Jump to content

Renovering av Mustang 1973 Mach 1 CMC1553


Fröberg

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 years later...

Nu är det nog på tiden att komma med en uppdatering. Efter 3 år och 6 månader, tänk vad tiden rinner iväg. Eftersom svärfar nu ska lämna ifrån sig lokalen blir det då lite problem med motorn som ligger i påsar. Har därför bestämt mig för att lämna ifrån mig motorn till en kille på Tyresö och låta han göra arbetet samt att bänka motorn.

Till våren plockar jag hem chassit så att jag kan dra om elen, byta plåt i golvet etc. Kanske syns vi på en träff i slutet av sommaren! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Fröberg,roligt att du håller på med din gamla bil,jag har inte varit inne på forumet sedan jag sålde min bil till Danmark 2009. Jag håller på med ett annat projekt som jag köpte för ett år sedan,ingen mustang utan en SL500 cab-90. Kommer väl ut denna sommar,har haft mycket strul med elektroniken,renoverat lådan.mm.och det är inte lika billiga delar som till ford precis. Denna bil kostade ny 1990 850.000:- SEK och var den mest avancerade Mercedes inom elektronisk styrning på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
[ATTACH]23773[/ATTACH]

Här är en bild på protokollet vid bänkningen. Jari (han som monterade motorn) sa att det skulle ha varit kul med en kam på 11 grader. Då hade det blivit åka av.

Vad säger ni om siffrorn, ok?

Ser bra ut :thumbup: . Vrid från 0 till slut :) . En rak kurva! (hmmmm kan det finnas en RAK kurva??)

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu så! I helgen har svärfar lovat att hjälpa mig med att få i motor och låda. Tyvärr får jag fixa resten själv då svärfar troligen flyttar till USA och börjar arbeta för Pat Musi.

Men det ska nog bra. Får pröva mig fram :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det går sakta men säkert framåt... Motor och låda är monterad men sen så är bilen i princip helt kliniskt ren. Eftersom jag är helt grön på att meka med bilar vet jag inte vilken ände jag skall börja i.

Jag tänkte satsa på att ta bort rost inne i bilen och byta golvplåt på förarsidan. Vad blir nästa steg? Montera delarna i motorrummet eller först dra elen?

Är det någon som vet vart det går att köpa nya "clips" (se bild). Det är för att fästa motorhuven på fjäder"atmarna". Efter ett par flyttar verkar en låda med skruvar och bultar ha försvunnit :(

post-3782-144839481915_thumb.jpg

post-3782-14483948192_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu har jag fått tummen ur igen. Eller rättare sagt svärfar sa att vi kör några dagar nu efter jul och nyår. Har bytt plåten i golvet och ska börja dra ny el (jäklar vad kablar [emoji16]). Hoppas att jag kan köra den till sommaren!

post-3782-144839537106_thumb.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

post-3782-144839537035_thumb.jpg

post-3782-144839537069_thumb.jpg

post-3782-144839537094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nu är jag faktiskt igång igen.... Har fått hjälp med att dra elen. Tåtarna är dragna till bagage och motorrum. Då motorn har stått ett tag har det kommit lite rostfläckar här och där. Tänkte gå på dessa nu i helgen. Målet är en körbar bil så fort som möjligt och sen lite skönhetsbehandlingar till vintern...

Återkommer med mer information.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nu händer det grejer, äntligen. Nytt avgassystem är på gång och där efter har jag tagit hjälp av en kille som ska glea klart elen. Sen är. Bilen nästan klar för gatan! 

Idag fixade vi med avgassystemet, var tvungen att förkorta dämparna och samtidigt fixa lige med innanmätet... Det var lite trångt...

IMG_20200426_103609.jpg

IMG_20200426_103818.jpg

IMG_20200426_123931.jpg

IMG_20200426_130528.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...