janne Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Har varit och bromsat mach 1:an på rullande landsväg. Men har en markant "dipp" eller avrullning vid ca 5300.(332hk/433mn)Som sedan hoppar upp ngr varv igen. Som jag inte vet hur jag ska få till. Testat backa tändning för att utesluta spikning etc varpå kurvan såg likadan ut fast ngt lägre efter hela pullet. Lamdavärdet såg jättebra ut under hela bromset också. ska man vara petig så kanske lite åt det fetare hållet. men det ska inte påverka heller tycker jag. inte soppabrist i alla fall.Mina gissningar är kanske ventilfjädertryck eller kamaxel.motor är en 351c 4v med torker+750dubbelp. msd 6al+8580 fördelare.chet herbert I4N kamaxel(224/234-0.050 0.536/0.562lyft) med cranehydr lyftare . Kammens område är ca 2500-6800rpmhar bild på dynopappret som jag kan maila om nån vill ge tips.janne Quote
JH Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Vad undrar du över. Om dina värden är uppmätta på bakhjulen så är det väl ganska bra prestanda.Undrar du varför den dippar efter 5300varv? Quote
Gresse Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 För klena ventilfjädrar eller för mycket pre-load på lyftarna som pumpar upp sig och låter aldrig ventilerna stänga helt. Quote
janne Posted November 13, 2008 Author Report Posted November 13, 2008 332hk på motor. 278 på bakhjulen.cranehydr std lyftare.(L900)ventilfjädrar comp cams 972-16 (1.460 outer w damper.)std plåtvippor, dock nyahar faktiskt inte kollat upp fjädertryck ännu. ska se om jag hittar uppgift på vilket tryck de hade som nya. nu har jag ju dessutom kört 12-1500 mil med dem.kurvan är rak och fin till ca5300/325hk dippar till 5800-10hk sen vänder den upp till 6000/332hk där chippet bryter. Quote
JH Posted November 14, 2008 Report Posted November 14, 2008 Förmodar att du fått samma resultat på flera tester, vilket gör att det är konsekvent i varje fall. Man tänker på fjädrarna först och främst, men eftersom den sen direkt tar igen, och varvar förbi upp till 6000 så får man ta sig en funderare.AlternativJag blir lite osäker när det gäller fallhöjden på avgassidan på 4v Cleveland, ut mot grenrören. Avgasportarna har en konstigt fallande vinkel om nu det skulle kunna påverka vid ett visst varvtal. Väldigt långsökt kanske , och om det visar sig på det sättet vet jag ej. Jag monterade avgasplattor som rätade ut vinkeln just på sådana toppar för 15 år sedan. Jag kommer ihåg att efter dynotester gjorda i USA på Clev med 4V toppar, fick man fram en märkbar förändring efter enkel bearbetning av avgassidan. Både bättre vrid och tidigare gassvar.Fast naturligtvis kan det vara så enkelt som fjädrarna, det är ju det första man tänker på.Kan också vara tändningen eller ett förgasarproblem. Har inte med detta att göra, men du skulle nog testa motorn med ett steg mindre förgasare om du kör mek dubbelpump. Förslag, 600-650 eftersom du inte tänker varva mer än ca 6000. Ger rappare gassvar Quote
bosewallius Posted November 14, 2008 Report Posted November 14, 2008 Tror inte det ar fjadrarna eftersom den kommer tillbaka. Verkar inte logiskt. Personligen tror jag det ar tandningen (distributor).Mvh Bosse Quote
janne Posted November 26, 2008 Author Report Posted November 26, 2008 Har provat både med fördelare med brytarspetsar samt en 650 d-pump.och nu senast med brytarlös msd fördelare och 750 d-pump.Markant förbättring blev det under2000 varv(+50hk vid 2000) samt en höjning längs hela reg, fast med samma "dipp" på topp. Tycker därför att jag kan lämna tändn+soppa biten. Blir nog att byta fjädrar om de visar sig att de kroknat samt bättre lyftare.Siktar givetvis på att få fler hk än 332 på pappret 300 var ju std. 380 kändes som ett lämpligt mål. får jag bara den till att dra utan att krokna så bör den nog ta dig dit.Tack för tips och synpunkter alla. Quote
janne Posted January 24, 2013 Author Report Posted January 24, 2013 Tänkte kommentera mitt eget ämne. Dock flera år gammalt , men har inte rivit motor förrän nu. Hängt i motorstöd sedan jag bytte till starkare snurra 2 år sen.Nedsliten kamnock var enda skavank jag hittat och det kan förklara dippen på höga varv.I och med det är min orginalmotor så får den uppfräschning i samma anda, med ringar lager orginalkam styrningar fjädrar etc.Ska skanna in dynopapper på nya motorn vid tillfälle. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.