Jump to content

Recommended Posts

Posted

Legg dit en lite større mutter, svetsa med Miggen inuti så att mutter og resten av bulten henger i hop. Svetsa med høg styrka så att mutter/bult blir Røda. Venta 5 minuter, og skruv løs.

Funkar klokrent. Gløm EJ att ta ut generatoren og skydda omliggande utrustning innan svetsning. Jordingsklemman ska sitte mycket næra/ helst på grenrøret. Skydda også bilens elektronik eventuelt ta ur datorburken.

Mvh

John

Posted

testade det med typ 12-mm mutter typ 8 gånger men den snurrar bara ett ½ varv & sen drar man av den igen samma sak varje gång. Min fundering var på om man kan lyckats svetsa i gjutjärn eller ? Eller om man ska borra ur den och försöka göra nya gängor alternativ borra igenom och sätta gängstav med mutter på bägge sidor.

För att plocka den grenrör mm är vad jag tror lika med döden.

Posted
testade det med typ 12-mm mutter typ 8 gånger men den snurrar bara ett ½ varv & sen drar man av den igen samma sak varje gång. Min fundering var på om man kan lyckats svetsa i gjutjärn eller ? Eller om man ska borra ur den och försöka göra nya gängor alternativ borra igenom och sätta gängstav med mutter på bägge sidor.

För att plocka den grenrör mm är vad jag tror lika med döden.

Prova større mutter. Va inte redd for att du svetsar lite i grenrøret. Svetsen sitter ej bra på gjutjern. Om det var min bil, ville jag inte borra ur. Har dårlig erfarenhet med det :roll::oops:

John

Posted
har hört att dom går av och sen kan man inte borra heller !

Men kan man svetsa i gjutjärn & metall?

Ja, gjutjern kan svetsas. Dock ej med Mig. Finns spesiella gjutjerns elektoder. Lite spesiell teknik, då gjutjernet måste forvarmas føre og efter svetsning for att det ska bli bra

John

Posted

Grispittar fungerar om skruven man ska ta ur sitter tämlign löst

Sitter skruven fast så gräver bara grispitten ner sig och spänner fast skruven ännu mer.

Sen går pitten av

Om det sitter fast så är det RIDGID produkt som gäller.

Den funkar som så att du först borrar ett hål

Slår in en härdad liten pinne

Sen använder medföljande sexkant fattning och skruvar ut skruven.

RIDGID avdragare finns hos TOOLS butiker med flera.

Tyvärr dyra men ibland är man tvungen.

Jag har använt dom flera gånger och de är överlägsna men som sagt dyra.

Posted
har hört att dom går av och sen kan man inte borra heller !

Men kan man svetsa i gjutjärn & metall?

Ja, gjutjern kan svetsas. Dock ej med Mig. Finns spesiella gjutjerns elektoder. Lite spesiell teknik, då gjutjernet måste forvarmas føre og efter svetsning for att det ska bli bra

John[/quote:wlh6wlw9]

Jajjemen gjutjärn går utmärkt med mig bara man har rätt tråd! ;)

Har svetsat motorblock med MIG och det håller ännu.

Man måste bara knacka lite på fogen när den svalnar

JAg har faktiskt även svetstråd till MIGen för galvaniserat material. 8)

Posted

Det finns borrar på bland annat TOOLS som borrar år "fel" håll och när borren går igenom botten på den avdragna skruven så brukar det hugga till lite och skruvbiten gängas ur (om man har tur :D ), jag skulle nog för egen del förborra med en "vänsterborr" och sedan använda korrekt borr som hör till utdragarnna (om det behövs).

På TOOLS butiken här i Enköping så påstod man att det inte finns borrar som går åt "fel" håll, säger de så till dig så stå på dig och kräv att de går igenom sin katalog. De suveräna utdragarna som Per rekomenderar finns på Biltema i en hel sats, jag har en sån sats men har lyckligtvis inte behövt använda dom så jag vet ej om de är lika bra som "proffsbutikens" grejer (som iochförsig inte alltid håller de heller).

Lycka till ;)

Posted
har hört att dom går av och sen kan man inte borra heller !

Men kan man svetsa i gjutjärn & metall?

Ja, gjutjern kan svetsas. Dock ej med Mig. Finns spesiella gjutjerns elektoder. Lite spesiell teknik, då gjutjernet måste forvarmas føre og efter svetsning for att det ska bli bra

John[/quote:30hbj3kx]

Jajjemen gjutjärn går utmärkt med mig bara man har rätt tråd! ;)

Har svetsat motorblock med MIG och det håller ännu.

Man måste bara knacka lite på fogen när den svalnar

JAg har faktiskt även svetstråd till MIGen för galvaniserat material. 8)[/quote:30hbj3kx]

Jaha, vista jag inte :oops: Har du uppgifter om gjutjernstråden? Fabrikat, typ, typ av gas osv

John

Posted

Finns fina elektroder för vanlig pinnsvetsning i gjutjärn idag.. Brinner fint vid låga strömstyrkor från ca 30A och kräver ingen förvärmning eller smide under svalning... bara det är rent... slipa inte ur med slipstift eller smärgel utan använd en roterande fil eller liknande... på ett grenrör kanske det inte är så noga men ska det vara tätt så vill man inte chansa... vi har svetsat en hel del gjutjärn med pinne med gott resultat, går åt många pinnar och rätt dyra är dom men blir bra och funkar... till o med på chevatoppar...

Har även provat att Tiga en del gjutna detaljer och det funkade fint det med... flöt fint i fogen och har inte gett med sig än..

Posted

Nåt i stil med Johns tips, dock på engelska. E J

Removing broken off bolts

by : Paul Dakin

I run a machine shop/welding shop for about 25 years now and remove broken studs for a living. I get the broken bolt/stud AFTER somebody has locked it in with a drill bit or EZ out. Off center into the female threads. IF you are going to drill it out at least, PLEASE, drill on center. I would rather see one untouched. This is the pro-shop method: MIG welder, again on center of broken stud start a dot of weld and keep "stitching" i.e. dot-dot-dot-dot and continue until you have a little hill that rises above the surronding surface. Then place a flat washer that fits close to that over the "hill" and weld the "hill" to the flat washer. Then place a larger nut on the flat washer and plug weld in the nut hole to the washer until filled. While the whole thing is cooling tap-tap-tap on the nut top dead center with a hammer. Then take an air impact and socket and with the impact on the lowest setting start rattling the nut in a back and forth motion i.e. forward/backward. Slowly putting a little more pressure in the backward direction. This gets 98% of all broken bolts. Sometimes I will have to reweld 4 or 5 times but the heating cycle breaks the rust loose most of the time. The surronding material CAN be welded to so be careful. Aluminum or cast iron like blocks work best because MIG doesn't stick to it as well. A penetrater helps, we use old fashion liquid wrench but diesel fuel is great too. Be sure to run a tap in the threads after to clean out crap. This process can take the first couple of threads out but usually there is plenty of good ones deeper if you clean them out to full depth and use a length of bolt that uses all of the thread depth. One last note: 1 out of 10 broken bolts relieves themselves of pressure when the upper part snaps and the remaining "stud" is really quite loose now and can be removed with a small prick punch and small hammer if you drive it counterclockwise carefully. All of the above have been used on bolts from 8-32 to 1 1/2" , of course the larger the eaiser but small ones like 6mm and larger work well to.

Posted

Själv svetsat jag alltid gjutjärn med pinnsvets och en vanlig OK48. Böndernas favorit, jag vet, men den fungerar till det mesta. Svetsade örat till tiltkolven på tornet till en rottne skördare med OK48. Funkar fortfarande och det utsätts för riktigt stora krafter. Det finns ju många typer av legeringar när man pratar gjutgods, men det som jag testat på så funkar 48:an skitbra.

/Daniel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...