Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har varit och bromsat mach 1:an på rullande landsväg. Men har en markant "dipp" eller avrullning vid ca 5300.(332hk/433mn)Som sedan hoppar upp ngr varv igen. Som jag inte vet hur jag ska få till. Testat backa tändning för att utesluta spikning etc varpå kurvan såg likadan ut fast ngt lägre efter hela pullet. Lamdavärdet såg jättebra ut under hela bromset också. ska man vara petig så kanske lite åt det fetare hållet. men det ska inte påverka heller tycker jag. inte soppabrist i alla fall.

Mina gissningar är kanske ventilfjädertryck eller kamaxel.

motor är en

351c 4v med torker+750dubbelp. msd 6al+8580 fördelare.

chet herbert I4N kamaxel(224/234-0.050 0.536/0.562lyft) med cranehydr lyftare . Kammens område är ca 2500-6800rpm

har bild på dynopappret som jag kan maila om nån vill ge tips.

janne

Posted

Vad undrar du över. Om dina värden är uppmätta på bakhjulen så är det väl ganska bra prestanda.

Undrar du varför den dippar efter 5300varv?

Posted

332hk på motor. 278 på bakhjulen.

cranehydr std lyftare.(L900)

ventilfjädrar comp cams 972-16 (1.460 outer w damper.)

std plåtvippor, dock nya

har faktiskt inte kollat upp fjädertryck ännu. ska se om jag hittar uppgift på vilket tryck de hade som nya. nu har jag ju dessutom kört 12-1500 mil med dem.

kurvan är rak och fin till ca5300/325hk dippar till 5800-10hk sen vänder den upp till 6000/332hk där chippet bryter.

Posted

Förmodar att du fått samma resultat på flera tester, vilket gör att det är konsekvent i varje fall.

Man tänker på fjädrarna först och främst, men eftersom den sen direkt tar igen, och varvar förbi upp till 6000 så får man ta sig en funderare.

Alternativ

Jag blir lite osäker när det gäller fallhöjden på avgassidan på 4v Cleveland, ut mot grenrören. Avgasportarna har en konstigt fallande vinkel om nu det skulle kunna påverka vid ett visst varvtal. Väldigt långsökt kanske , och om det visar sig på det sättet vet jag ej. Jag monterade avgasplattor som rätade ut vinkeln just på sådana toppar för 15 år sedan. Jag kommer ihåg att efter dynotester gjorda i USA på Clev med 4V toppar, fick man fram en märkbar förändring efter enkel bearbetning av avgassidan. Både bättre vrid och tidigare gassvar.

Fast naturligtvis kan det vara så enkelt som fjädrarna, det är ju det första man tänker på.

Kan också vara tändningen eller ett förgasarproblem.

Har inte med detta att göra, men du skulle nog testa motorn med ett steg mindre förgasare om du kör mek dubbelpump. Förslag, 600-650 eftersom du inte tänker varva mer än ca 6000. Ger rappare gassvar

  • 2 weeks later...
Posted

Har provat både med fördelare med brytarspetsar samt en 650 d-pump.och nu senast med brytarlös msd fördelare och 750 d-pump.

Markant förbättring blev det under2000 varv(+50hk vid 2000) samt en höjning längs hela reg, fast med samma "dipp" på topp. Tycker därför att jag kan lämna tändn+soppa biten.

Blir nog att byta fjädrar om de visar sig att de kroknat samt bättre lyftare.

Siktar givetvis på att få fler hk än 332 på pappret 300 var ju std. 380 kändes som ett lämpligt mål. får jag bara den till att dra utan att krokna så bör den nog ta dig dit.

Tack för tips och synpunkter alla.

  • 4 years later...
Posted

Tänkte kommentera mitt eget ämne. Dock flera år gammalt , men har inte rivit motor förrän nu. Hängt i motorstöd sedan jag bytte till starkare snurra 2 år sen.

Nedsliten kamnock var enda skavank jag hittat och det kan förklara dippen på höga varv.

I och med det är min orginalmotor så får den uppfräschning i samma anda, med ringar lager orginalkam styrningar fjädrar etc.

Ska skanna in dynopapper på nya motorn vid tillfälle.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...