Jump to content

157, 160 eller 164 Kåpa?


Recommended Posts

Hej,

Hur ser man på en converterkåpa och en svänghjulsplåt till en C4 om den passar 157, 160 eller 164 kuggars flexplatta?

Jag har en 302:a med 164 kugg flexplatta och skall köpa en C4 till den.

Ha en trevlig helg!

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

Köper du en C4 från tex 1975 så får du 164kuggs kåpa.

Dessa lådor har ett helt annat hus än tidigare och är lite starkare.

Speciellt ingående axel är bättre.

157kugg var bara på tidigare lådor före 1971(tror det var det året)

Klenare hus och ingående axel!

Köp en så sen låda som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

"Dessa lådor har ett helt annat hus än tidigare och är lite starkare."

Om det är den kraftigare C4:an du menar, där kåpan sitter skruvad i det kraftigare huset utanför oljepumpen, så är det ju inte så att alla senare C4 ser ut så.

Dessa kallas "pan-filled" eftersom olje-stickans rör går ner i sumpen istället för i huset, dessa lådor är "Heavy Duty C4", de vanligaste C4:orna, "case-filled" ser likadana ut på utsidan som de äldre.

Om jag kan få tag på en "pan-filled" så är det inga problem, de har dessutom fler lameller, men de är inte så lätta att hitta.

Men om det är så att alla nyare C4 har 64 kuggars flexplatta så få jag väl leta efter gjutnummer med D5... eller något liknande.

I början av 80-talet så fanns ju även en låda som kallas C5, som var "pan-filled", vilket är en C4 med lock-up converter, denna avråder de flesta ifrån, men det kan ju vara pga att lock-up convertern inte håller när man trimmar.

Ju mer man forskar i detta, desto mer förrvirrad blir man.

Om någon har en "pan-filled" C4 som inte har lock-up så är jag intresserad.

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

"Heavy duty" är nog bara någon som hittat på.

Alla Ford C4 tillverkades så efter 1971 (lite osäker)

C5 har jag aldrig rört men Lock Up i allmänhet är inte bra vid racing.

Om det går att enbart skifta converter med dom vet jag inte.

Jag känner en kille som kan det mesta om det här så jag kan fråga

Har du inte funderat på en AOD låda istället?

Denna låda är mycket bättre och håller för race om man byter ingående axel.

Den tar lite mer effekt men är starkare.

FMX dimensioner på allt

Storlek.jpg

Cases1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, förvirringen är total.

Jag läst på C4 forumet på fordmuscle.com en hel del idag.

Här är ett inlägg som berör skillnaden C4 - C5

http://www.fordmuscle.com/phpBB/viewtop ... 73&forum=1

Det är denna C5 som ibland kallas "heavy duty C4" och bland annat användes i pick-upper.

Om jag har fattat detta rätt så är det bara lock-up på en del.

Här är en länk till C4 forumet på fordmuscle.com

http://www.fordmuscle.com/phpBB/viewfor ... um=13&1000

Angående din bild:

http://www.mustangclubsweden.com/picts/ ... torlek.jpg

Har båda oljestickan monterad i huset eller går den högra ner i sumpen?

Det finns tydligen båda sorter av det kraftigare huset.

Vad gäller att AOD är bättre och starkare så håller jag inte med.

Det är ju naturligtvis trevligt med lock-up och överväxel och i orginalskick håller den säkert bättre, men en C4 klarar med ganska små modifieringar riktigt mycket effekt.

På formuscle.com är det flera som kör dragracing med strokade bigblock och relativt lite modifierade C4:or.

Jag har läst en artickel om preppade AOD lådor, jag kommer inte ihåg vilken firma det handlade om, men när de kom upp i lite högre effekt så gjorde man om dom till 3växlade och då är det liksom ingen vits med en AOD.

Den ingående axeln, som du nämde, tar bland annat bort lock-upen, om jag minns rätt.

Det krävs mycket större och dyrare modifieringar i en AOD än en C4 för att klara samma effekt.

I USA är det relativt vanligt att man byter ut AOD:n mot en C4:a när man kör mycket på strippen, även med nyare Mustanger.

Det finns tom. Cheva gubbar som kör med C4 för att de vill ha en liten 3växlad automat där TH350 inte håller.

Dessutom så är C4 lite, lätt och smidig.

Hade jag däremot varit ute efter en "körmaskin" så hade jag nog valt AOD.

Det är inte lätt att få en klar bild av läget C4 / C5 / Case-fill / Pan-fill / Kraftigare hus etc.

Tack så länge,

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

Ja till pickup finns nästan alltid lite grövre saker.

Har själv dålig koll så det där stämmer kanske!

C5 är ovanlig låda som fanns mellan 82-85 så det kan du glömma att du skulle hitta.

Jag ringde en kompis(Arvid) som äger en Automat Renoverings firma och frågade vad skillnaden var mellan C4/C5. (Automatservice 016-51 51 12 )

Han sa att skillnaden bara är Lockupen och inget annat.

Att man i USA kör C4 i race är inte alls för att dom är starka.

Enda anledningen är att de drar lite effekt och väger lite.

För att få det att hålla så förstärks massor med delar.

C4 är inget som kan ta effekt i orginalskick

OK om man bulta på en big-block men det höll ett race inte mer.

Ursäkta uttrycket men det är struntprat att AOD skulle vara klen.

Det är helt fel med att AOD skulle vara dyrare att uppgradera.

Den har samma kraftiga planeter som FMX och satt monterade i både tunga pickuper och Van's och bakom 351W maskiner.

Nackdelen med AOD att den gjordes i massor av modeller så det gäller att hitta rätt, men den finns samtidigt i överflöd.

Visst den är större också.

Jag har en kompis som kör 700Hk i sin Mustang 85 med AOD i seriös dragrace så vill du ha en referens så kan jag förmedla den?

C4 har en massa olika typer av planeter som inte pallar trycket.

Dessutom spricker de tunna planethusen mycket lätt i C4.

Ett gäng brännda lamellpaket måste man också räkna med!

För liten diameter på paketen att hålla kraften.

Jag har kört C4 i 10år så du pratar med en som har praktisk erfarenhet.

15år har jag jobbat med lådor så det är inget jag har läst mig till.

Upp till 350Hk funkar C4 tryggt men sen kostar det pengar att få det att hålla.

Nu kör jag en gammal FMX bakom min 450Hk 351W och den går på 3'e sesongen utan att tveka med endast lätta modifikationer.

Och jag är inte snäll i körningarna! :lol:

http://www.mustangclubsweden.com/picts/Media/Per%20Berglund.AVI

Rätt att C4'an är lätt och smidig men ekvationen att liten är starkare är fel.

Fråga teoretikerna på de forumen du läste hur mycket C4 kostat dom för att det ska hålla så kommer du svimma.

Art Car har massor av godis till C4 för race men är det verkligen det du behöver?

I 99% av fallen är det som jänkarna säger...Keep It Simple

Hur ska du använda din bil?

Vad får det kosta?

Ska du tävla?

För brukstrimmad bil så klarar man sig med en 70-tals C4 med ett shiftkit och en extra kylare. Klart!

Link to comment
Share on other sites

Ja, visst är det för vikten och verkningsgraden man väljer C4:a men om man läser i forumen på fordmuscle så finns det mycket tips om hur man modifierar en C4 för att palla mycket hästar utan en massa dyra delar.

Naturligvis krävs shiftkit, bättre lameller och band men planeterna byter de inte förrän effekten är riktigt hög.

Det finns C4:or som pallar uppemot 1000 hästar men då är det, som du säger, mycket dyrt.

Här är det vänlig själ som försökt samla tips från flera inlägg:

http://www.fordmuscle.com/phpBB/viewtop ... orum=13&26

Av de inlägg jag har läst på fordmuscle så är det ingen som rekomenderar AOD för racing och framför allt så är du den förste som sagt något gott om FMX.

Varför valde du en FMX före en C6:a?

C6:an är väl minst lika kraftig, väger mindre och den tar väl inte mer effekt än en FMX?

Min bil skall användas för gata/strip, det blir inga långturer.

Jag räknar ändå med att renovera lådan och då passa på att göra alla "gratis" modifieringar, vi får väl se om och hur länge det funkar.

En annan nog så viktig anledning är utrymmesbrist.

Mekandet är inga problem, och de lådor jag mekat med (mest orginal) har funkat bättre än de mina kompisar lämnat till "proffs".

Ha det bra!

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

Enkelt svar!

C6'a är den långsamaste av alla växellådor som överhuvudtaget tillverkats.

Tiden för lådan att bromsa lamellerna/trummor är på tok för lång.

Beror på dess stora rotationsmassa.

C6 drar mycket mer effekt än FMX.

C6 är nästan tyngre än FMX trots aluminium. Inte säker på det.

Jag minns ej siffrorna men C4 är snålast och kvickaste lådan. Nått sånt här

C4=20+Hk

FMX=30Hk

C6=Över 40Hk

FMX är numera igentligen inget att hålla på med!

För tung och dyrt med delar. Dock snabb och urstark! Hus & planeter i gjutjärn och stål.

Enda valet är därför C4 eller AOD.

C6 är inget att jobba med och bättre isåfall med en GM adapter låda.

Att jag tipsa om AOD är bara för jag märkt att bra C4 är svårt att hitta i Sverige.

Visst måste man investera en bunt 1000-lappar på en AOD för att få den gå bra.

Men det är likadant med C4. Tex bara en enkel turbin finns bara att köpa i USA numera. I Sverige är det bara tillverkning som går på 4-5000.

NBV i Lunda STHLM!

Men har du ont om plats och behålla orginalet är det enklast med C4

Jag har kört många repor med 360Hk 302cui utan problam alls.

Lamell och bandbyte får man dock göra varje år om man gillar gasa.

Men det är inga pengar i samanhanget.

Installerade dubbla kylare mot slutet och då minska lamellslitaget ordentligt.

Enda haverier jag har kört sönder på C4 är ingående axel och spräckt lamelltrumma. Billigt att byta.

Föresten kanske du redan vet att 70-tals C4 har 26splines ingående axel istället för 60-talets 24splines

Ytterliggare fördel C4 är dess enkelhet.

Lättmekad och enkel att justera vartefter det slits

Link to comment
Share on other sites

Jo, 70 eller senare har jag förstått sedan tidigare.

70 var ju dessutom unik pga 26 splines i båda ändarna på ingående axeln, medan alla senare har 26 splines i convertern och 24 i lådan.

Så pga tillgång på delar så blir det en låda efter 71.

Och en senare låda med kåpan bultad till huset istället för pumpen (som du skrev) är ju säkert vettigare även om de med kåpan bultad till pumpen verkar hålla.

Åter till 164 vs 157 kuggars startkrans.

Det som gör mig lite fundersam är att det finns 50oz svänghjul och flexplattor som har 157 kuggar och de är ju till för 80-talare och senare.

Men de kanske är till för att sätta 5.0 i äldre bilar.

Det underlättar ju för mig om alla nyare har 164 kuggar.

C5 har en extra lamell i varje koppling, förbättrade oljekanaler, större flöde och grövre ledningar till kylet.

Dessutom brukar de tydligen ha ett servo märkt R vilket är det kraftigaste orginal servot.

Men som du skriver så är det svårt att hitta en C5.

Tack för hjälpen och diskutionen.

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

Du kan i princip köpa vilken krans som helst med den vikt du behöver.

Kunden bestämmer.

Har du en nyare motor med gammal "small bellhouse" C4 så blir det 157/50OZ

Gammal motor= 157/28OZ

De tillverkas i alla kombinationer.

Vad Ford tillverkade är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men min motor är en gammal 302:a (28oz).

Jag vill ha en nyare C4:a (helst en C5:a).

Jag råkar ha en 28oz flexplatta med 164 kuggar.

Så det gäller att hitta rätt kombination av prylar.

Tack för hjälpen.

Mvh Jalle

Link to comment
Share on other sites

Alltså köper du 164/28OZ

OBS bultcirkel till converter måste uppges.

De är olika!

Flexplatta 351W har 164tänder/28OZ

Bultcirkel mot nyare C4 bör stämma. 12'' converter

Men ska du köra street måste du änndå köpa 10'' stallconverter så då spelar det ingen roll

Link to comment
Share on other sites

Ja, det löser sig säkert bara man får tag på en låda, jag kan ju köpa en annan flexplatta om det inte stämmer.

Vet du vilken motor som har ett svänghjul med 164 tänder, 28oz och passar på en 302:a men har starkransen ca 1/2" närmre motorn?

Min kompis har kört manuell tidigare med ett stålsvänghjul och en ombyggd Volvo startmotor, men nu när han skulle montera flexplatta (Ny SFI, 28oz, 164 kugg) så når inte startmotorn in till kuggkransen.

Kan det vara ett Cleveland svänghjul han kört med?

Link to comment
Share on other sites

Nej alla har samma djup

Avstånden är ju lika 302/351W/351C

Jag har bollat mellan 302/351W och aldrig haft bekymmer

Link to comment
Share on other sites

Fast jag är ju inte förvånad att det inte passar

Grejjer man köper från eftermarknads tillverkare är ofta fel på.

Många exempel på otroligt klantiga fel.

Senast jag fick ett Shift Kit från TransGo så fick jag svarva en ny servo.

Det servon som låg i lådan var helt feltillverkad. *gäsp*

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vart köper man flexplattor jag behöver en för montering av 60 tals C4 på 5.0 -91 motor? Antar att det blir 50oz/157 kugg

Det verkar vara olika bultcirklar på veven mot flexplattan på 289 och 5.0 motorn är det så?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...