Jump to content

Montera kompressor/trim


Gäst

Recommended Posts

Härligt, nu har man lite mer kött på benen...

Detta eventuella projekt ska jag suga på ett tag, tror jag. :roll:

Guld, detta forum.

Stort Tack, Arno.

Köp, köp, köp :D

Har en Whipple/Ford Racing och det är ett grymt härligt bottendrag. Klart den drar lite mer soppa, speciellt om du gasar lite. Det är dock möjligt att ligga runt litern med cruise control, det hänger mycket på tunen. Montering kan du klara av själv om du är händig och har mekat bil förut, det svåraste tyckte jag var att byta soppapumpen - och det låter väl inte så svårt :D

Dessvärre är det som AJ säger, mycket vill ha mer. Jag går själv och funderar på om jag skulle byta delar i motorn så jag kan ladda på lite mer... :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tidigare trådar i ämnet var det vägverkets regler som satte stopp för att montera en kompressor, hur har ni som har monterat funderat ang detta, finns det nya "kryphål" ?

Jag har oroat mig hela sommaren hur det skulle gå, tror inte det finns några kryphål direkt. Det handlar nog om hur mycket han som besiktigar bilen vet vad det är för bil och hur det ska se ut i motorrummet.

Nu är den i alla fall nybesiktigad utan anm. Besiktningskillen hjälpte mig till och med att justera lysena som stod lite högt, annars var allt bra :D:D

Link to comment
Share on other sites

Härligt, nu har man lite mer kött på benen...

Detta eventuella projekt ska jag suga på ett tag, tror jag. :roll:

Guld, detta forum.

Stort Tack, Arno.

Köp, köp, köp :D

Har en Whipple/Ford Racing och det är ett grymt härligt bottendrag. Klart den drar lite mer soppa, speciellt om du gasar lite. Det är dock möjligt att ligga runt litern med cruise control, det hänger mycket på tunen. Montering kan du klara av själv om du är händig och har mekat bil förut, det svåraste tyckte jag var att byta soppapumpen - och det låter väl inte så svårt :D

Dessvärre är det som AJ säger, mycket vill ha mer. Jag går själv och funderar på om jag skulle byta delar i motorn så jag kan ladda på lite

mer... :P

Haha ja soppa pumpen var förjävla rolig. mkt större än orginalet. Inte lite trångt eller så :-- Jag funderade ett tag på att sätta i comp cams. men dom som jag har kontakt med i USA så rekommenderade dom en annan tuffare motor annars finns det risk att övriga delar inte hänger med så länge.

Link to comment
Share on other sites

Härligt, nu har man lite mer kött på benen...

Detta eventuella projekt ska jag suga på ett tag, tror jag. :roll:

Guld, detta forum.

Stort Tack, Arno.

Köp, köp, köp :D

Har en Whipple/Ford Racing och det är ett grymt härligt bottendrag. Klart den drar lite mer soppa, speciellt om du gasar lite. Det är dock möjligt att ligga runt litern med cruise control, det hänger mycket på tunen. Montering kan du klara av själv om du är händig och har mekat bil förut, det svåraste tyckte jag var att byta soppapumpen - och det låter väl inte så svårt :D

Dessvärre är det som AJ säger, mycket vill ha mer. Jag går själv och funderar på om jag skulle byta delar i motorn så jag kan ladda på lite

mer... :P

Haha ja soppa pumpen var förjävla rolig. mkt större än orginalet. Inte lite trångt eller så :-- Jag funderade ett tag på att sätta i comp cams. men dom som jag har kontakt med i USA så rekommenderade dom en annan tuffare motor annars finns det risk att övriga delar inte hänger med så länge.

Haha, vill bara stämma in i soppapumpshelvetet !! Jag höll på att få mystisk fibros när jag skulle byta och var beredd å hämta släggan för att få ner skiten i tanken igen. Nåja efter en månad lossade dessutom en slang till orginalpumpen så jag tappade soppatryck. Köpte då en ny pump, Ford racing, helt i onödan eftersom jag inte hade kraft och mod att gå igenom samma helvete igen och kolla igenom pumparna. Nu såg jag efteråt att slangen lossnat :cry: Men som sagt, har man bytt soppapumpen så är resten väldigt enkelt !

Link to comment
Share on other sites

tidigare trådar i ämnet var det vägverkets regler som satte stopp för att montera en kompressor, hur har ni som har monterat funderat ang detta, finns det nya "kryphål" ?

Slinka igenom besiktning med kompressor går nog dock inte alltid, men den blir aldrig laglig för det,,,,,,,

(Tillverkarintyg på bil med kompressor och rätt angiven effekt på registreringsbeviset.)

/Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Okej så det på samma plan fortfarande.

Dock klurigt är ju att enl SFRO, så är det avgasreglerna som gör att man inte får / kan sätta i en kompressor lagligt på nyare bilar.

Men läser man besiktningspapprena så finns där punkten T31F ( som jag försökt hitta mer information om på VV-hemsida)

Så här säger den:

Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enl. A60-regulation.

Sedan punkt T31SA:

Bil med reglerad trevägskatalysator.Bilen ska uppfylla tomgångskraven för personbil enl A40 Punkt 2.15.3.

Det jag fick fram av A40 punken:

Detta gäller för bilar som registreras i bilregistret efter den 1 juli 2002: De lagstadgade avgaskrav vi har i Sverige gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar från och med årsmodell 1976 samt för tunga diselmotordrivna lastbilar och bussar från och med årsmodell 1993

enl vad jag läst på detta forum tidigare är det speciella avgas intyg från tillverkaren som måste fram om man ska sätta på en kompressor, men det motsätter sig ju lite T31F punkten ovan samt informationen på VV hemsida som jag just hittade:

http://www.vv.se/templates/page3____15711.aspx

d. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.

För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläpp vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening.

Får ta och ringa VV och hoppas man får prata med en kunnig person.

Tycker saker och ting är väldigt motsägelsefulla här.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte känner för att lägga ut 50-70k för kompressor och tillbehör som behövs för att inget ska gå sönder för dig, (t.ex koppling, rem spännare yada yada) så kanske lustgas är något för dig?

Ett komplett wet kit går loss på ca 400 dollar om du letar lite, sen lägger du till lite mätare och ett par kilo lustgas och du är klar. Att installera kiten är inte heller något avancerat jobb. Total pris tror jag ligger runt 700-1000 dollar beroende på hur mycket extra grejer du vill ha.

Ett annat plus i kanten är att det går igenom besiktning utan problem.

Det negativa är väl att du inte får använda systemet på vanliga vägar.

Men det får du väl knappast göra med en kompressor heller? ;)

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Lustgas... :twisted:

Ja, jag misstänkte att den var till förra generationen med tanke på priset.

Nja, jag kommer nog vänta med trim, håller redan på att jobba på indraget körkort med 180 märlor i Södra länken etc.

Shit vad gasglad jag blir med den här grymmt roliga bilen. :--

Link to comment
Share on other sites

Lustgas... :twisted:

Ja, jag misstänkte att den var till förra generationen med tanke på priset.

Nja, jag kommer nog vänta med trim, håller redan på att jobba på indraget körkort med 180 märlor i Södra länken etc.

Shit vad gasglad jag blir med den här grymmt roliga bilen. :--

Jo, inte bara till förra generation. Det fattas en del prylar, t ex spridare, soppapump, tune, slangar, kablar osv som inte är gratis !

Södra länken är grym, fast man behöver inte köra 180, det låter rätt bra från stillastående upp till 100 åxå !!

Lustgas tar man till när kompressorn börjar kännas slö !

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog dröja ett tag innan du tröttnar på din kompressor iallafall om du kör den nya whipplen ;)

Men i vilket fall så tycker jag lustgas verkar vara ett bra alternativ om man som jag bara kör på helger osv.

Kiten är ju väldigt smidiga och användarvänliga nuförtiden.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte känner för att lägga ut 50-70k för kompressor och tillbehör som behövs för att inget ska gå sönder för dig, (t.ex koppling, rem spännare yada yada) så kanske lustgas är något för dig?

Ett komplett wet kit går loss på ca 400 dollar om du letar lite, sen lägger du till lite mätare och ett par kilo lustgas och du är klar. Att installera kiten är inte heller något avancerat jobb. Total pris tror jag ligger runt 700-1000 dollar beroende på hur mycket extra grejer du vill ha.

Ett annat plus i kanten är att det går igenom besiktning utan problem.

Det negativa är väl att du inte får använda systemet på vanliga vägar.

Men det får du väl knappast göra med en kompressor heller? ;)

Lycka till

Orginal kopplingen borde la iaf hänga med uppåt 500-600 hk. Men däremot bör man la passa sig för så att kompressor remmen inte slirar sånt kan man försöka med att sätta dit andra större hjul på t.ex vattenpumpen. när jag köpte mindre kompressorhjul 3,2 Inch. Orginal 4, så skickade dom med ett större hjul till vattenpumpen för att förhoppningsvis slippa att remmen slirar, en annan grej som kan hända oxå är att remmen nöts ut så pass mkt att den går av o gör ett jättemärke i motorhuven.

Link to comment
Share on other sites

Orginal kopplingen verkar tyvärr inte klara den belastningen, har läst om flertalet fall där kopplingen slirar runt 400 hästar, på bakhjulen då. Så ca 460 hp i motorn.

Men visst kan man köra på orginal på ett tag, men ska man ändå sätta dit kompressor så hade iallafall jag bytt min koppling samtidigt, speciellt om du har kört ett par tusen mil med den redan.

Du har också en risk att böja rem spännaren om du piskar på för mycket vid starter osv, går att lösa med en lite kraftigare sådan, kommer inte ihåg om det är Steeda som gör den andra, men det finns iallafall.

Finns en annan bred på remen också, kommer inte ihåg exakt storlek på den men den bredare remmen så går du nästan helt säker från bält slirning.

Sen kan man skaffa sig en olja uppsamlare till kompressorn.är också en ganska vettig investering.

Och så kan man i princip fortsätta hur långt som helst på den listan om man vill, finns alltid något mer man kan göra känns det som :)

Link to comment
Share on other sites

Orginal kopplingen verkar tyvärr inte klara den belastningen, har läst om flertalet fall där kopplingen slirar runt 400 hästar, på bakhjulen då. Så ca 460 hp i motorn.

Men visst kan man köra på orginal på ett tag, men ska man ändå sätta dit kompressor så hade iallafall jag bytt min koppling samtidigt, speciellt om du har kört ett par tusen mil med den redan.

Du har också en risk att böja rem spännaren om du piskar på för mycket vid starter osv, går att lösa med en lite kraftigare sådan, kommer inte ihåg om det är Steeda som gör den andra, men det finns iallafall.

Finns en annan bred på remen också, kommer inte ihåg exakt storlek på den men den bredare remmen så går du nästan helt säker från bält slirning.

Sen kan man skaffa sig en olja uppsamlare till kompressorn.är också en ganska vettig investering.

Och så kan man i princip fortsätta hur långt som helst på den listan om man vill, finns alltid något mer man kan göra känns det som :)

Min motoreffekt ligger runt 500 Hk med trimmet. men jag vet ej exakta siffror eftersom jag inte har bänkat den. men min koppling har hållit än så länge. Men funderar på att byta upp mig lite till en koppling som tål lite mer.

Jag tror min remmspännare redan har fått sig en smäll. för ett jävla oväsen ibland. har en beställt hem en remmspännare från en

Roush P51-A. Den ska tyligen tåla endel.

Kolla bild nr.3 där dom har satt dit ett öppet filter på oljelocket. ser rätt tuff ut :-- Vet ej om det fyller nån funktion

http://s197forum.com/forum/showthread.php?t=6107

Link to comment
Share on other sites

Det varierar givetvis en del från bil till bil om kopplingen slirar. Men i vilket fall så kan man nog planera in den omkostnaden inom det närmaste året efter man smällt på kompressorn :)

Fick du inget intyg med när du köpte bilen på vad den bänkade?

Jag har sett ett par rusch mustanger där dom har fått med ett par sådana intyg.

På den ena bilden där har du ju den nya spännaren, ser väldigt stabil ut.

Om det nu är samma som är på mustangen dvs.

Angående luftfiltret så blir det kanske svalare där nere med hjälp av ett filter istället för ett lock?

Link to comment
Share on other sites

Det varierar givetvis en del från bil till bil om kopplingen slirar. Men i vilket fall så kan man nog planera in den omkostnaden inom det närmaste året efter man smällt på kompressorn :)

Fick du inget intyg med när du köpte bilen på vad den bänkade?

Jag har sett ett par rusch mustanger där dom har fått med ett par sådana intyg.

På den ena bilden där har du ju den nya spännaren, ser väldigt stabil ut.

Om det nu är samma som är på mustangen dvs.

Angående luftfiltret så blir det kanske svalare där nere med hjälp av ett filter istället för ett lock?

Köpte bilen av en Bilfirma, va en tidigare ägare på den i Usa troligvis så har väl han slängt alla sånna papper. Men vad jag har fått veta så ska 05:ans modell ge ca 430 Hk på hjulen ifrån fabrik. 06 o o uppåt me 281 CUI motorn så är det 465 HK.

Det är Thump RRR:s Aluminium remmspännare. Ska tydligen palla för väldigt mkt effekt.

Ja det är nog så att det är för att få bättre kylning

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att kopplingen är förstärkt från början på S281SC modellen?

Kan inte hitta att den är det på hemsidan men den borde ju på något sätt vara förstärkt eftersom att dom släpper ut bilen med så mycket hästar.

Men du märker väl det efter ett tag :)

Kanon snygga säten du har i den där måste jag säga, verkligen läckert.

Funderar själv på vilka säten jag ska sätta in i min (Standard GT 05a) när jag väl kommer så långt, men jag har inte kunnat bestämma mig ännu.

Kanske skulle fråga nån firma om dom bara kan sy upp nytt skinn med lite mer stoppning runt om så man sitter lite tightare.

EDIT: Resten av bilen är kanon snygg också föresten ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att kopplingen är förstärkt från början på S281SC modellen?

Kan inte hitta att den är det på hemsidan men den borde ju på något sätt vara förstärkt eftersom att dom släpper ut bilen med så mycket hästar.

Men du märker väl det efter ett tag :)

Kanon snygga säten du har i den där måste jag säga, verkligen läckert.

Funderar själv på vilka säten jag ska sätta in i min (Standard GT 05a) när jag väl kommer så långt, men jag har inte kunnat bestämma mig ännu.

Kanske skulle fråga nån firma om dom bara kan sy upp nytt skinn med lite mer stoppning runt om så man sitter lite tightare.

EDIT: Resten av bilen är kanon snygg också föresten ;)

Enligt Saleen sjävla så är det Mustang GT orginal koppling. MEn däremot på Extreme modellen så är det inte orginal koppling, vet ej hur det är på nyare SC modellerna.

Enligt mig själv så tycker jag sätena e skitsköna, men ingen höjdare om man ska åka på bana :P då blir det att dra åt bältet extra hårt :-- hade ju inte vart fel om sätena var mer skålade.

Läste om nån kille i Bilsport tidningen som har en Orange Camaro som skickade sina säten till Thailand han bad dom sy ny klädsel till den till för en väldigt billig peng. Kanske vore nått? :D

Link to comment
Share on other sites

Ofan, då får du återkomma när den börjar bli sliten så får vi se vad som stämmer :)

Hur långt har den gått nu?

njee, skicka ända dit har jag nog ingen lust med, jag hade nöjt mig med t.ex roush sätena, dom var väldigt sköna att sitta i.

Men dina är klart snyggare.

Får se hur man gör, i vilket fall får det dröja en stund.

Ska ju ha nitrous/kompressor, fälgar, mer ljudisolering och dittan o dattan innan jag kommer så långt.

Link to comment
Share on other sites

Ofan, då får du återkomma när den börjar bli sliten så får vi se vad som stämmer :)

Hur långt har den gått nu?

njee, skicka ända dit har jag nog ingen lust med, jag hade nöjt mig med t.ex roush sätena, dom var väldigt sköna att sitta i.

Men dina är klart snyggare.

Får se hur man gör, i vilket fall får det dröja en stund.

Ska ju ha nitrous/kompressor, fälgar, mer ljudisolering och dittan o

dattan innan jag kommer så långt.

Ja det lovar jag att jag gör :--

Hmm...Cirka 2700 mil

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Glöm inte att en trimmad motor aldrig är bättre än mappningen/tunen som styr allting!

Läs mer här! http://www.nofear-motorsport.se/index.p ... goryID=623

Just nu går det inte att anmäla sig online, utan ni får maila mig på andreas@nofear-motorsport.se

Detta är i princip ett måste om ni vill få ut det som är meningen samt en riktigt bra körbarhet och vettig bränsleförbrukning!

Det går också bra att ringa mig om ni har fler frågor 070 881 3077

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är ny här forumet men jag har läst en hel del som ni skriver, bla att kompressor o automat inte skulle funka har bestält en mustang gt -06 från usa som dom sätter i en 475/hk kompressor på o den har automat och enligt killarna där som ska vara certifierade av saleen så ska det hålla, saleen bilarna går att få med automat och komressor och dom har inte hört talas om något ras, det är viktigt att man uppgraderar dataproramet till lådan så att den växlar hårdare.

Tack annars för ett bra forum vi kommer nog att höras flera gånger, ska sätta in en bild på bilen när den kommer hem.

MVH Magnus :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...