Jump to content

8.8 byte bakaxelutväxling


Recommended Posts

Hej hej!

Jag har aldrigt meckat med 8.8 men en kompis som ägde en US-bil firma berättade tidigare om 8.8 när jag själv skulle köpa en.

8.8 är tydligen mycket kinkigare på injusteringen och minsta fel med chimsningen så sabbar du dreven.

Har du inte Indikatorklocka så går det inte själv.

Jag letade själv tidigare efter teknik om 8.8 och hitta en bra beskrivning här.....

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monterat och klart

Det var lättare än jag först kunde tro.

Köper man den nya utväxlingen från Ford motorsport så utgår dom från de tolleranser som gäller vid tillverkningen av bakaxelhuset.

Så i lådan följde det med en instruktion som direkt talade om vilket shims som skulle monteras med vilken pinjong (ex. 3,55:1 är märkt FA vilken skulle monteras med 0,015" shims). Sen var det bara att justera in kronhjulet så att slitbilden såg bra ut och glappet i pinjongen blev rätt ca: 0,5-1,5 mm.

Bulta ihop och kör. :D

Link to comment
Share on other sites

VILL INTE KNÄPPA NÅGON PÅ FINGRARNA,MEN MENAR DU VERKLIGEN ATT DU HAR ETT SPEL MELLAN KRONHJUL / PINION PÅ 1,5 MM ?

HAR SATT IHOP EN DEL AXLAR OCH DET MÅTTET VERKAR INTE HÖRA HEMMA I ETT KUGGFLANK SPEL.

MEN LÅT MIG GÄRNA FÅ VETA OM JAG HAR FEL !

M.V.H THOMAS

Link to comment
Share on other sites

Ja just det! Uj uj 0.5-1.5mm måste vara fel.

Eller är det shimspaketet som är så tjockt.

0.12mm borde de vara mellan kronhjul och pinjong

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ta bort bakaxeln, lägga den i bak i bilen (nej, inte på Mustangen :) , utan 245:an, eller passaten..)

ta lådan med den nya dreven, åka till ngn, vänta en vecka och hämta..

Montera det på bilen, och ut och köra mot alla bmw´s i stan...

:)

Ngn som vet vad ett sånt jobb skulle kosta?

Link to comment
Share on other sites

ETT TIPS !

BAKAXELPROBLEM??

nya delar till USAaxlar 1955-2002

tex.diffbromsar,utväxlingar,drivaxlar org&race

difflamellsatser,diffdrevlösa och satser klämhylsor packboxar shims yoke mm.

utför även renovering,utväxlingsbyten.ren.diffbromsar

finns även beg delar.Ring

STIGS AXLE & PARTS, 'norrköping', 2002-09-10 - 00:16:00

IP: 213.101.43.42 Annons # 39470

Telefon: 0121-30125 070-5214709

Link to comment
Share on other sites

Oj, Oj, Oj

Mycket kommentarer vart det. Kanske får uttrycka mej klarare.

Glappet jag avser har jag mätt på ytterkanten av

monteringsflänsen för kardanstången.

Shimset monterat på pinjongen var 0,015" (tum) eller 0.381 mm.

Kronhjulet är inshimsat med 26,5 mm på vardera sidan.

Denna shimsning varierar mellan alla axlar.

Slitbilden är helt OK.

Tipps om shimsning glapp och mått har bla. Stigs Axel mfl. bistått med

så det betvivlar jag inte att är riktigt.

Visst kan jag lämna in axeln, betala och rejsa med BMW mfl. men det kan ju vara roligt att göra något själv också, om inte annat så kan det ju vara lärorikt.

STILL :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en leverantör från USA, som skeppar hit, tar 4-6 veckor och frakten kostar 56usd för ett 3.73 utväxlingskit...

168usd kostar kittet, vet inte än om allt ingår..

Ford Racing 3.73 Ring & Pinion Gear Set, 8.8 är det iaf...

fraktat och klart skulle det gå på: 1657kr + tull och moms..

Vet inte riktigt vad den ligger på, men räkna med 2400kr klart till sverige...

Det är ju fan ingenting!

ska beställa ett alldeles snart, bara jag får en av bilarna sålda så...

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej

I den sats jag beställde så ingick enbart pinjong, kronhjul, pinjongmutter,shims till pinjongen, crushsleve (har inget bra svenskt namn) och packbox till pinjongen. Shimsen för att få kronhjulet i rätt läge ingick inte.

Det finns dock flera olika satser att beställa som innehåller allt från endast dessa nämnda shims till en hel renoveringssats med hjullager osv.

Vill du göra jobbet själv så finns det en bra beskrivning på Summitracing.com under tech tipps.

Fundera lite på vilken utväxling du vill ha. De flesta, tror jag, väljer 3,55:1.

Det förefaller vara så att utväxlingar över detta ger ett irriterande högt varvtal vid landsvägskörning. Allt beroende på vad du skall göra med bilen naturligtvis.

Må väl

Link to comment
Share on other sites

ETT TIPS !

BAKAXELPROBLEM??

nya delar till USAaxlar 1955-2002

tex.diffbromsar,utväxlingar,drivaxlar org&race

difflamellsatser,diffdrevlösa och satser klämhylsor packboxar shims yoke mm.

utför även renovering,utväxlingsbyten.ren.diffbromsar

finns även beg delar.Ring

STIGS AXLE & PARTS, 'norrköping', 2002-09-10 - 00:16:00

IP: 213.101.43.42 Annons # 39470

Telefon: 0121-30125 070-5214709

Man tackar så mycket för tipset!

Har pratat med han i telefon idag, och han var verkligen jättetrevlig, och inte så dyrt heller...

En 3.73 kommer det att bli för min del..,.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...