Daniel CMC737 February 5, 2004 Report Share February 5, 2004 HejHåller precis på att byta utväxling på min 8.8" bakaxel.Stötte på en fundering. Hur kontrollerar jag att kronhjulet är rätt inshimsat kontra pinjongen?Någon som kan hjälpa mej med detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 6, 2004 Report Share February 6, 2004 Hej hej!Jag har aldrigt meckat med 8.8 men en kompis som ägde en US-bil firma berättade tidigare om 8.8 när jag själv skulle köpa en.8.8 är tydligen mycket kinkigare på injusteringen och minsta fel med chimsningen så sabbar du dreven.Har du inte Indikatorklocka så går det inte själv.Jag letade själv tidigare efter teknik om 8.8 och hitta en bra beskrivning här.....http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 February 6, 2004 Author Report Share February 6, 2004 HejTackar för svaret, klocka mm. finns.Behöver ev. mått slitbilder liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 6, 2004 Report Share February 6, 2004 Av en slump låg en Summit katalog på muggen med 8.8 axel artikel.Läs och begrunda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 February 6, 2004 Author Report Share February 6, 2004 Hej igenLysande allt jag behövde fanns där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 February 20, 2004 Author Report Share February 20, 2004 Monterat och klartDet var lättare än jag först kunde tro.Köper man den nya utväxlingen från Ford motorsport så utgår dom från de tolleranser som gäller vid tillverkningen av bakaxelhuset.Så i lådan följde det med en instruktion som direkt talade om vilket shims som skulle monteras med vilken pinjong (ex. 3,55:1 är märkt FA vilken skulle monteras med 0,015" shims). Sen var det bara att justera in kronhjulet så att slitbilden såg bra ut och glappet i pinjongen blev rätt ca: 0,5-1,5 mm.Bulta ihop och kör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 21, 2004 Report Share February 21, 2004 Perfekt!! Ja köpa Ford orginal är i de flesta fall enklast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS February 21, 2004 Report Share February 21, 2004 VILL INTE KNÄPPA NÅGON PÅ FINGRARNA,MEN MENAR DU VERKLIGEN ATT DU HAR ETT SPEL MELLAN KRONHJUL / PINION PÅ 1,5 MM ?HAR SATT IHOP EN DEL AXLAR OCH DET MÅTTET VERKAR INTE HÖRA HEMMA I ETT KUGGFLANK SPEL.MEN LÅT MIG GÄRNA FÅ VETA OM JAG HAR FEL !M.V.H THOMAS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 21, 2004 Report Share February 21, 2004 Ja just det! Uj uj 0.5-1.5mm måste vara fel.Eller är det shimspaketet som är så tjockt.0.12mm borde de vara mellan kronhjul och pinjong Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 February 21, 2004 Report Share February 21, 2004 Jag skulle vilja ta bort bakaxeln, lägga den i bak i bilen (nej, inte på Mustangen , utan 245:an, eller passaten..)ta lådan med den nya dreven, åka till ngn, vänta en vecka och hämta..Montera det på bilen, och ut och köra mot alla bmw´s i stan...Ngn som vet vad ett sånt jobb skulle kosta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS February 21, 2004 Report Share February 21, 2004 ETT TIPS !BAKAXELPROBLEM??nya delar till USAaxlar 1955-2002tex.diffbromsar,utväxlingar,drivaxlar org&racedifflamellsatser,diffdrevlösa och satser klämhylsor packboxar shims yoke mm.utför även renovering,utväxlingsbyten.ren.diffbromsarfinns även beg delar.RingSTIGS AXLE & PARTS, 'norrköping', 2002-09-10 - 00:16:00IP: 213.101.43.42 Annons # 39470 Telefon: 0121-30125 070-5214709 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 February 22, 2004 Author Report Share February 22, 2004 Oj, Oj, OjMycket kommentarer vart det. Kanske får uttrycka mej klarare.Glappet jag avser har jag mätt på ytterkanten avmonteringsflänsen för kardanstången.Shimset monterat på pinjongen var 0,015" (tum) eller 0.381 mm.Kronhjulet är inshimsat med 26,5 mm på vardera sidan.Denna shimsning varierar mellan alla axlar.Slitbilden är helt OK.Tipps om shimsning glapp och mått har bla. Stigs Axel mfl. bistått medså det betvivlar jag inte att är riktigt.Visst kan jag lämna in axeln, betala och rejsa med BMW mfl. men det kan ju vara roligt att göra något själv också, om inte annat så kan det ju vara lärorikt.STILL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 February 25, 2004 Report Share February 25, 2004 Jag har hittat en leverantör från USA, som skeppar hit, tar 4-6 veckor och frakten kostar 56usd för ett 3.73 utväxlingskit...168usd kostar kittet, vet inte än om allt ingår..Ford Racing 3.73 Ring & Pinion Gear Set, 8.8 är det iaf...fraktat och klart skulle det gå på: 1657kr + tull och moms..Vet inte riktigt vad den ligger på, men räkna med 2400kr klart till sverige...Det är ju fan ingenting!ska beställa ett alldeles snart, bara jag får en av bilarna sålda så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 February 25, 2004 Author Report Share February 25, 2004 HejI den sats jag beställde så ingick enbart pinjong, kronhjul, pinjongmutter,shims till pinjongen, crushsleve (har inget bra svenskt namn) och packbox till pinjongen. Shimsen för att få kronhjulet i rätt läge ingick inte.Det finns dock flera olika satser att beställa som innehåller allt från endast dessa nämnda shims till en hel renoveringssats med hjullager osv.Vill du göra jobbet själv så finns det en bra beskrivning på Summitracing.com under tech tipps.Fundera lite på vilken utväxling du vill ha. De flesta, tror jag, väljer 3,55:1.Det förefaller vara så att utväxlingar över detta ger ett irriterande högt varvtal vid landsvägskörning. Allt beroende på vad du skall göra med bilen naturligtvis.Må väl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 February 27, 2004 Report Share February 27, 2004 ETT TIPS !BAKAXELPROBLEM??nya delar till USAaxlar 1955-2002tex.diffbromsar,utväxlingar,drivaxlar org&racedifflamellsatser,diffdrevlösa och satser klämhylsor packboxar shims yoke mm.utför även renovering,utväxlingsbyten.ren.diffbromsarfinns även beg delar.RingSTIGS AXLE & PARTS, 'norrköping', 2002-09-10 - 00:16:00IP: 213.101.43.42 Annons # 39470 Telefon: 0121-30125 070-5214709Man tackar så mycket för tipset!Har pratat med han i telefon idag, och han var verkligen jättetrevlig, och inte så dyrt heller...En 3.73 kommer det att bli för min del..,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu