Jump to content

Vad är det här? Mystiska toppar till 289.


Burgis

Recommended Posts

Vad är pinnarna till för som sitter i utblåsen? Allt jag kan komma på är att man ska läsa av färgen för att se om den går fett eller för snålt. Men jag VET inte. Det brukar man ju kolla på tändstiften.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är första generationen smoggtoppar, dom pluggade hålen

är för anslutning till en s.k. termaktorpump. :?

Pumpens uppgift var att trycka in luft i förbränning på avgas-

ventilen sida och blanda ut avgasen med luft. :shock:

Fusk säger många och det var just vad det var, man tunnade

ut avgaser med att pumpa in luft. :(

Första generationen av denna typ kom redan 1966 och då

på bilar som skulle säljas och köras i Kalifornien. 8)

Jag brukar råda folk att titta efter just dessa spår av termaktor

för att få veta att det är en äkta Kaliforniabil. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det där med att pumpa in luft för att blanda ut avgaserna är väl lite si o så... Funktionen är ju dock att man får en längre förbränning av avgaserna ute i grenrören... Normalt pumpar man ju ut ganska mycket oförbränd bränsle/luftblandning via avgaserna, speciellt om man har en kam med bra överlapp eller kör överladdat med för stor kam så att säga... Inte alltför ovanligt att man tex blåser ett par deciliter milen rätt ut med denna kombination...

Åter till ämnet - när man trycker in luft bakom avgasventilen i toppen tillförs massa frisk luft och därmed syre till de avgaser som motorn själv alstrat. När dessa blandas och nytt syre tillförs blandningen uppnås återigen förutsättningen för brand i gasblandningen och avgaserna brinner åter en liten stund med renare utsläpp som följd av att mindre mängd oförbrända gaser släpps ut i bakändan... kan låta lite klurigt...

Visst kan man späda luften via en smoggpump också men då kommer även syrehalten öka som följd... så en modern bil med fyra eller femgaskrav på besiktninen så gäller det att samspelet stämmer... Men på de här gamla med bara Co har det ju mindre betydelse...

Kapa av rören så andas det lite lättare...

Annan gång man kan ha nytta av en smogpump och faktiskt få motorn att prestera mer är som vilka tex Porsche har gjort - vet inte hur det är i dagsläget dock... Håller själv på med en Porsche 930/911Turbo från 1981 där man änvänder smogpumpen för att öka avgasförbränningen i grenrören och på så vis få bättre snurr och respons på turbon... Många "räserbilar" idag använder ju sig av lustgas på startplattan för att få igång de stora turboaggregaten innan motorn själv levererar den mängd avgaser som krävs...

Kanske spårade ur lite med detta inlägg - Men att det bara späder avgaserna med en smogpump är inte fel, bara lite grovt förklarat...

Ha det bäst!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är första generationen smoggtoppar, dom pluggade hålen

är för anslutning till en s.k. termaktorpump. :?

Pumpens uppgift var att trycka in luft i förbränning på avgas-

ventilen sida och blanda ut avgasen med luft. :shock:

Fusk säger många och det var just vad det var, man tunnade

ut avgaser med att pumpa in luft. :(

Första generationen av denna typ kom redan 1966 och då

på bilar som skulle säljas och köras i Kalifornien. 8)

Jag brukar råda folk att titta efter just dessa spår av termaktor

för att få veta att det är en äkta Kaliforniabil. ;)

Min bil är också från Kalifornien och jag hade också slags avgasrening i form av slang som gick från ena toppen till den andra men det var inte byggt som -66 års mustanger samt det verkar ha saknats en *luftpump* på motorn för driva runt systemet. Fästet till pumpen sitter dock kvar på min motor. Numera kör jag utan slangen och motorn går lika bra som tidigare. Vissa hävdade att det stal hästkrafter men jag har inte märkt nån skillnad....

Link to comment
Share on other sites

Hej.

På 67 är rörkammen borta och man har gjort kanalerna

i gjutningen, de finns alltså färdiga kanaler i topparna,

på dessa toppar sitter bara en ingång på vardera sida. :shock:

På höger sida sitter ingången i sidan framför grenrör

i framkant och på vänster sitter ingången i bakakant. :?

Även kanistern filter eller luftpumpens utseende är olika

66 och 67, se bild som är från mitt reportage i klubbtidning

Forum nr2 2002. ;)

Här ser man röret som går in i toppens framkant, filter,

pump, reportaget gjordes på min dåvarande 67FB. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Höll på med det här ämnet en gång i tiden i kemin i skolan och det fans faktiskt en hel del bra saker med dessa smogpumpar. Det var inte bara att dom pumpa in luft utan som tidigare i tråden beskrevs så vart det en efter förbräning i grenrören som gynnar miljön och oss själva i slut änden.

Där flertalet farliga ämnen togs ner, förutom Co halten som är lättast att mäta.

precis som den mystiska EGR ventlien gör som sänker förbräningstemperaturen för att ta bort vissa giftiga ämnen ur avgaserna, när motorn ändå inte behöver prestera fullt ut, för vid full gas och del last är ju ändå EGR ventilen ur funktion.

Så ta inte bort det, tänk på oss, vi gynnas av det.

Gjorde även mätningar på en Sierra 2,8i från 1988 som hade ett modernare system med puls air ventiler som gjorde att man inte behövde ha en mekanisk pump utan använde sig av avgaspulserna för att pumpa in luft vid avgasventilerna.

plugga man luft tillförseln till systemet så gick Co halten upp från 0,3% Co till 5,5% Co så visst gör det skillnad systemet.

Vi testa även att fetta på Sierran och vid 9% CO halt med bortkopplat puls air system, så kunnde fortfarande puls air systemet ta ner Co halten till 0,4% Co på tomgång när vi koppla in puls air systemet igen..

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej.

På 67 är rörkammen borta och man har gjort kanalerna

i gjutningen, de finns alltså färdiga kanaler i topparna,

på dessa toppar sitter bara en ingång på vardera sida. :shock:

På höger sida sitter ingången i sidan framför grenrör

i framkant och på vänster sitter ingången i bakakant. :?

Även kanistern filter eller luftpumpens utseende är olika

66 och 67, se bild som är från mitt reportage i klubbtidning

Forum nr2 2002. ;)

Här ser man röret som går in i toppens framkant, filter,

pump, reportaget gjordes på min dåvarande 67FB. 8)

Så var röret med slangen dragen dvs från höger topp till vänster topp fast skillnaden var att det gick raka vägen mellan varandra utan nån pump var inblandad eftersom det satt inget där.. Minns att röret som satt fast i toppen var av klent metall för det höll ändå på att gå sönder innan det demonterades.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Höll på med det här ämnet en gång i tiden i kemin i skolan och det fans faktiskt en hel del bra saker med dessa smogpumpar. Det var inte bara att dom pumpa in luft utan som tidigare i tråden beskrevs så vart det en efter förbräning i grenrören som gynnar miljön och oss själva i slut änden.

Där flertalet farliga ämnen togs ner, förutom Co halten som är lättast att mäta.

precis som den mystiska EGR ventlien gör som sänker förbräningstemperaturen för att ta bort vissa giftiga ämnen ur avgaserna, när motorn ändå inte behöver prestera fullt ut, för vid full gas och del last är ju ändå EGR ventilen ur funktion.

Så ta inte bort det, tänk på oss, vi gynnas av det.

Gjorde även mätningar på en Sierra 2,8i från 1988 som hade ett modernare system med puls air ventiler som gjorde att man inte behövde ha en mekanisk pump utan använde sig av avgaspulserna för att pumpa in luft vid avgasventilerna.

plugga man luft tillförseln till systemet så gick Co halten upp från 0,3% Co till 5,5% Co så visst gör det skillnad systemet.

Vi testa även att fetta på Sierran och vid 9% CO halt med bortkopplat puls air system, så kunnde fortfarande puls air systemet ta ner Co halten till 0,4% Co på tomgång när vi koppla in puls air systemet igen..

Mvh

MrV8

Pratar du om CO-halten på Sierran (väcker en del minnen om sådan bil)eller Mustang? Om det gällde Mustang, kollade jag upp CO-värderna på min bil som mättes på bilprovningen med och utan *avgasreningen* som det pratas om här.

Före demontering: CO 4,9

Efter demontering: CO 2,3

Ändå har jag inte mixtrat med förgasaren. Endast byte av brytarkontakter, tändkablar, tändstift...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...