Jump to content

Väghållning


ESO553

Recommended Posts

Det är så att jag håller på att renovera min bil och tänkte bytta bladfjädrar och spiralfjädrar för att dom är helt slut

Dämparna är slut även dom så det blir till att bytta allt

Tänkte att jag skulle köpa ett komplett kit från Vererra men vad ska jag ha för dämpare?

Man vill ju gärna ha det bästa till sin mustang till rimligt pris

Link to comment
Share on other sites

Men hur stor är pris skillnaden?

Är det stor skillnad mellan Kyb Gabriel och Koni

Vad för typ av dämpare är bäst?

Ska man ha ställbara dämpare?

Man kan ju även beställa dom från USA och då måste det ju vara en stor priskillnad

För man vill ju ha det bästa om det inte är allt för dyrt

Kent

Link to comment
Share on other sites

Først må du bestemme deg for hva du vil bilen skal kunne gjøre(og ikke gjøre!) Hvis du bygger understellet som en F1-racer vil vegholdningen være riktig bra men den vil være superstiv og ubehagelig å kjøre på normal måte. Det er veldig viktig å sette seg godt inn i virkemåte til fjærer/støtdempere FØR man bestemmer seg for en kombinasjon. Hvis bilen hovedsaklig skal brukes på gaten kan man gjerne bruke et grøvre stabilisatorstag foran sammen med et ko-ordinert stabstag bak. Noen fjærer vil senke bilen mens andre beholder stock høyde,hvordan vil du at bilen skal "se" ut? KYB lager utmerkede dempere, de hvite "GAS-ADJUST" demperne(de er ikke justerbare tiltross for navnet) er noe stive men OK på en tyngre bil med relativt stive fjærer. KYB lager også en serie som heter KYB GR-2 som er et alternativ til GAS-ADJUST men med et noe lavere gasstrykk og funksjon, ofte bedre egnet på lettere biler med originale til noe stivere fjærer. "Subframe connectors" er også en god ide om bilen skal brukes i konkurranse-sammenheng. Til slutt kan du enten ytterligere forbedre eller ødelegge hele opplegget med valget av felger/dekk, pass på! KONI-dempere er av meget høy kvalitet, koster mye men er ikke alltid det beste valget på en gatebil.

Link to comment
Share on other sites

Det är så att jag håller på att trimma min motor så vill man ju även ha bra väghållning och bromsar.

Bilen ska ju rulla på väg som vanligt men man vill ju förbättra det så mycket som går utan att den blir för stöttig och hård.

Sen ska jag ju även bytta bromsar vilket innebär att jag får gå upp i 17" fälgar med låg profilsdäck

Är det någon som har testat Verrera med någon dämpare som är nöjd med detta?

Kent

Link to comment
Share on other sites

Vad för typ av dämpare är bäst?

Ska man ha ställbara dämpare?

Tänk efter hur du ska använda din bil

Till 99% använder de flesta sin Musse till vanlig körning på allmän väg och då är ett par vanliga stötdämpare helt tillräckliga.

Köpa dyra KONI och sen inte använda dom till vad dom är tillverkade för är ju onödigt.

Med KONI kan bilen upplevas stötigt på vanlig väg.

Orginal,KYB eller Gabriel är räcker för vanlig körning

Kvalite'n är inte så viktig då antal mil på de flesta Mussar blir väldigt få per år.

Ett par 17'' lågprofilsdäck gör mycket mer på väghållningen på en Mustang

Så här ska du vara mer noggran och köpa kvalitets däck och inga lågprisvarianter.

Likaså en kraftig 1'' krängningshämmare fram och ett par 620lbs spriralfjädrar gör mycket för bilen.

Var du köper grejjerna ifrån spelar ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Håller nog med i mångt å mycket,men för den som verkligen vill utveckla det hela lite så är ALLT annat än en justerbar stötdämpare slöseri med tid.

Nu är det så som sagts att dito är inte direkt billiga.

Konis vanliga röda "classic" får i sammanhanget ses som relativt prisbilliga-tyvärr.

Alternativ är;

Engelska Spax.

Holländska White Power

Amerikanska Penske

Amerikanska HAL.

Mfl.

Gemensamt för dessa är att de alla är lättare att arbeta med än Koni.

För den late finns naturligtvis Bilstein-som då inte är justerbar,men där MYCKET utvecklingsarbete ligger nerlagt.

Priset på dem till mussarna våra ligger runt en knapp tusenlapp styck här i Sverige.

Forsa i alingsås är väl agenter vill jag minnas.

Link to comment
Share on other sites

Jooo....

För BAN bruk används fö fjädervärden fram emellan 650 och 1300 lbs beroende på bana samt förutsättningar.

Ngt att ha i sinne kanske.

Senare värdet e superspeedway fjädrar.

Som sas så ligger nog en 600+ fjäder någorlunda rätt för "tufft" gatbruk.

Vad gäller fjädrar så för allt i världen köp inte den billigaste skit du hittar!

Laundrum mfl tillverkar OK bitar.Finns på nätet.Kvalitets produkten e inte mkt dyrare än mediokra bitar fö

Link to comment
Share on other sites

Det är så att jag satt och kollade i en gammal klubb tidning och hittade följande annons:

Tillfälle för dig som kör max med din Mustang!

En av klubbens medlemmar, Carl stenvik i Norge, har genom kontakter i Holland och USA kunnat få ett kanonpris på värsta sortens KONI. Den modellen med dubbel justering. Kostar per par ca 8000:-. Calle har ett pris på ca 5500:-/4st om vi kan bli ca 20 bilar som beställer.

Det är ju 10 år sedan men vem vet om han fortfarande kan fixa?

Är det någon som känner den här Carl?

Mvh Kent

Link to comment
Share on other sites

Tillfälle för dig som kör max med din Mustang!

En av klubbens medlemmar, Carl stenvik i Norge, har genom kontakter i Holland och USA kunnat få ett kanonpris på värsta sortens KONI. Den modellen med dubbel justering. Kostar per par ca 8000:-. Calle har ett pris på ca 5500:-/4st om vi kan bli ca 20 bilar som beställer.

Återigen så vill jag bara påpeka att du lurar dig själv med att tro att bra stötdämpare för 5000 spänn skulle förvandla en 40år gammal Mustang till en formel 1 bil.

Du börjar i fel ända om du lägger allt krut där.

Mustang framvagnen måste helt bytas ut om du skulle få användning av "värsting" stötdämpare.

Få bilar över huvudtaget har så dålig framvagn som Mustanger tyvärr.

TCP som "Mikeo" tipsa om ovan har hårdvaran som behövs för att forma en "värsting" Mustang.

Tyvärr dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade var att försöka få tag i dom värsting Koni dämparna och sen köpa ett komplett kit från Verrera.

Med andra ord bytta ut allt till nya grejer och även bytta ut krägningsdämparen fram till en grövre och en ny bak

Skulle inte det bli någon förbättring menar du eller är det inte pris mässigt bra eller vad ska man göra?

Jag hade ju inte tänkt att slänga ditt dom här Koni dämparna med mina gamla fjädrar och blad fjädrar

Kent

Link to comment
Share on other sites

Jo nya hårda fjädrar och krängningshämmare är rena rama dunderkuren för Mustanger.

Men stötdämpare ska ju som namnet säger "dämpa" stötar.

Vid hård bankörning blir dessa upprepade stötar och nigningar på en bil alldeles för påfrestande på standarddämpare och därför behövs kraftigare saker som klarar mer mekanisk och mer värme påfrestning.

De arbetar inte aktivt för bättre väghållning.

Så om du inte ska tävla så kommer din bil aldrig få uppleva dessa upprepade hårda "stötar" och påfrestningar som blir under lång hård körning.

Därmed finns det ingen anledning att köpa "Värsting KONI" dämpare.

Själva väghållningen får du från fram- & bakvagnens geometri och konstruktion.

Kraftiga fjädrar fram och plus nya grövre krängningshämmare är bästa början på bättre väghållning.

Sen går det att gå vidare med nya bärarmar och byta ut det urkassa styrsystemet som Mustang lider av.

Link to comment
Share on other sites

De tidiga Mustangerna är enastående kreationer som vi alla älskar men man måste inse att om man siktar mot skyarna med dess väghållning kommer det bara att vara mustangemblemet kvar som är original.

Och varför köpte man då en Mustang???

//Niklas

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad det är för fel att förbättra sin Mustang om man nu vill det med lite bättre blad fjädrar och spiral fjädrar och dämpare och krägningshämnare.

Jag siktar inte mott skyarna, vill bara förbättra min bil.

Och vem vill inte det???

Kent

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad det är för fel att förbättra sin Mustang om man nu vill det med lite bättre blad fjädrar och spiral fjädrar och dämpare och krägningshämnare.

Jag siktar inte mott skyarna, vill bara förbättra min bil.

Och vem vill inte det???

Kent

Håller med dig Kent.. Man får ju ut mycket mer av bilen om man är villig att fixa lite... de som vill åka original kan ju göra det.. själv tycker jag att den originalhysterin som finns är löjlig och passar nog mest in på de som gillar att ha bilar som investeringar och inte som ett nöje!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...