mnilsson Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Hej ni gamla rävar som gjort detta tidigare,mitt projekt (cabbe -66) börjar närma sig lack. Nu har jag börjat montera dörrar och framskärmar. Fick dit dörrarna med hygglig passning mot bakskärm och tröskel men när jag fortsatte med framskärmarna så ser det inte bra ut, framför allt på vänstersidan (där det ändå sitter en originalskärm). Glipan är inte parallell utan blir större uppåt.Finns det nån bra metod? Skall man börja med huven sedan skärmarna och fronten och avsluta med dörrarna? Vilka trix finns det för att justera in framskärmen (mot cowl och dörr)?Hur gör man om gliporna mot antingen bakskärm eller framskärm inte blir acceptabla? Skall man svetsa på material på dörren? i vilken ända av dörren?Hur stora springor är lämpliga (vad var specen i Fords process)?Tacksam för alla tips.mvh, Mats Quote
JanneJ Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Hur gör man om gliporna mot antingen bakskärm eller framskärm inte blir acceptabla? Skall man svetsa på material på dörren? i vilken ända av dörren?Det går alldeles utmärkt att lägga på material på dörrkanten med migsvetsen. Bygg aldrig upp en kant med spackel, förr eller senare spricker det.Jämna springor gör hur mycket som helst för helhetsintrycket, lägg ner den tid som krävs och du kommer att bli nöjd och stolt.Lycka till Quote
JohnB Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Hej ni gamla rävar som gjort detta tidigare,mitt projekt (cabbe -66) börjar närma sig lack. Nu har jag börjat montera dörrar och framskärmar. Fick dit dörrarna med hygglig passning mot bakskärm och tröskel men när jag fortsatte med framskärmarna så ser det inte bra ut, framför allt på vänstersidan (där det ändå sitter en originalskärm). Glipan är inte parallell utan blir större uppåt.Finns det nån bra metod? Skall man börja med huven sedan skärmarna och fronten och avsluta med dörrarna? Vilka trix finns det för att justera in framskärmen (mot cowl och dörr)?Hur gör man om gliporna mot antingen bakskärm eller framskärm inte blir acceptabla? Skall man svetsa på material på dörren? i vilken ända av dörren?Hur stora springor är lämpliga (vad var specen i Fords process)?Tacksam för alla tips.mvh, MatsOm karossen er tom (Utan motor/låda og inrede), kom i håg att karossen sjunker lite i hop nær allla delar monteras. Cab karossar er mjuka John Quote
Tobias CMC1505 Posted October 30, 2008 Report Posted October 30, 2008 Det är ju en "amerikanare". Allt under 1cm spricka är ju rena lyxet! Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 30, 2008 Report Posted October 30, 2008 Hej.Har försökt förklara detta sedan 1985 när jag böjadeatt meka Mustang, en original Mustang från fabrikenhadde inte en enda del som satt 100%. De Mustanger som fick den s.k. 100%iga passformenvar de som var tillverkades för reklam i Tv o övrigmedia. Att göra en Mustang 100% passform är något för densom har för avsikt att ställa ut i första hand, jag anseratt det lite att överarbeta, det är mer falskt att fuska till springor. Quote
ThomasFB Posted October 30, 2008 Report Posted October 30, 2008 Jo, har själv haft USA- tillverkade bilar där bakaxeln är nästan en tum över på sidan, korsmått som avviker 20-25 mm, hjälpramen framtill felmonterad både vertikalt och horisontellt osv. Därför är det givande att ha hobbybilar tillverkade utanför Amerika också, och inte racka ner på mera sofistikerad teknik. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.