Jump to content

Lite tips om felsökning av Power Brakes.


Recommended Posts

Hej! :D Efter att jag nu äntligen vågar dra på lite med bilen nu när framvagnen börjar vara okey och man inte längre håller på att flyga av vägen när man gasar har jag nu övergått till bromsjobb.

Det känns tydligt att jag inte har någon Power Brakes. Gjorde provbromsningar idag och konstaterade att trumbromsarna bak tar bättre än skivbromsarna fram samt att de är tröga och inte påverkas positivt av vacuum från motorn. Tänker nu felsöka från vacuumslang till Power Booster men redan när jag ser slangen blir jag skeptisk. Den verkar vara allt för mjuk och inte bra fastsatt. Är det tal om stor kraft på vacuumet här? Har hört lite olika info. när man frågar runt på firmorna som säljer slang. Någon sade att det skulle vara en styv stomme av plast eller stål i slangen och att man måste värma den med varmluftpistol och vulka på den på infästningarna. Däremot har jag sett slangklämmor på bilder av dessa på nätet. Hur gör jag nu? Självklart kan det vara själva Power Boostern som är trasig också men jag tänkte ändå börja med slangen först. Tacksam för tips!!! :D

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du kan köpa slang avsedd för vaccum på MECA, Auto-Experten, Mekonomen eller Hansen Racing. Det viktiga är att Du får rätt dimension, mät vad Du har för mått/diameter på anslutningen till kontrollventilen och anslutningen på insuget-välj en slang med något mindre innerdiameter. Ha gärna på lite vaselin vid monteringen.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det kan som du skrev vara fel på vaccumklockan, det kan

också vara fel på Huvudbromcylinder, har du kollat att kretsar

till fram och bak är öppna. :?

Det kan vid fel metod vid luftning av bromsar göra att krets

fram eller bak stryps, gäller f.o.m 1967-73, det sitter ett

fördelningsblock för bromsarpå insidan innerskärm under

huvgångjärn på vänster sida. :)

Detta fördelningsblock är också en säkerhetsventil, i denna

sitter en kolv som stänger en trasig sida i bromssystememt

om det t.e.x. gått av en ledning. :shock:

Samma säkerhetsventil kan om man luftar för hårt i en krets

uppfatta som att det blivit läck och därför stängt av kretsen,

ofta så letar man fel, byter o byter delar men inget hjälper. :roll:

Kolla därför alltid denna säkerhetsventil först, före man börjar

att leta annat fel i bromssystemet. ;)

Link to comment
Share on other sites

:D Tack för tipsen! Har också funderat på ventilen vid vänster innerskärm men jag vet nu att den bromsar på alla 4 eftersom jag provat att vrida runt hjulen med bilen uppallad och med pedaltryck. Har hört att det kan ta sämre bak än fram vid avsaknad av bromsservo så jag ska prova med ny slang och annars byta min Power Booster.

Mvh. Mats Nilsson

:D CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...