Jump to content

Tankproblem på din musse - nu är det billigt att fixa


grufman

Recommended Posts

Ford har beslutat att sänka priset på bränsletanken, och gjort om sitt servicemeddelande.

Förr kostade en ny tank & tankrör runt 10 000kr.

Nu behöver man bara byta tank, och den kostar ENDAST 2186kr inkl moms. Om man är lite händig byter man tanken själv.

Det blir inte billigare än så.

Vi kommer ta hem en ENORM laddning bränsletankar, så passa på nu.

Link to comment
Share on other sites

Ford har beslutat att sänka priset på bränsletanken, och gjort om sitt servicemeddelande.

Förr kostade en ny tank & tankrör runt 10 000kr.

Nu behöver man bara byta tank, och den kostar ENDAST 2186kr inkl moms. Om man är lite händig byter man tanken själv.

Det blir inte billigare än så.

Vi kommer ta hem en ENORM laddning bränsletankar, så passa på nu.

bara lite nyfiken, hur många kan det finnas som måste byta tank på sin nya mustang ? :roll: Kan förstå att det finns många som byter sina sönderrostade på de gamla bilarna men man tycker inte att de nya borde "hunnit" rost igenom ännu på de nya?

Bara lite nyfiken

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

Axel, såvitt jag förstår handlar det om att de tidiga tankarna inte kunde svälja bensinen när man tankade. Ford har skickat ut flera TSB om problemet och det har inget med rost att göra.

Link to comment
Share on other sites

Axel, såvitt jag förstår handlar det om att de tidiga tankarna inte kunde svälja bensinen när man tankade. Ford har skickat ut flera TSB om problemet och det har inget med rost att göra.

that makes sence, alltid roligt att veta "varför"

Tackar

Link to comment
Share on other sites

Det finns 606 mustanger av årsmodell 05 i sverige. Hälften lär ha grymma tankproblem. Hur många tankar ska jag beställa? 300?

Vad jag har hört så löser inte tankbyte problemet fullt ut. Så varför ska vi byta? Träffade en person i somras och han sade att hans bil fortfarande slår av munstycket fast han bytt tank osv för över 10 000kr...

Link to comment
Share on other sites

Det finns 606 mustanger av årsmodell 05 i sverige. Hälften lär ha grymma tankproblem. Hur många tankar ska jag beställa? 300?

Vad jag har hört så löser inte tankbyte problemet fullt ut. Så varför ska vi byta? Träffade en person i somras och han sade att hans bil fortfarande slår av munstycket fast han bytt tank osv för över 10 000kr...

Det är numera 09'ans tank som gäller. Det kanske var 06'an han bytte till... nån här kan ju höra av sig så kan vi göra ett testbyte... nån som är sugen?

Link to comment
Share on other sites

Det är numera 09'ans tank som gäller. Det kanske var 06'an han bytte till... nån här kan ju höra av sig så kan vi göra ett testbyte... nån som är sugen?

Om ett halvår kanske, eller när dom nu får för sig att sopa bort allt grus. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 06'a och har inte märkt några problem vid tankning, däremot samma station samma pump, samma oktantal så har jag problem med att den slår av både när jag tankar min Jeep och min Koreanska SUV.....

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja köpa en direkt..... men det blir kanske lite tokigt om man med hjälp av Motorcentralen gjort habrovinken, "ta bort överfyllnadsskydd/en del av röret", vilket bara hjälpte marginellt, och i såna fall skulle jag vilja bygga tillbaka det gamla tankröret....

Kanske ligger och skräpar hos MotorCentralen... får kolla

Link to comment
Share on other sites

Har en 06:a som fortfarande strular ibland (trots flera åtgärder!)

Dock fortf garanti på min, mao får jag ta och puscha på byte av tanken till den nya nu så kanske man får ordning på det...

Mitt problem är att det funkar ibland på samma pump/mack men ibland kan jag stå på exakt samma pump som sist och så funkar det inte... :(

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem är att det funkar ibland på samma pump/mack men ibland kan jag stå på exakt samma pump som sist och så funkar det inte... :(

/Jocce

Det beror troligen på att macken har dåligt med sås i tankarna. Då skummar bränslet mer och då går det långsammare att få ner det i bilens tank. Har nämligen samma erfarenhet själv och jag har frågat personalen när det varit svårt att tanka och fått svaret att de har dåligt med bensin.

Link to comment
Share on other sites

Det beror troligen på att macken har dåligt med sås i tankarna. Då skummar bränslet mer och då går det långsammare att få ner det i bilens tank. Har nämligen samma erfarenhet själv och jag har frågat personalen när det varit svårt att tanka och fått svaret att de har dåligt med bensin.

Troligen, hört detta nånstans tidigare!

Dock borde juh problemet gå att lösa, då det inte ska vara så, oavsett hur det är i tanken på macken!

Ett annat problem jag har är att när pumpen ska slå av gör den detta lite för sent, dvs det "sprutar tillbaka" en hel del bensin upp ur röret = rinner på lacken osv.... :(

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Troligen, hört detta nånstans tidigare!

Dock borde juh problemet gå att lösa, då det inte ska vara så, oavsett hur det är i tanken på macken!

Ett annat problem jag har är att när pumpen ska slå av gör den detta lite för sent, dvs det "sprutar tillbaka" en hel del bensin upp ur röret = rinner på lacken osv.... :(

/Jocce

Ja så blir det om man inte är vaken. Man måste ju kolla hur många liter bilen dragit och se till att ta det försiktigt i slutet av tankningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja så blir det om man inte är vaken. Man måste ju kolla hur många liter bilen dragit och se till att ta det försiktigt i slutet av tankningen.

He he, jo dock hade jag inte detta problem från början...och problemet har aldrig funnits på nån annan bil jag haft heller...

Så borde juh gå att göra nått åt det tycker man....det jobbiga är juh att ibland har bilen dragit 45-60 liter men slår av redan på 35-40 (eller mindre) vilket gör att man inte "hinner" oavsett hur snabb man är....

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Det är numera 09'ans tank som gäller. Det kanske var 06'an han bytte till... nån här kan ju höra av sig så kan vi göra ett testbyte... nån som är sugen?

Men vad bra, jag sladdar gärna över och byter tank nu. Möjligt?

Best/

Magnus F

Link to comment
Share on other sites

Nu när Statoil har köpt JET - å antalet mackar ska minska - så kanske problemet med bränsleförbrukning minskar - även för de "ungas gäng" :shock::?8):lol:

Vi med gamla 302:or är mest bekymmrade äver literpriset.... :oops:

Å nu kan man gasa på - som i somras - för samma pris som gummans Cheva MatiiZ :roll::roll::roll: ............. varför ställde jag av :x:x:x

Link to comment
Share on other sites

Angående tankproblem, har fått upp "Check Fuel Cap"...dock har jag lixom inget låsbart tanklock eller liknande?

Vad kan vara fel?

/Jocce

Tror du skruvat åt den för dåligt. Är väl nå skumt med trycket i tanken eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skruvat åt den för dåligt. Är väl nå skumt med trycket i tanken eller liknande.

Provat att ta bort o sätta dit locket igen, även tankat 2 gånger sen problemet dök upp...

Får be dem kika på nästa service...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Vad gör det om det tar 5 eller 10 min och tanka ?

Det kan ju vara roligt att dra ut på tiden när man gör något som

kostar 20 kr i sekunden :lol:

Jag har haft 68 cab och en 69 sportroof hade samma problem med

dessa men man är ju sällan så jäktad när man ska fylla på bensin på

en entusiastbil. då är man ju ledig.

Det är som någon skrev innan det beror på var man tankar på endel stationer inga problem andra går det inte få i en liter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...