Jump to content

byta utväxling och diff


Recommended Posts

hej

som rubriken säger är jag sugen på att byta diff och utväxling på min mustang lx -88. Bilen har en manuell 5växlad låda. motorn är lite trimmad, med annan cam, headers och större insug och kallluftsintag.

frågan är helt enkelt, vad ska man köpa?

vilken utväxling har min bil orginal?

vad är lämpligt att byta till? (målet är att den ska bli snabbare vid rödljusen)

som jag upplever det nu går bilen på tok för fort på alla växlar...

vilken diff ska man satsa på?

är min bil diffbromsad orginal?

är det svårt att byta?

28 eller 31 splines?

tacksam för alla svar...

jag har sökt men inte hittat det jag letat efter till just min modell...

jag har sökt

Link to comment
Share on other sites

Hej Wille,

Din bil har 2.73 i utväxling original, vilket förmodligen passar bäst på norrlandskörda postbussar o dyl. Den har även (har iaf haft) en tractionlok diffbroms. Dessa slits dock med åren, och går att renovera/förstärka ganska enkelt om man vill hålla det lite billigare, funkar skitbra ett tag iaf. 28 splines.

Ett vanligt första steg är till 3.73 på en manuell och 4.10 på en aut. om man e lite feg och tycker bensinen e dyr. Jag hade gått nåt steg till med utväxlingen så länge du kör n.a. Där en ju en grym överväxel i 5an, vissa lådor har ju 0.67:1 där tror jag! :D

Dock så passar t.ex 3.73 alldeles utmärkt om man funderar på att åka överladdat.

Fråga på om du undrar nåt.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

okej, tack för all info!!!

ja då skulle jag tippa på att det blir en renovering av orginal diffen så länge! jag behöver nämligen spara pengar till en ny växellåda då den håller på att bli sämre och sämre! :P

vad kan en sån renovering gå loss på?

är det svårt att göra den själv, eller måste man lämna iväg den?

jag tror jag ska fega lite och köpa en 3.73 i utväxling isåfall, det borde väl iallafall fungera så länge!

jo att överladda den har jag också tänkt på, men det får bli när jag vinner på triss eller liknande :D:P

är det väldigt svårt att byta utväxlingen själv?

Link to comment
Share on other sites

man ska vara en ganska så avancerad meckare för att kasta sig på att byta utväxlingen, men det finns gott om beskrivningar och är man sugen på att lära sig så...

jag har 5växlad med 3.73, inte är det många orginalbilar med lika många hästar som skulle hänga med upp till 100km/h. Är rätt nöjd med det, tror inte jag skulle valt 4.10 om jag bytte idag.

en renoveringssats till lamelldiffen kostar runt 50dollar skulle jag tro, utväxlingen runt 200dollar, räkna dock med att frakten går på en del, då den väger massor massor massor....

ja vad kostar det om du låter någon montera grejerna? gissningsvis runt 3500kr och uppåt.

finns visst ngn i skåna som gör det billigt har jag hört här på forumet,

ps, var det priserma på renovering av växellåda du efterfrågade?

det får isf andra svara på...

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med - 3.73 funkar perfekt och gav mig faktiskt en bättre bränsleekonomi till skillnad från orginal 2.73.... Motorn hamnade på ett bättre arbetsvarv vid runt 100 än tidigare och det gjorde i princip samma skillnad som mellan fyran och femman på växellådan...

Kommer du sen att ladda på med några psi på toppen skulle jag nog valt max 3.55 eller runt där... Som jag har det nu så kommer 6000rpm väldigt fort på de första fyra växlarna... Å andra sidan varvar det runt 5500 vid 250km/h med gps och fortare behöver det ju knappt gå i en gammal Mustang... :P

Link to comment
Share on other sites

okej, ja jättre grym på att skruva skulle jag inte säga att jag är!

ja men då låter det helt klart som att 3.73 är den utväxlingen jag borde satsa på , sen är det bara att lära sig växla snabbt :P

men det går att köra överladdat med 3.73 eller krävs en jätte duktig förare för det?

då blir det att beställa både utväxling och renoveringssats till lamelldiffen, hur jag löser monteringen visar sig senare.

pernolf: vart kunde man hitta beskrivningar?

och nej, jag räknar med att växellådan kommer rasa under nästa sommar, och då byter jag nog hela mot en ny!:P

hittade den här utväxlingen passar den?

adress:

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000016c

tänkte att det var bäst att fråga så att jag inte gör bort mig!!!

någon med erfarenhet av utväxlingar ifrån cjponyparts.com?

väldigt tacksam för alla bra svar!!!

mvh wille

Link to comment
Share on other sites

Den utväxlingen funkar bra, men det finns flera olika tillverkare som funkar. Har inga egna erfarenheter av CJponyparts, men tror andra här på forumet använder dem. På samma sida har du rebuildkitet till diffen, Part #: M4700B.

Ev. har jag dessutom rejält förstärkta övre och nedre bärarmar med Enery Suspension polyurethan bussningar till salu. Ska testa med nya prylar i helgen, och funkar de för mig så kan jag tänka mig att sälja dessa. Det gör en enorm skillnad mellan dessa o original.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

men det går att köra överladdat med 3.73 eller krävs en jätte duktig förare för det?

Klart det går... blir ännu roligare bara... Sen beror det ju på vad man laddar på för förutsättning... standardmotor eller tex 350-400hk sugmotor...

Men redan med 3.73 och relativt standard motor lär Du få jobba lite med starterna på vanlig asfalt med vanliga bakdäck... :P

Link to comment
Share on other sites

ja det är det jag är lite rädd för :P

redan nu är starterna väldigt sliriga och det är mycket hjulspinn och inte lär det bli bättre med 3.73 i baken :lol:

får hoppas på att diffen ser till att jag kommer iväg snabbare, annars blir det att investera i nya däck också :D:P

wille

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...