Jump to content

växellåda


Recommended Posts

Borg Warnerlådan och Toploadern är olika lådor. BW öppnas från sidan och Top Loadern = Rug'en, från toppen (därav namnet). 3-vxlad toploader har aluminiumstrut och 4-vxl har gjutjärn IMHO.

Så vitt jag vet kan man inte veta vilken av de två olika lådorna en bil var utrustad med från början. Jag har haft en 66 2+2 planerad tillverkning 8 oktober 65 med BW-låda och min nuvarande med samma planerade tillv.datum (och samma fabrik förstås) med toploader.

På build-sheetet står bara "TRANS 5" och det är ju samma som dörrplåten, dvs 4-vxl...dead end...

Link to comment
Share on other sites

ENLIGT FORDS MASTER PART KATALOG FANNS DET BARA TVÅ 4 VXL LÅDOR ATT TILLGÅ TILL EN A-KODAD MUSTANG. DEN ENA HETER

HEK-AD ( WARNER ) DEN ANRA HETER HEH-BW ( TOPLOADER )

DET FANNS ÄVEN EN TREDJE SOM HETER HEH-BX MEN SATT ENDAST PÅ K-KODADE ( HIGH PERFORMANCE ).

M.V.H THOMAS

Link to comment
Share on other sites

Okej nu är jag med i matchen ang de olika lådorna

om man nu som jag förstår kan välja mellan dessa tvä

vilken ska man då leta reda på?

Dvs för och nackdelar eller är dom likvärdiga?

Stort tack för hjälpen om en sak jag klurat på ett tag

MVH Andreas

Link to comment
Share on other sites

En skillnad som kan vara bra att känna till är att utgående axel mot Yoken "kardan" kan skilja mellan 25 och 28 splines. Beroende på årgång.

Utifrån de erfarenheter jag fått av manuella Fordlådor årgång 64-70 så verkar det vara mindre problem med Toploaderlådorna.

Vid en eventuell renovering så är Toploadern att föredra rent tekniskt sett vid isär och ihopsättning. Vid borttagande av locket och struten så är det relativt smidigt att ta isär och sätta ihop en sån låda.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du skall ha en växelåda som går fint och som klarar

att få lite stryck så är det Fords Toploader som gäller.

T10 som också är en fyrväxlad låda är ett mindre bra

alternativ då dessa lådor har många kända fel. :(

Detta med växelådor är och kommer att förbli ett mysterium

då det finns fler lådor på Ford Marknaden under sextiotalet. :?

Bland annat så har Ford två typer av toploader en kallas

för stora rugg en kallas för lilla rug båda dessa är 4 växlade. 8)

Sedan har vi en midre lyckad satsning som Ford använde

den s.k. T 10 lådan denna låda köpte man in då man inte

kunde få fram Ford lådor. :roll:

T10 lådan är mera känd i GM kretsar men konverterades

om av tillverkaren för att hjälpa Ford att klara leveranser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...