Jump to content

Skölja igenom automatlådan.


fredrik.gustavsson

Recommended Posts

Hej alla andra Mustang ägare.

Själv är jag nybliven Mustang ägare sedan cirka 2 veckor tillbaka.

Allting har vart frid och fröjd förutom att nån repat dörren på förrarsidan, antingen avsiktligt eller nått barn som ramlat på cykel då repan går lodrätt, mindre roligt.

Just nu håller jag på att serva bilen, är i full fas med att byta tändstift, oljor, filter osv.

Men nu ska jag skölja igenom automatlådan tänkte jag och blev lite osäker så jag sökte lite här men fann inga trådar eller svar om det.

Bilen ifråga är en GT 5.0 med automat som sagt.

Kan passa på att tacka Grufman för superb service och bra priser, är sjukt imponerad över hur pass billiga delarna är till denna typ av bil.

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Normalt sett går en själning av automaten till.

1. du byter olja och filter i lådan.

2. du koplar bort ingående och returen på oljekylaren till automaten, troligen sitter dom i nederkant på vanliga kylaren alternativ du hare en extra kylare till automaten.

3. returen till automaten kopplar du så att ny olja sugs in i lådan där med samma takt som oljan som kommer ut ur automaten.

4. utgående oljan ur automaten koppar du på en slang och samlar upp i en balja.

5. starta motorn och kör tills du ser att det bara kommer ren olja ur automaten i baljan.

6. nu har du spolat automaten, bara att montera ihop allt igen.

Lycka till.

Skulle du få för dig att byta servo olja någon gång är det samma sätt fast utan filter byte och du har en medhjälpare som svänger ratten först åt ena hållet sen åt andra, brukar räka men en gång åt vardera håll för att göra ett komplett byte i servo styrningen.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar att du är berädd med en 4-5 liters, samt en medhjälpare som kan slå av ifall det börjar bli tomt. Dom flesta automater rymmer runt 8-10 lier olja vid ett komplett byte. Sen finns det ju dom som rummer mer och även mindre. Men byter du och sen spolar ca 5 liter olja brukar du ju vara ungefär i dom svängarna runt 8 liter olja.

Eventuelt lämpligt att du har den kopplad så det är lite själv fall in i automaten ifall den med sprutar ut mer än suger in olja.

Servot räker det att du är berädd med 1-2 liter olja, sen är hela sustemet rensat, nprmalt räker 1 liter olja och en hjälpare som snurrar raten först till ena ände lägget och sen till andra och sen slår av motorn direkt.

Lycka till med olje bytena

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...