Jump to content

390 toppar??hjälp


Mr.GT-68

Recommended Posts

Hej!

Jag problem att hitta vilken sorts toppar jag har. :cry:

Jag har en bok men numren finns inte i boken och hittar inget på internet. :evil:

Så nu hoppas jag någon har en JÄTTE bra bok eller vet någon sida där jag kan söka på mina nummer.

Numren är

topp nr:1

C1AE 6090-A det står även 40 och DIF :shock:

topp nr:2

C6TE-G det står även 18 och DIF :shock:

Kan någon hjälpa mig vore jag tacksam

Link to comment
Share on other sites

Har tittat i lite olika böcker och kan inte garantera att det jag påstår är sant och riktigt, men kanske lite hjälp på vägen. Det där med gjutnummer kan också ha varianter....

Som exempel kan vi utgå från boken BB Ford Engines "By Steve Christ" och där utläser att den ena toppen C1AE 6090A kan härstamma från en 61-63 352 eller 390

Den andra C6TE-G kan eventuellt komma från antingen en -66 std 352, 390, 410, 428 eller en Ford truckmotor. Lite svårt att tolka varianterna fullt ut.

Det kanske vore bättre om skaffade ett par identiska toppar att sätta på.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sam!

Jag har BB boken men jag fick inget förnuftigt ut av den. :?:

Och ja det vore kul å ha identiska toppar, jag är ju inte så himmla intresserad av orginal nr. :roll:

Men jag hoppas då att de är lika i alla mått pryttlar.

Kanske det finns någon som har en annan bok???

Tack Sam för visat intresse, vad har du motor i din bil? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jag har exakt likadana toppar på min 390 och jag har också undrat över dessa :) Detta är vad jag har hittat på olika forum på nätet.

"If you want a torque monster that'll tow, haul, and make up to 400HP, then The C8AE-H is likely the stronger performer.

If you plan to rev and make even more horsies at higher rev levels, then the C6TE heads with exhaust ceiling and valve mods are likely the way to go."

C6TE-G heads are off a '66 250hp 352. They are FE heads, D style chambers, 73-76cc typical, standard valve sizes, tall intake ports, raised exhausts with no antireversion lip. These can be good heads for performance, open up the throats and stick in some CJ valves.

Actually, it's the truck equivalent of the C6AE-R car head.

There are also marine heads with the same characteristics, except with C6JE prefixes.

They're good performance heads once they get a little massaging."

Link to comment
Share on other sites

Halloj dread!

Hade du även en topp med nummer C1AE 6090-A?

Vore trevligt å höra vad du har för övrigt i din motor(eller det kanske är hemligt). :D

Kanske du har lite delar över tex vippor mm 8)

Link to comment
Share on other sites

Måste nog rätta mig lite, ena toppen har # C6TE-G och den andra har # C6AE-6090R. Tyckte bara jag kände igen nuffrorna när jag läste ditt inlägg :)

Om du inte redan känner till det så kan jag rekommendera FE-forumet när du funderar över din motor. Sök där ska du se att du hittar info om din andra topp.

Nej jag har inga hemligheter i min maskin :) Det är inte ens min skapelse utan är ihop plockad av någon som körde den i en Hot Rod under 90-talet. Det är dock originalblocket (och det mesta däri) men topparna är som sagt bytta samt insuget som nu är ett 2x4 alu med # C3AE-9425-J vilket lär komma från en -66 Galaxie 427 Low Riser, enligt Warner Roberts bok "Ford Parts Identifier".

Förgasarna är nog det osexigaste man kan sätta under huven och det är två stycken spread bore Carter thermo-quad. Fula och till större delen gjorda av plast, ja det lär vara något annat mtrl än just plast men det ser ut som plast. Men den lät bra när vi prokörde den efter renovering, så nu är det bara att se om den kan prestera något oxå när jag nu blir klar med resten av bilen ;)

Lycka till med sökandet!

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag bugar och bockar dread.

Tur att det finns såna som visar intresse, vad vore vi utan dom.

har kollat lite på sidan du gav mig, men nu orkar jag inte mer för i dag så jag får ta upp jakten i morgon.

Tack än en gång

/Håkan :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Titta här http://www.ford-y-block.com/cylinderheadchart.htm

http://www.geocities.com/mustang_man_19 ... coder.html

http://www.butlers-a1.com/fordm.htm

Hej!

Jag problem att hitta vilken sorts toppar jag har. :cry:

Jag har en bok men numren finns inte i boken och hittar inget på internet. :evil:

Så nu hoppas jag någon har en JÄTTE bra bok eller vet någon sida där jag kan söka på mina nummer.

Numren är

topp nr:1

C1AE 6090-A det står även 40 och DIF :shock:

topp nr:2

C6TE-G det står även 18 och DIF :shock:

Kan någon hjälpa mig vore jag tacksam

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...