helt riktigt fast jag tror det bara var utskuret på tidigare mussar, men jag kan ha fel här. Men stansa in numret på fjäderbenstornet.

Posted

I länken står det rätt tydligt att det ska vara 3-punkts bälte bak från 1971 och frammåt.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Föresten grabbar det är väll inte "tråkigt" att inte gå igenom besiktningen på säkerhetspunkter.

Det är väll bra att tex få veta hur bromsarna mår! :)

Nått som är tråkigt är att istället linda mustangen runt lyktstolpen pågrund av ojämn bromsverkan.

Posted
I länken står det rätt tydligt att det ska vara 3-punkts bälte bak från 1971 och frammåt.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Föresten grabbar det är väll inte "tråkigt" att inte gå igenom besiktningen på säkerhetspunkter. Det är väll bra att tex få veta hur bromsarna mår! :) Nått som är tråkigt är att istället linda mustangen runt lyktstolpen pågrund av ojämn bromsverkan.

Har absolut inga problem med att få nedslag i besiktningen, tycker det är bra att få reda på bridter. Men när man ringer deras tekniker och får beskedet att trepunkts inte behövs bak och sen säger bediktningsmannen att det måste... Ska försöka fixa allt under nästa vecka. Bromsbackar och bromscylindrar finns hos hansen racing. Ska jag svarva trummorna eller vad tycker Ni?

Sen vill jag gärna få tips om vart jag kan köpa bältena till framsätet.

Posted

Nja det är inte så ofta trummor behöver svarvas.

Är det bara fina i ytan så bör det gå fint.

Har inte Hansen bälten också om du vill ha nytt?

Annars rota runt på skroten?

Hansen och Åbergs VTC sysslar ju mycket med Pickuper och Vans.

Till dessa brukar det finnas ganska mycket bra bälten med utanpåliggande rulle.

Posted

Hej.

Det är så rätt så Pelle, i onsdags höll jag på att linda min

Musse runt en stolpe, tryckte kick down halvvägs genom

en rodell. :P

Ganska säker på att det inte var långt ifrån i alla fall, så

det där med bromsar är bra även om det är renoverade

original. :shock:

Gled ifrån ämnet igen :oops: jag har bara svårt att förstå

det där med schassinr, men besikningsgubben måste väll

veta hur dom gjorde märkningarna eller. :roll:

Jag förstår men ändå inte varför man skall göra något

som aldrig gjordes, synlig stansningen på skärminfästning

vänster togs bort redan 1968 vid starten av 69 produktion. ;)

Posted
Hej. Det är så rätt så Pelle, i onsdags höll jag på att linda min Musse runt en stolpe, tryckte kick down halvvägs genom en rodell. :P Ganska säker på att det inte var långt ifrån i alla fall, så det där med bromsar är bra även om det är renoverade original. :shock: Gled ifrån ämnet igen :oops: jag har bara svårt att förstå det där med schassinr, men besikningsgubben måste väll veta hur dom gjorde märkningarna eller. :roll: Jag förstår men ändå inte varför man skall göra något som aldrig gjordes, synlig stansningen på skärminfästning vänster togs bort redan 1968 vid starten av 69 produktion. ;)

Stansar in nr i tornet, fixar nya bromsprylar och bälten hos Hansen på måndag. Sen bokar jag en tid på en annan bilprovning...

Posted

Stansa inte in numret i tornet, stansa det hellre på en rambalk under bilen eller i kofferten. Det är svårt att slå in nummret snyggt när man gör det för hand. Så varför förstöra motorrummet.

Sedan så kan det gå att avläsa det instansade chassinumret inifrån hjulhusen i fram (det är stansat på båda sidor vid stötdämpartornen) eventuellt med hjälp av en spegel.

Posted

Hur kommer det sig att min bil går igenom med midjebälten?

Är ju också en 1971.

Dethär har jag undrat länge och ställde frågan förut men fick inge svar.

Går inte min bil under den lagen iom att den är tillverkad och tagen i bruk 1970 ? Går det nu att smita igenom på detta vis?

Ursäkta att jag snor tråden Fröberg.

Posted

Vad står det att det skall finnas trepunktsbälte bak :?: Har haft nyare bilar Camaro,trans am och Porshe 928, och där har bara funnits midjebälte.inga problem vid besiktning. Det skulle vara roligt att åka till 10 olika ställen i Sverige och regbesiktiga en gammal 30 årig bil. Troligtsvis skulle man få lika många ;) svar.

Posted
Vad står det att det skall finnas trepunktsbälte bak :?: Har haft nyare bilar Camaro,trans am och Porshe 928, och där har bara funnits midjebälte.inga problem vid besiktning. Det skulle vara roligt att åka till 10 olika ställen i Sverige och regbesiktiga en gammal 30 årig bil. Troligtsvis skulle man få lika många ;) svar.

Det står i lagen att bilen ska utrustas med det. Men det finns även en notering om dispens om fästet inte går att sätta på ett bra sätt. Det är inte meningen att placeringen av bältet ska bli farligt, tex över halsen. Monterar in i framsätet och åker till en annan station.

Vore jäkligt kul att göra en undersökning, besiktiga bilen på flera olika stationer och se hur dom bedömmer...

Posted
Det är inte lag på att det skall vara instansat i motorrummet

Inte? Funderade på att sätta numret i en av balkarna man ser nere i motorrummet. Borde kunna lyfta bilen och stansa in det från sidanm får man det tro?

Posted

Det räcker nog med att byta gubbe på samma besiktningsstation faktiskt.

En gång fick jag nedslag på bromsrör på min Vento, som jag såklart bytte men gick över tiden såfick åka dit på ny besiktning.

Och då säger gubbfan (ursäkta men han var runt 60 och sur) att jag var lat som inte bytte ALLA bromsrör

på en gång och så fick jag nedslag på besiktningen på resterande rör.

Samma station och den förra besiktningsmannen stod en bit bort.

Ibland förstår man varför folk får ovänner.

Grr.

Posted
Det är inte lag på att det skall vara instansat i motorrummet

Inte? Funderade på att sätta numret i en av balkarna man ser nere i motorrummet. Borde kunna lyfta bilen och stansa in det från sidanm får man det tro?[/quote:1xya6r0u]

Enklare och stansa på balk i bagagerummet, anledningen till att det stansas på innerskärmskant/torn är för att det är lätt för besman och kolla. Om du sansar på annan bärande del så skrivd en not. i regunderlaget som anger placeringen av ch nr.

/Tommy.

Posted

Jag såg att våra -73 är tillverkade med 6 dagars mellanrum i Nov 1972 Fröberg. Lite roligt eftersom vi köpte dem nästan samtidigt i år, och båda har vinyltak. Förrästen kommer den hem nu på Onsdag,spännande :D

Kommer med simalift till Gnosjö,bara 2 mil hem till garaget.

Posted
Jag såg att våra -73 är tillverkade med 6 dagars mellanrum i Nov 1972 Fröberg. Lite roligt eftersom vi köpte dem nästan samtidigt i år, och båda har vinyltak. Förrästen kommer den hem nu på Onsdag,spännande :D

Kommer med simalift till Gnosjö,bara 2 mil hem till garaget.

:D

Posted

Sååååå jag. har mekat in i det sista. Var hemma strax efter 23.00 i går kväll.

Fixade förstärkning i form av 3 mm stål 20 x 20 cm i hatthyllan som säkerhetsbältet gick galant att fästa i.

Hittade även ett bullthål i balken i taket i höjd med quarter-window listen. Bullt 3/8 UNC, troligen inte en fästpunkt till bältet i framsätet men fick duga för att få bilen genom besiktningen. Säkerhetsbältet sitter inte perfekt över skuldran, får se över det i vinter. :?: Någon som vet vad det är för fäste?

Stansade in Chassinummret på stötdämpartornet, blev helt ok.

Posted
Hej.

Lycka till igen då, fästet över quarterwindow är till bälteshållare

fram, där hänger en förlängning som bältet går genom, detta

för att bältet skall hamna över axel istället för mot hals,öra. ;)

AHA :)

Så förlägningen ska sitta där och bältet i en fästpunkt en bit bakom? Har inte sett någon fästpunkt längre bak?

Vart får jag tag i förlägningen?

Lars, du är som ett levande uppsalgsverk. Vad skulle jag göra utan dig :-- Får bjuda på ett par öl vid lämpligt tillfälle.

Posted

Satt precis å tänkte på att det kanske går att göra en "bmw-lösning" dvs att man sätter bältet på fel sida. Kan kanske vara lämpligt då man slipper snubbla över någonting när man hoppar in.. Det är ju bra trångt där bak ändå.

Ska filura lite på det när jag kommer hem, vill också ha riktiga trepunkts bak som sagt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...