Jump to content

Tankproblem på din musse - nu är det billigt att fixa


grufman

Recommended Posts

Ford har beslutat att sänka priset på bränsletanken, och gjort om sitt servicemeddelande.

Förr kostade en ny tank & tankrör runt 10 000kr.

Nu behöver man bara byta tank, och den kostar ENDAST 2186kr inkl moms. Om man är lite händig byter man tanken själv.

Det blir inte billigare än så.

Vi kommer ta hem en ENORM laddning bränsletankar, så passa på nu.

Har du nån länk eller så till nån bulletin/meddelande från dem angående detta?

"Min" verkstad verkar inte ha hört talas om detta (trots att de servar MYCKET mustang...)

Börjar tröttna på dem och känns som att så fort som garantin gått ut så kommer du få en ny kund...

Erbjuder du fortfarande fri lånebil?

(Nått som enligt "min" verkstad inte gick att genomföra för då skulle de få dubbla sina priser på service...trots att de redan har betydligt högre priser...)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

tankar är på ingång, kommer anlända samtidigt som våren kommer :-) Vi hör av oss till alla mustangägare.

kanon, ska se hur det går med tankandet i sommar.

Var under bilen ett par tillfällen i vinter och noterade att påfyllnadsröret är ju sjukt smalt, har det blivit bredare på 09'orna?

Link to comment
Share on other sites

tror nog att röret är det stora problemet, men det återstår att se.

<<<<<<<grufman har ett tungt ansvar för att det funkar med deras ombyggnad (dvs tankbyte)framtiden lär fälla dommen strax

Link to comment
Share on other sites

tror nog att röret är det stora problemet, men det återstår att se.

<<<<<<<grufman har ett tungt ansvar för att det funkar med deras ombyggnad (dvs tankbyte)framtiden lär fälla dommen strax

Det är väl TSB 05-4-8 som det handlar om. I USA så garantiersatte Ford tanken på alla 05:or som hade problemet. "The new fuel tank has a

revised internal venting system to improve fuel Refill"

Röret har ju många "Svenska" mustanger fått bytt med blandat resultat.

Link to comment
Share on other sites

tror nog att röret är det stora problemet, men det återstår att se.

<<<<<<<grufman har ett tungt ansvar för att det funkar med deras ombyggnad (dvs tankbyte)framtiden lär fälla dommen strax

Röret är nog inte problemet, för även det nya röret ser lika dant ut. Vi har somsagt en laddning tankar påväg hem, detta är 09'ans tankar och dom har vi aldrig sålt förut. Jag hoppas att dom blir perfekta, men det går ju inte att lova. Jag kommer vara lika nyfiken som ni är. Oavsett vad så lär det inte bli sämre, och det lär inte bli bättre heller eftersom det är "sista" revisionen på tanken. Den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Säkert som många andra så vill jag veta när de första är monterade och testade.

Får i strax över halvtank hos Statoil, och det var efter många om och men med att vrida handtaget och andra tips man hört om. Ska även testa hos JET o se om det är lättare där, sen så har jag även SHELL. Men är ingen kul grej att leta efter speciella mackar och åka med halvtank genom Sverige när man ska semestra.

Link to comment
Share on other sites

Säkert som många andra så vill jag veta när de första är monterade och testade.

Får i strax över halvtank hos Statoil, och det var efter många om och men med att vrida handtaget och andra tips man hört om. Ska även testa hos JET o se om det är lättare där, sen så har jag även SHELL. Men är ingen kul grej att leta efter speciella mackar och åka med halvtank genom Sverige när man ska semestra.

Statoil funkar bra för mig, får lätt i en hel tanl, men inte hos JET. Man måste vrida handtaget direkt, har det väl börjat bråka så är det bara och lägga ner.

Link to comment
Share on other sites

tror nog att röret är det stora problemet, men det återstår att se.

<<<<<<<grufman har ett tungt ansvar för att det funkar med deras ombyggnad (dvs tankbyte)framtiden lär fälla dommen strax

Röret är nog inte problemet, för även det nya röret ser lika dant ut. Vi har somsagt en laddning tankar påväg hem, detta är 09'ans tankar och dom har vi aldrig sålt förut. Jag hoppas att dom blir perfekta, men det går ju inte att lova. Jag kommer vara lika nyfiken som ni är. Oavsett vad så lär det inte bli sämre, och det lär inte bli bättre heller eftersom det är "sista" revisionen på tanken. Den som lever får se.

Hur gick det :?::?::?:

Har ni monterat några "nya" bensintankar och fått in någon feedback? Har du för övrigt ett nummer på den nya TSB:n från FORD.

Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror du skruvat åt den för dåligt. Är väl nå skumt med trycket i tanken eller liknande.

Provat att ta bort o sätta dit locket igen, även tankat 2 gånger sen problemet dök upp...

Får be dem kika på nästa service...

/Jocce

Tjena jag fick samma problem när jag bytte till låsbart tanklock. Bytte tillbaka och felet kvarstod. Efter ett antal tankningar försvann felet. Ringde min Musse kontakt i USA och den snabbare sättet var att ta bort batteriet i 10h så att mussen tappar minnet. Sen funkar det fin fint. Så tipset är köp inte låsbart tanklock.

/MJ

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hur har det gått, funkar tankbytet? Min 06a strular, Statoil går bra som folk säger men inte alltid det finns en sådan i närheten. Varför fixar inte Ford problemet från början innan bilen gick i produktion, de måste ju testat dem?

Link to comment
Share on other sites

Om dessa nya Mustanger vet jag inte mycket, men har en bekant som har en och han hade problem med tankandet. Han kom på att om tändningen är på när man tankar så går det bra ? Nån ventil som är elektrisk? Har ni provat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snälla alla. Det är inte Statoil som tillverkar pumparna eller har ett patent på en viss modell! Det fins ett par leverantörer på den svenska marknaden som tillgodoser behovet av pumpar till oljebolagen. Mitt tips, ta den sunkigaste pumpen. Ju äldre desto bättre.

Link to comment
Share on other sites

Har upptäckt en sak, om tanken nästan är tom så är det hopplöst, men om jag tankar med närmare halv tank så är det bara att blåsa på.

Beror nog på att tankhalvorna har svårt att kommunisera (smal passage) eftersom det är en sadeltank.

Link to comment
Share on other sites

Snälla alla. Det är inte Statoil som tillverkar pumparna eller har ett patent på en viss modell! Det fins ett par leverantörer på den svenska marknaden som tillgodoser behovet av pumpar till oljebolagen. Mitt tips, ta den sunkigaste pumpen. Ju äldre desto bättre.

Min teori är att det beror på vilken firma som installerat eller sköter om pumparna. Det finns ju inte så många firmor likt bensinmontage från Gävle t.ex. Dom jobbar på relativt stora områden. För när jag bodde i Skänninge kunde jag inte tanka på någon pump överhuvudtaget. Jag testade i Linköping, Vikingstad, Mantorp, Mjölby, Skänninge och Motala. Inte en enda pump funkade. När jag sedan flyttade tillbaka till Uppsala var det inget problem längre. Jag har OKQ8 kort och tankar på alla OKQ8 i princip utan problem, det händer att det strular, men sällan! Min teori är alltså att en firma har Östergötland och en annan har Uppland (Bensinmontage ser jag ofta här)...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar tanka på ST1 där jag bor. Den pump jag har tankat med, bråkar gärna när det är ca 10 liter kvar att fylla i. Jag provade med annan pump på samma ställe och gick lättare. När jag hade endast 3 liter kvar i tanken, kunde jag tanka problemfritt dvs full fart på pumpen. Nyligen tankade jag på helt annan ST1 station i annan ort och märkte att den verkade ha högtryckseffekt typ vilket det gick lättare att tanka ända upp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Min teori är att det beror på vilken firma som installerat eller sköter om pumparna. Det finns ju inte så många firmor likt bensinmontage från Gävle t.ex. Dom jobbar på relativt stora områden. För när jag bodde i Skänninge kunde jag inte tanka på någon pump överhuvudtaget. Jag testade i Linköping, Vikingstad, Mantorp, Mjölby, Skänninge och Motala. Inte en enda pump funkade. När jag sedan flyttade tillbaka till Uppsala var det inget problem längre. Jag har OKQ8 kort och tankar på alla OKQ8 i princip utan problem, det händer att det strular, men sällan! Min teori är alltså att en firma har Östergötland och en annan har Uppland (Bensinmontage ser jag ofta här)...

Jag var nere i Östergötland för nån vecka sedan... Samma problem för mej!

Men i Dalarna , Inge problem[emoji106][emoji2]!

Från min Yuppie

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...